Så där. Nu har jag blivit omvänd lite. Jag ville ha ett instrument för att visa rodervinkel. Jag har nu fått igång en färgdisplay 240 x 320 som sitter på en CHIPkit Uno32. Det är en hybrid kan man säga. Den är bestyckad med en PIC32xxxx µC men man kan använda Arduino Uno kompatibla skal och i många fall även librararies skrivna för Arduino.
Det grafiska Library till displayen har jag laddat hem från nätet. Där finns även rutiner för touchkontroll. Att få igång det hela var löjligt enkelt. Jag skall senare göra en videosnutt som visar det hela. Till att börja med bifogar jag en bild på ett litet testupplägg som det kan se ut. När man klickar på de olika menyerna så kommer man till den sida man vill ha info om.
Det är helt klart att jag kommer fortsätta använda mig av detta koncept. Det är ju en avsevärd skillnad på resurser i en 32 bitars PIC som snurrar med 80 MHz än original Uno. Att uppdatera hela displayen går fortare än ögat hinner se. Det är dessutom en väldigt enkel och användarvänlig IDE.
Jag har ju tidigare varit helt låst på PIC med mikroC PRO förut men jag får krypa till korset. Vill man ha fram resultat snabbt och enkelt så är detta definitivt en väg att gå, när det gäller att utveckla system för eget bruk. Detta kan jag påstå eftersom jag byggt hela motorstyrsystemet med PIC /mikroC PRO (och även en del MPLAB). Så jag har att jämföra med.
Så här kommer länkarna till de ingående komponenterna jag använt i fall någon är intresserad:
chipKit Uno32
3.2inch TFT LCD 240x320 RGB Touch Screen Display Monitor
LCD Module Adapter
Grafikbiblioteket UTFT och UTouch (gratis)
IDE derived version from Arduino for the chipKit. (gratis)
Rapport från Arduinovälden.
- SeniorLemuren
Rapport från Arduinovälden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Rapport från Arduinovälden.
Skall du sälja båten till utlandet?
Varför annars engelsk text på displayen.
Kör lokalt säger Lasp

Varför annars engelsk text på displayen.
Kör lokalt säger Lasp

Han kanske ska flagga ut båten för att få billigare besättning? :)
Jag har också många gånger kommit på mig själv med att skriva saker på engelska fast det kanske inte behövdes. Men ofta beror det ju på att programspråket är på "engelska" och man tänker "på engelska" när man skriver programmet. Jag har jättesvårt att skriva kommenterarer på svenska i perl-script t.ex.
En annan anledning kan ju vara avsaknad av åäö.
Jag har också många gånger kommit på mig själv med att skriva saker på engelska fast det kanske inte behövdes. Men ofta beror det ju på att programspråket är på "engelska" och man tänker "på engelska" när man skriver programmet. Jag har jättesvårt att skriva kommenterarer på svenska i perl-script t.ex.
En annan anledning kan ju vara avsaknad av åäö.
- SeniorLemuren
Haha, Nerre slog huvudet på spiken. Naturligtvis skall det stå på Svenska men jag har inte hunnit definiera om fonterna ännu. Det kommer.