Hallonpajfrågor.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Hallonpajfrågor.

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag i går var inne till Kjell & Co för att köpa veroboard och lite smått och gott, så snubblade jag på en Raspberry Pi B+ som var nedsatt till 199 kr. Det gick jag på förstås. 8)

Nu sitter jag här och lurar på vad jag skall göra med den. Till att börja med skall den ju igång och då finns det tydligen flera vägar att gå. Den är inte Windowskompatibel men det går att köra Linux på den har jag förstått och Linux kan jag inte ett skvatt om.

Jag har hittat en instruktion om att man kan installera NOOBS först för att sedan installera Linux, är det en bra väg eller finns det andra sätt?

Ni som kan, kom med råd tack.

Edit: Hittade Installationsfiler för Raspian, Snappy Ubunty Core, Openelec, RaspBmc. Så det är lite rörigt.

Mer Edit: Glöm vad jag skrivit om Linux m.m. Den är tydligen en del av NOOBS så det är väl bara att köra in den och se vad som händer.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Hallonpajfrågor.

Inlägg av adent »

Kör på! :)

Du får antagligen ett grafiskt gränssnitt där du kan ställa in det mesta, kör du med nätverkssladd bör du få Internet automagiskt.
Lek lite med det! Linux är väldigt trevligt på så vis att det kan fås att göra nästan vad som helst. Nackdelen är att det oftast inte är trivialt :)
Men det blir lättare och lättare.

Säg till sen om du får nån idé på vad du vill göra med den! :)

MVH: Mikael
nomis_82

Inlägg av nomis_82 »

Raspian är kanske de vanligaste att köra på en Raspberry Pi.
Om man tänker sig något mediacenter eller liknade då är det nog Openelec eller RaspBMC som gäller.
Av min Raspberry Pi som jag fick i julas har det blivit en termometer.
Den visar temperatur och graf på en Nokia 5110 kompatibel display, samt lägger upp lite grafer på
http://80.217.120.142/cgi-bin/webgui.py
Kolla runt lite på nätet det finns hur mycket roliga projekt som helst.
http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Projects/
http://fieldguide.gizmodo.com/16-fun-pr ... 1657769448
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Eftersom allting ligger på ett SD-kort så är det smidigt att kunna ha olika SD-kort att leka med beroende på vad man vill göra. Du kan ha ett SD-kort som skrivbordsdator ett annat som mediacenter och så vidare.

NOOBS verkar smidigt, den hade jag missat.

Själv har jag satt en raspberry pi som backupbox i min svärfars hus.
Kopplat en USB-hårddisk till den som lagringsenhet utöver SD-kortet.
Skickar backuper över internet till USB-hårddisken med hjälp av rsnapshot via krypterad ssh-förbindelse.
Min svärfar skickar sina backuper hem till mig.
USB-hårddisken är utdelad lokalt med samba så hans windows-datorer kan skicka backuper till den.
Prestandan som NAS är inte jättehög men den maxar ändå internetuppkopplingarna vi har.
Endast ändrade filer överförs så efter initiala backupen körts så går de sedan ganska snabbt både lokalt och över internet.
Lokalt kör han SyncToy.

Har funderat på att köra BTSync som backupsystem istället (kör det lokalt mellan datorerna hemma hos mig men inte över internet).

Är väl bara fantasin som sätter gränser vad man kan göra.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja, det var ju inga problem att få igång den med Raspberry men hur får man ut ljud ur den. t.ex mp3?. Jag har en massa mp3-musik och video-filer på ett usb-minne som jag vill lyssna på. Måste jag installera något program eller finns det redan installerat? Jag har inte hittat något.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är inte NOOBS bara en image som stödjer multiboot av flera olika operativ?

Jag har ingen koll på vilka program som ingår från scratch i Raspbian, men mp3-spelare borde väl bara vara att installera via paketsystemet.
Senast redigerad av Nerre 2 mars 2015, 10:40:46, redigerad totalt 1 gång.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

XMMS är ju en klassiker som är inspirerad av Winamp utseendemässigt :)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Som jag fattade det som stod skrivet i länken påminner NOOBS mera om en återställningspartition liknande de som finns på märkesdatorer. Man väljer en grundsetup av diverse olika distar och installerar den sedan på resterande lagringsutrymme på SD-kortet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nerre skrev:Är inte NOOBS bara en image som stödjer multiboot av flera olika operativ?

Jag har ingen koll på vilka program som ingår från scratch i Raspbian, men mp3-spelare borde väl bara vara att installera via paketsystemet.
När jag installerade NOOBS så kunde man välja från en meny på några olika operativ. Det rekomenderade valet var Raspian. Med Rapian följde ett antal olika program i mapparna Internet, Games Accessories. Vad ett paketsystem innebär har jag som Linuxnovis ingen naing om.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Här kan man läsa lite om Debians pakethanteringssystem: https://wiki.debian.org/Apt
Nerre

Inlägg av Nerre »

SeniorLemuren skrev: Vad ett paketsystem innebär har jag som Linuxnovis ingen naing om.
I princip kan man säga att alla Linux-distributioner levereras med sisådär 3000 program. Men de är inte installerade från början utan det finns ett paketsystem där man väljer vad man vill installera respektive avinstallera. Det här paketsystemet håller dessutom reda på uppdateringar av programmen och klarar ofta av att uppgradera till en ny version av operativet utan några konstigheter.

Man behöver alltså inte googla efter program att installera.

Det finns olika "frontends" till paketsystemet, Synaptic heter väl det grafiska vill jag minnas, jag använder mest aptitude eftersom jag kör mycket via ssh.
elabbe

Inlägg av elabbe »

SeniorLemuren skrev:men hur får man ut ljud ur den. t.ex mp3?
Som ren musikserver, med styrning av uppspelningen från andra enheter, kan du testa SqueezePlug. Innehåller stöd för bl.a. Logitech Media Server och AirPlay.

http://www.squeezeplug.eu/
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ja, nu kommer jag ju inte ut på webben ännu. Jag har beställt en wifi-plugg på ebay, men det tar ju några veckor innan den dyker upp.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har du ingen nätverkssladd?

Viktigt att tänka på att pajen (i alla fall de äldre versionerna) är lite begränsad i vilken ström den kan ge till USB-enheter, jag provade USB-ansluten WiFi och den orkade inte riktigt driva. Det brukar rekommenderas en USB-hub med separat strömförsörjning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag kan kanske leta fram en nätverkskabel i gömmorna och testa med.
Skriv svar