Hjälp med MOSFET problem
Hjälp med MOSFET problem
Försöker koppla ihop en enkel grej men jag suger verkligen på just transistorer av all dess slag och skulle behöva lite hjälp : p
Har en 3.3v µC kopplad till en 2N7002 FET och sedan en 12V LED kopplad till drain på FETen, men den lyser hela tiden oavsett insignal?
Behöver jag någon resistans på gaten eller är det något annat jag klantat mig med? Vad jag läst så ska en 2N7002 klara av att switcha på 3.3V?
Har en 3.3v µC kopplad till en 2N7002 FET och sedan en 12V LED kopplad till drain på FETen, men den lyser hela tiden oavsett insignal?
Behöver jag någon resistans på gaten eller är det något annat jag klantat mig med? Vad jag läst så ska en 2N7002 klara av att switcha på 3.3V?
Re: Hjälp med MOSFET problem
Om du ska köra en N-channel MOSFET med en 3.3V signal "måste" den sitta low-side. Dvs, du kopplar 12V till anoden på din LED, katoden på LED'en till drain på MOSFET'en, source på MOSFET till GND.
Hur mycket ström drar LED'en? Kolla att det är väl inomm vad transistorn klarar.
Sen är nog 3.3V verkligen på gränsen för den transistorn, har du något specifikt datablad från just DEN tillverkaren eller är det en "no name" 2N7002?
Hur mycket ström drar LED'en? Kolla att det är väl inomm vad transistorn klarar.
Sen är nog 3.3V verkligen på gränsen för den transistorn, har du något specifikt datablad från just DEN tillverkaren eller är det en "no name" 2N7002?
- Magnus_K
- EF Sponsor
Fungerar det med en pull-down på gaten? Prova sätt ett typ 300k-motstånd mellan gate och jord.
Har ni någon annan transistor ni kan rekommendera för detta ändamål istället? Och kanske ett simpelt schema? : p Tror jag får plocka fram min Analog Devices bok och plugga på lite : )
Googla på N-channel low side switch så hittar du kopplingschema. Att föreslå en lämplig MOSFET är omöjligt eftersom vi inte kan gissa, och du inte svarar på, hur mycket ström din last drar. Är det en liten indikeringsdiod som drar 5mA eller är det en 100W LED-strålkastare som drar 10A?
Sorry! Glömde helt bort det, lasten är en 4-5w led 12v. Ska googla lite mer på schema imorgon. Tack för hjälpen!
Kan du kanske ha råkat förväxlat drain och source på transistorn?
För i så fall så har du en inbyggd backvänd diod i transistorn som kommer göra så din LED lyser konstant.
För i så fall så har du en inbyggd backvänd diod i transistorn som kommer göra så din LED lyser konstant.
OK, 12V, 5W ger ju en ström på 416mA. Enligt detta datablad fixar 2N7002 max 115mA kontinuerligt.
Här är databladet på den kretsen jag använder: http://www.mouser.com/ds/2/302/2N7002F-349192.pdf