miniminisvarvar för metall från kina

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

miniminisvarvar för metall från kina

Inlägg av Glenn »

Det finns ju ett gäng riktigt små kinessvarvar i miniatyrformat som ska klara metall.. typ:

http://www.ebay.com/itm/6in1-Miniature- ... 2a4d61aee1

(Finns billigare, detta var första bästa träff)

Är det nån som testat en ? jag fattar ju också att det är en leksak, men priset är ju också som en stor tank bensin typ.

är dom över huvud taget användbara ?
X-IL
EF Sponsor

Re: miniminisvarvar för metall från kina

Inlägg av X-IL »

Var det inte HerrSvetsare eller liknande Nick som tog hem en förut?

EDIT: MRSVETSARE var det jag tänkte på

EDIT2: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=60027
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du så gott om pengar så kan du sätta in dessa slantarna på mitt fattiga pensionärskonto, där gör de mer nytta vill jag lova!

Allvarligt, att köpa den sortens DINKY TOYS är bortkastade pengar!
bearing

Inlägg av bearing »

Håller med. Kanske går att svarva stearin med den.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Vad ska den som letar efter en liten svarv kika efter för märke/modell?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Börja med att sätta upp en specifikation vad det är man vill kunna göra med svarven.
Lägg upp en budget, kom ihåg att en naken 'billig' svarv kan bli dyr i långa loppet, så om det finns tillbehör är detta ett stort plus ju mer desto bättre när man köper begagnat.

http://www.lathes.co.uk/page21.html Här länk till en bra sida med en massa maskiner som tillverkats sen tidernas begynnelse (nästan).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Problemet är ju att denna kostar dryga tusingen, vad får man betala för en "riktig" i bordsformat ? 5k räcker inte antar jag ?
H.O

Inlägg av H.O »

Har svårt att tänka mig att den duger till något mer än lek. Jag menar, spindelmotorn är på 24W....

För 1kkr finns det nog inte mycket om du inte lyckas hitta nått begagnat men går du upp till 5kkr, och ska köpa nytt, finns t.ex Sieg C1. 5ggr så dyrt men ser också ut att vara minst 55gr så mycket svarv för pengarna - men det är fortfarande en liten plutt, 22kg.

Eller, ännu mindre (men också billigare) G0745, vet inte hur lätt det är att få tag i motstvarande modell i EU. Bägge dessa har nått som åtminstånde skall likna en gjuten bädd.

Sen finns såklart Sherline, små fina maskiner.
hummel

Inlägg av hummel »

Sherlinr är inte dumma.
Jag har kvar min Unimat 3 som är komplett med alla tillbehör förutom trätillbehör. Det klarar mycket om man känner till dess begränsningar. Unimat 3 på ebay är dyra...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Siegen där var ju iofs billigare än jag trodde, men fortfarande är det ju så att det är ganska mycket mer pengar om man ser dte som en leksak, är det bättre grejer känns ju priset mer motiverat då.

Grizzlyn verkar svårhittad hos dom som skickar hit.

Helst skulle jag iofs köpa en begagnad europeisk vettig liten bordssvarv för några tusenlappar, men det är väldigt svårhittat efterssom dessa är ganska attraktiva på begmarknaden och försvinner snabbt från blocket och går dyrt på tradera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns annars mellanklassen Sieg C3 och jag har den första varianten av denna köpt från nedan länk för en 5 år sedan, mycket för att slippa extra pålägg för moms om jag köpt den utanför EU. Det var det billigaste ställey inkl. frakt och moms som jag kunde hitta just då men vet dock inte hur det är idag med detta.

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Mini-Lathe

Den första modellen, som jag har och inte den i länken som har borstlös, hade en motor med kol som jag tycker är lite för svag vid låg fart och hög belastning men den nya modellen i länken ovan är på 500W och lär ju vara bra starkare och borstlös och den hade jag mer än gärna velat ha istället, men det går ändå.

Den är givetvis kina tillverkad så glapp m.m. ingår utan extra kostnad men går att justera in rätt bra och överlag så är den väl rätt ok och går utmärkt att svarva stål och dylikt med och det går att få till ok precison med den och kugghjul för gängskärning skall ingå. Den i länken som har kraftigare motor hade jag däremot inte haft något emot.

Kommer inte ihåg vad jag gav för min men det var under det den nya kostar idag vet jag..
GFEF

Inlägg av GFEF »

H.O

>ännu mindre (men också billigare) G0745, vet inte hur lätt det är att få tag i motstvarande modell i EU

En SIEG C0 under annat namn.....

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Baby-Lathe
H.O

Inlägg av H.O »

Ah, den är det ju!
Ja, det är nog betydligt mer svarv än den på EBAY i första inlägget men jag tror det, från bilderna, är svårt att föreställa sig hur liten den faktiskt är...
hummel

Inlägg av hummel »

GFEF skrev:H.O

>ännu mindre (men också billigare) G0745, vet inte hur lätt det är att få tag i motstvarande modell i EU

En SIEG C0 under annat namn.....

http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... Baby-Lathe
Det är en Emco Unimat 3-kopia. Den är nog inte så dum.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

har ju hållt lite koll sen dess, Unimat SL ser man hyfsat ofta, hur är dom ? vad ska man ge för en sån som funkar men inte har mycket tillbehör ?
Skriv svar