18650 Batteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

18650 Batteri

Inlägg av SweLogan »

Vet inte vad det är men vart sjukt intresserad av 18650 batterier förra veckan. Vart sugen på att bygga en egen laddstation för 18650 batterier 1-cell till att börja med. Koppla upp den med en ardruino för loggning, men även att göra ett discharge test på batteriet för att kolla kapacitet. Hittat några IC med basic status PIN. Men om det finns någon krets med lite mer avancerad PIN hade varit kul. Sendan lika dant för discharge.

Så tipps på komponenter hade varit upskattat.
Sendan har jag läst att hitta "billiga" äkta 18650 batterier är redigt svårt. Så tips på en seriös säljare.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: 18650 Batteri

Inlägg av elabbe »

Min uppfattning är att de billigaste kvalitetscellerna får du om du lyckas hitta bulk av batterier till utgångna kontors-laptops, t.ex. HP, Dell. När supporten är slut gödslas marknaden av dessa och går då att få väldigt billigt. Men det krävs ju en del jobb att ta isär.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 18650 Batteri

Inlägg av NULL »

Menar du enskilda celler eller hela laptop-batterier?
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: 18650 Batteri

Inlägg av elabbe »

SweLogan talar väl om enskilda celler. Och jag om att extrahera celler ur NOS laptop-batterier.
SweLogan
Inlägg: 550
Blev medlem: 29 januari 2006, 23:36:15
Ort: Jönköping

Re: 18650 Batteri

Inlägg av SweLogan »

Japp, en cell vi pratar om. Tänkte ha det till när man bygger större celler så har man samma kapacitet på batterierna som är i cellen.
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: 18650 Batteri

Inlägg av darven »

Håller med elabbe, bästa/billigaste cellerna hittar du gamla laptop batterier.
Gjort det några gånger nu och har fått ett helt gäng på det sättet, inte kostat ett öre.

se exempel:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... Extraction

Oftast i laptop batterier så är det bara en cell som är dålig, då markeras hela betteriet som defekt och datorn vill inte använda dem.
då skulle din loggare du planerar funka perfekt.

Själv kör jag manuellt, laddar upp det med en riktig hobby lipo/li-ion laddare och ser hur mycket kräm jag får i dem. sen så låtar jag de ligga en dag och sen loggar första volten, repeterar i en vecka.
om de inte tappat för mycket spänning tycker jag de är OK.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: 18650 Batteri

Inlägg av NULL »

Det låter bra, skulle vilja ha tag i över 600 celler till ett hybridbatteri... :D
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: 18650 Batteri

Inlägg av ronnylov »

De varnar ju jättemycket om att det är farligt att öppna laptopbatterier.
Vilka är riskerna och hur undviker man dem?
Det pratas också om skyddade och oskyddade batterier.
Är de som sitter i laptops skyddade när man plockar ur dem?
Om inte, hur använder man dem på säkert sätt?
Laddning och urladdning ska ju båda kunna ske säkert menar jag.

Många frågor men kanske någon som har bra länk man kan läsa mer på.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: 18650 Batteri

Inlägg av G-man »

Allt är relativt ;)

Risker med att öppna laptopbatterier - som med alla batterier så gillar de inte att bli punkterade, det har jag testat genom att vara dum nog att sticka spetsen in i batteriet när jag var lite frustrerad över att det inte delade sig. Det ryker en del och kan nog starta en brand. Med den erfarenheten så knackar jag bara med en lite slöare kniv i skarvarna och aldrig med spetsen in.

Det andra är att kortsluta dem, de är oskyddade i laptopbatterier och batteriblecken är inte isolerade i batteriet, så man får helt enkelt hålla koll på så att de inte kortsluts innan man har klippt isär dem.
Positiv pol angränsar till negativ pol på batteriet så en annan sak är att man inte ska bända loss blecket med stöd från kanten när man ska ha bort blecket på ovansidan.

Tror att första punkten är det som varnas för, man kan få en strömrusning om man punkterar ett batteri som man inte kan få stopp på på så många andra sätt än att låta dem brinna upp eller låta batteriet ventilera ut gasen, så en plåthink eller hyggligt nära till att kunna slänga ut det är bra, men det värsta jag har varit med om är en liten låga bara.. ingen explosion eller så..
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: 18650 Batteri

Inlägg av darven »

ronnylov skrev:De varnar ju jättemycket om att det är farligt att öppna laptopbatterier.
Vilka är riskerna och hur undviker man dem?
Riskerna är som sagt att man kortsluter eller punkterar batterierna. men att det är "Jätte farligt" tycker jag är att överdriva, jag har lyckats kortsluta batterier några gånger. Det kommer blixtar och man vaknar till, snabba kortslutningar skadar inte batteriet utan det är långvarigare.

Men håll så klart tungan rätt i mun och jag skulle rekommendera en skruvmejsel istället för kniv.
Att använda en kniv är i sin tur farligare än att öppna laptop batterier.
Ta din tid och hitta sömmen på batteriet (det är en enda plaststrumpa för batterierna) pilla lite fint överallt och gå runt, till slut kommer den öppnas fint.
ronnylov skrev:Det pratas också om skyddade och oskyddade batterier.
Är de som sitter i laptops skyddade när man plockar ur dem?
Om inte, hur använder man dem på säkert sätt?
Laddning och urladdning ska ju båda kunna ske säkert menar jag.
I ett laptop batteri så sitter det ett litet PCB kort, det är lipo/ion skyddet för alla cellerna. så när du får ut dina lösa celler så är de oskyddade.
Det lättaste är att köpa lipo/ion protection från EBay.
Sök tips är: "lipo pcb 3s" - om du vill ha en protection för tre celler.
observera att termerna för lipo/ion är s för antal celler och c för charge/discharge current.

och jag läste någon stanns att det är inte rekommenderat att köpa 1s protection till 3 batterier och seriekoppla dem.
men ska du bara köra en cell så använd typ en sånhär: http://www.ebay.com/itm/5-pcs-PCB-for-3 ... 5d56cebead
den har samma dimmention som en 18650 batteri (som sitter i laptopbatteriena)

ska du ha en finare hållare för dem rekommenderar jag:
http://www.ebay.com/itm/1x-18650-Batter ... 33729fd0f8
jag har sånna i olika utförande och använder dem flitigt.

de kan vara lite knöliga att få igång efter att "low voltage protection"-en har slagit in, man måste "ge den laddningsström utifrån" - säg till om jag ska skissa upp det och förklara det bättre.

Det får väl räcka just nu, säg till om jag ska förklara något på ett bättre sätt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33072
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 18650 Batteri

Inlägg av HUGGBÄVERN »

INTRESSANT!!!!!

Jag har en del 18650-batterier och skulle vilja stoppa in dem här och där men har inget fattat hur man laddar dem, men dina länkar kan ju leda mig rätt.
Nu kom jag på att jag kan driva en T-amp med en packe sådana batterier och likaså min 1802.
darven
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mars 2015, 16:12:07

Re: 18650 Batteri

Inlägg av darven »

Det säkraste är om du laddar cellerna individuellt.

alternativt att man köper ensån här
http://www.ebay.com/itm/NITECORE-D4-Dig ... 233d32d58a
(observera att jag inte har testat den utan hittade den lite snabbt)

den verkar lovande eftersom den kan ladda 4st induvuduellt.
samt mäter kapacitet och därmed så kan man kolla "hälsan" på batterierna.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: 18650 Batteri

Inlägg av )ExecutoR( »

Blev sugen när jag såg tråden så jag drog en lov förbi batteriåtervinningslådan på jobbet och fiskade upp sex stycken batteripack.

Nu hemma så var det bara fram med skruvmejseln och sprätta plast.

Summering:
4st Samsung ICR18650-26F 2600mAh
6st Sony US18650GR 2550mAh
9st LG DBC21865 2800mah
6st Sanyo UR18650ZT 2800mAh
6st Sanyo UR18650FM 2600mAh

Alla celler ligger mellan 3.75V och 4.05V. Inom batteripacken har jag inte sett några variationer alls mellan cellernas spänning, men å andra sidan har alla batteripacken haft celler parallellkopplade, så jag antar att de dåliga cellerna är svåra att hitta utan att lägga på individuell belastning. Jag har två Accucell 6-laddare som sakta men säkert får gå igenom och se vad varje cell faktiskt klarar av att prestera.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33072
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 18650 Batteri

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad ijänklägenn gör skyddskretsen, typ SÅDAN HÄR? Skyddar den batterierna mot överspänning vid laddning, överströmsuttag vid belastning? När jag läser lite på listan ser jag att kretsen fixar "det mesta" men en fråga dyker ändå upp; om jag vill ha batterierna inkopplade "bara när jag vill", var sätter jag en brytare då??

Jag tänkte slänga in de tre batterier jag har och switscha ner spänning till runt 4V.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: 18650 Batteri

Inlägg av hanzibal »

De skyddar i regel mot både överladdning och överurladdning, ibland finns även överströms- och övertempskydd. Den du länkar till tycks ha "all of the above".

Skyddet skall sitta över batteriet/batterierna.
Skriv svar