Hej.
Idag hände det som inte får hända. När jag skulle installera en paralellkopplad batteribank (12v) på 2x115ah i båten så tappade jag polskon och lyckades kortsluta ett av batterierna. Det sprakade till och lite av blyet på ena polen sprutade iväg som en porrskådis i slutminuten.
Korstlutningen varade några sekunder, och min fråga lyder således:
Kan jag räkna med att det kortslutna batteriet är väck, och bara att byta ut?
-Batteriet tar emot laddning som det ska, men verkar inte riktigt komma upp i 14,4v (men vi får se efter natten).
-Kvadraten på kabeln var 16mm, kabeln blev rätt så varm och fick kasseras.
-vätskenivån är oförändrad (det verkar alltså inte ha kokat bort en massa vid incidenten)
Följdfråga:
Om nu det ena batteriet bara har tagit "lite" skada, är det skitdumt att parallellkoppla det med det andra fräscha batteriet? Min elkunskap är begränsad, men logiken säger mig att en paralellkopplad batteribank inte är bättre än sin sämsta cell?.
Vad händer rent kemiskt och tekniskt när ett 12vbatteri kortsluts på detta sätt? Allt ser Ok ut på utsidan förutom att en del av -polen saknas då förstås, men vad händer inne i batteriet?
Avslutningsvis:
Fan i helvetes jävla skit, så förbannat klantigt! (så det behöver ni inte påminna om).
Kortslutet batteri, bara att kassera?
Re: Kortslutet batteri, bara att kassera?
Folk brukar ju pinnsvetsa med ett eller ett par bilbatterier i serie, så jag skulle nog säga att ditt batteri ännu är i nyskick förutom den lite brända polskruven/terminalen.
Vad är det för CCA på det där batteriet?
Är det bilbatterier är det nog ingen fara, är det UPSbatterier kan det vara värre.
Är det bilbatterier är det nog ingen fara, är det UPSbatterier kan det vara värre.
det är absolut inget att oroa sig för, såvida man inte kortsluter så att accen börjar koka eller i värsta fall exploderar...
bilbatterier tål extrema strömmar, man kortsluter i princip batteriet mha startmotorn om man försöker kallstarta
en bil om det är -25°...
det enda som hänt i ditt fall är att det är liiiite urladdat...
som ngn säger ovan så kan man svetsa mha två seriekopplade bilbatterier...
bilbatterier tål extrema strömmar, man kortsluter i princip batteriet mha startmotorn om man försöker kallstarta
en bil om det är -25°...
det enda som hänt i ditt fall är att det är liiiite urladdat...
som ngn säger ovan så kan man svetsa mha två seriekopplade bilbatterier...
Det är mycket riktigt två bilbatterier (eller egentligen marin/fritidsbatterier). Efter nattens laddning skiljer det 0.1V mellan batterierna. Det borde väl vara acceptabelt för att koppla ihop dem?
Tack för svar!
Tack för svar!

-
Bara kör på. Dom lär överleva det om det bara var någon sekund!
Om vi säger att det var ett batteri som kan leverera typ 800A vid kortslutning och du hade kortslutning i säg 10 sekunder, så laddade du ur 8000 Amperesekunder ur batteriet vid kortslutningen, batteriets totala kapacitet är uppgiven till 115Ah = 414000As, även om vi säger att den höga urladdningsströmmen gjorde att detta reducerades med en tiopotens så har du fortfarande bara dragit ur ett tiotal % av batteriets kapacitet, och sålänge det inte kokade sönder/exploderade/smälte eller liknande så är det inget problem att köra vidare på det hela