-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saker som kom upp tidigare:
(Jag är ingen expert på detta, men kommentera gärna och fyll gärna på!)
IN-1
Q, Estimated uptime på IN-1, fabriksblad ger ca 1000 timmars uptime,
A, men skall tydligen kunna ge över ett år om man sköter dem.
(bra rör för laborationsändamål men sämre för långlivade byggen)
Rekommenderat rör som påminner om detta men har avsevärt längre livslängd är i stället LC-516
(Sktisvårt att hitta socklar till dessa och tveksamt om det är lönt besväret men det skall tydligen vara samma standard som till en del äldre Rysk CRT utrustning.
IN-9
Q, IN-9, Samma fråga,
A, Oklart i skrivandets stund (svara gärna)
Men ett tips jag fick var att man bör köra stapeln i topp med jämna mellanrum så att kathoden blir mer jämnt belagd.
Bättre rör, IN-13 (min rekommendation är att bygga med detta redan från början då det förenklar designen av drivdonens ström matning avsevärt, IN-13 behöver dock tre tampar in på drivkortet så drivaren är inte exakt densamma om man vill göra det riktigt, däremot är det enkelt att göra den bakåtkompatibel till UIN-9 om man mot förmodan skulle vilja det (under förutsättning att man överdimensionerar ström matningen till drivsteget dvs. eftersom IN-13 har mycket mjukare gång och lägre max/min parrametrar, det är kort sagt "snällare" mot drivarens matningskrets då det inte misshandlar den lika mycket som IN-9.)... men kan vara bra att veta för laborationsändamål.).
Underbart, härligt befriad från knepiga socklar... Men riktiga socklar ser helt klart snyggare ut på rör som använder sådana.
Rör jag önskar era eventuella synpunkter på:
IN-12A
(Använder en relativt vanlig typ av standardsockel)
IV-22 (inte lika snyggt men brukar vara mindre eftertraktat och lättare att få tag på fördelaktigt. Hur länge håller det?)
IV-21, "miniräknar rör" med många siffror i en rad, Ett roligt rör men det är pyttelitet, siffrorna är bara några mm höga...
Tack och lov slipper man socklar till det

IN-7B, Vet någon mer om detta?
Det går inte att löda direkt på ett kretskort och pinnar måste vara exakt centrerade för att undvika stress i glasfattningen.
Uptime, ingen aning för närvarande.
Annars ett roligt rör med märkliga tecken (ville så klart använda W symbolen, ett solkart "must hawe" i mitt fall när jag såg den (röret var inte särskilt dyrt heller men är som sagt osäker på om det har någon uptime att tala om eller om det är i klass med IN-1)...

Drivare (dedicerade kretsar),
KM155ID1 är K155ID1 men i Mil grade utförande och dessa båda skall motsvara 74141.
K155ID1 har litet enklare kapsling och är i plast men annars är det samma krets.
Denna är lättare att få tag på men de har som sagt samma specar.
Q, Sockelstandard till dessa två??
Kommentera gärna som sagt!
(Edit, samtliga dessa är Ryska eller motsvarande förutom LC-516. Edit, några kan vara tillverkade i Ukraina också när jag tänker efter, not becas it matters, men intressant kuriosa.)