Är det någon som har lyckats få en Atmega skicka data till en linuxdator via USART? Hur gick ni tillväga? Jag är speciellt intresserad av att veta hur man (helst via terminalen) läser av serieporten tecken för tecken.
Kan du utveckla din fråga lite?
Att "läsa av" serieporten i Linux är inga problem. I consolen: cat /dev/ttyS0 för första serieporten.
I ett program är det bara att läsa av /dev/ttyS0 som vilken fil som helst.
Men jag antar att jag inte förstått frågan riktigt?
Jag fick för mig att cat inte "blockade" utan bara läste av en gång. Jag vill att det ska ticka upp i terminalen allt eftersom data skickas. har inte gjort något serverside program till detta än, men det blir väl något tillslut.
simon78 skrev:Hur kommer det sig att inte cat bara läser färdigt i ttys0 och sen slutar som det gör med en vanlig fil?
Ett device är inte riktigt som en vanlig fil även om dom anropas som sådana. Ett tty-device har en massa extra konfigureringsparametrar som inte finns för vanliga filer. T.ex hur lång timeout som skall finnas vid läsning. Om inte t.ex "cat" gör någon särskild inställning för just ett tty-device, så blir det defaultinställningen som gäller. Denna kan ju mycket väl vara uppsatt till oändlig timeout (blocking mode).
Jag lyckas lyssna på serieporten och har kollat att den tar emot data mha en seriell mus. Det är hur jag ska hooka upp avr:en och max232:an som jag inte är säker på. Datordelen funkar.
Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar! Det funkar! Det Funkar!