Hur får jag fram 14,4v?
Hur får jag fram 14,4v?
Jag vill ha ström att testa bilkomponenter med.
Varierar väl mellan 12-14,5V ungefär,
Hur gör jag?
Jag kör med bilbatteri men generatorn i bilen ger ju mer.
Eller så installerar man volt regulator före alla komponenter så man alltid räknar med 12V.
Varierar väl mellan 12-14,5V ungefär,
Hur gör jag?
Jag kör med bilbatteri men generatorn i bilen ger ju mer.
Eller så installerar man volt regulator före alla komponenter så man alltid räknar med 12V.
- frownlayer
Re: Hur får jag fram 14,4v?
2 bilbatterier och en step-down-regulator, eller en väggvårta som går att ställa upp till 15v.
Hur får jag fram 14,4v?
Labbagg är dyrt antar jag?
frownlayer: bra tips. Finns det någon specifik step-down-regulator? Köper det mesta på ebay så en korrekt benämning på komponenten uppskattas:)
Vad är en "väggvårta"?
frownlayer: bra tips. Finns det någon specifik step-down-regulator? Köper det mesta på ebay så en korrekt benämning på komponenten uppskattas:)
Vad är en "väggvårta"?
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Vilka bilkomponenter testar du? Elektronik? Lampor? Startmotorer?
I det sistnämnda fallet så behövs det mycket kräm, men annars klarar du dig nog med några ampere.
Ett labbagg är smidigt eftersom du förutom spänningen även kan ställa strömmen på de flesta. Det är ju inte alltid så lämpligt att mosa på med tiotals ampere på en gång, utan man kanske vill kunna öka strömmen stegvis för att minimera skadorna av en ev. felkoppling eller liknande.
Räkna med någon tusenlapp för ett dugligt labbaggregat.
Med "väggvårta" avses en sån där oftast svart klump som stoppas direkt i vägguttaget och matar någon apparat med svagström. Vanligaste varianten på dessa är kanske laddaren till mobilen.
Här är en ställbar "vårta" som det tipsades om: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... olt-p44136
Klarar du dig på en fast utspänning och inte har något behov av att kunna begränsa strömmen så kanske en sådan här eller liknande skulle funka: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-a-p44407
I det sistnämnda fallet så behövs det mycket kräm, men annars klarar du dig nog med några ampere.
Ett labbagg är smidigt eftersom du förutom spänningen även kan ställa strömmen på de flesta. Det är ju inte alltid så lämpligt att mosa på med tiotals ampere på en gång, utan man kanske vill kunna öka strömmen stegvis för att minimera skadorna av en ev. felkoppling eller liknande.
Räkna med någon tusenlapp för ett dugligt labbaggregat.
Med "väggvårta" avses en sån där oftast svart klump som stoppas direkt i vägguttaget och matar någon apparat med svagström. Vanligaste varianten på dessa är kanske laddaren till mobilen.
Här är en ställbar "vårta" som det tipsades om: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... olt-p44136
Klarar du dig på en fast utspänning och inte har något behov av att kunna begränsa strömmen så kanske en sådan här eller liknande skulle funka: http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... 0-a-p44407
Är det sistnämnda agget gjort för laboreringar? Varför är det just 13,8V 10A. Verkade som en vettig strömkälla för just bil experiment, tror nog att det var just 13,8V jag mätte på bilen igår.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vad menar du med att testa?
Är det att se att prylen / prylarna är hela
eller är det för att kontrollera att prylen /prylarna i sig tål att sitta i en bil?
Swech
Är det att se att prylen / prylarna är hela
eller är det för att kontrollera att prylen /prylarna i sig tål att sitta i en bil?
Swech
Art Dom håller räknar man ju ut men är bra o göra tester på hur väl och länge prylarna funkar.. Men hade vart kul att även kontrollera att komponenter är hela.
Hur får jag fram 14,4v?
Köpte en step-down med display kan man ju köra in 24V och justera ner till önskat Voltantal. Vilka prylar det finns:)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ok
Det var nog inte riktigt det svar jag tänkt mig...
Det finns knappast någon el miljö som är värre än Bil el
Se på Load Dump - Man kan få spikar och överspänningar som är enorma i en bil
Så om du kör dina prylar på 14.2V på bänk så har du inte testat något relevant
Swech
Det var nog inte riktigt det svar jag tänkt mig...
Det finns knappast någon el miljö som är värre än Bil el
Se på Load Dump - Man kan få spikar och överspänningar som är enorma i en bil
Så om du kör dina prylar på 14.2V på bänk så har du inte testat något relevant
Swech
Hur ska jag gå tillväga för att bli kvitt spikarna?
Just för tillfället har jag bara led-konverterat lite yttre belysning men vill gå in djupare i styrsystem till motorn.
Just för tillfället har jag bara led-konverterat lite yttre belysning men vill gå in djupare i styrsystem till motorn.
- lillahuset
- Gått bort
Som jag förstått syftar "Load dump" på att simulera en bil där batteripolerna inte skruvats fast ordentligt, så att dom ligger och glappar. Regulatorn i generatorn hinner inte kompensera för detta, vilket gör att spänningen stiger högt under glappet.
Det finns kretsar som är byggda just för att klara "load dump". Kretsen styr en MOSFET i serie med utrustningen. Ifall det plötsligt kommer 100V från generatorn reglerar kretsen gaten så att det inte blir mer än t.ex. 16V på andra sidan MOSFET. Det är alltså en linjär regulator. För att förhindra att MOSFETen brinner upp om man ansluter 100V permanent finns en tidsgräns för hur länge kretsen är aktiv. Passerar tiden stänger kretsen av i några sekunder, och försöker sedan igen.
Det finns kretsar som är byggda just för att klara "load dump". Kretsen styr en MOSFET i serie med utrustningen. Ifall det plötsligt kommer 100V från generatorn reglerar kretsen gaten så att det inte blir mer än t.ex. 16V på andra sidan MOSFET. Det är alltså en linjär regulator. För att förhindra att MOSFETen brinner upp om man ansluter 100V permanent finns en tidsgräns för hur länge kretsen är aktiv. Passerar tiden stänger kretsen av i några sekunder, och försöker sedan igen.