Blir mer och mer O/T, men...
> Att det finns färdiga hårdvarudefinitionsfiler.
Det står i databladet. Varför invänta ny kompilatorversion från tillverkaren än att peta in det själv i header-filerna?
> Att det finns färdiga linker scripts som stämmer mot minnesmodellen i de nya processorerna.
Minnesmodellen framgår ju även det i databladet. Inte heller särskillt besvärligt att anpassa själv för den nya processorn. Om dom inte förändrar något helt radikalt kan det räcka att skicka med parametrar genom kompilatorn till linkern för att ändra minnesareor etc.
> Att det finns färdigt stöd i simulatorer och andra mjukvaruverktyg.
Nu var det ju förvisso kompilatorn vi diskuterade, men även här anpassas verktygen eftersom i öppna program.
Sedan beror det givetvis mycket på hur stort intresset är för en ny produkt. Är det något "revolutionerande" så sitter ju folk bara å väntar på specen för att fylla ut Open Source-kompilatorerna.
Men du har en poäng; givetvis har tillverkaren tidigare tillgång till dokument för att hålla sin kompilator aktuell. Dom kan ju t.o.m. utvecklas parallellt med den nya processorn!
Dock anser jag att de övriga fördelarna med öppna kompilatorer överväger. Är det bara tillräckligt många användare så finslipas programmen riktigt effektivt. Alla har möjlighet att påverka åt det bättre!
Har i allmänhet så fantastiskt goda erfarenheter av öppna programvaror, varav jag förespråkar det.
> Finns väll ingen snickare som köper en halvfärdig hammare och tänker att "resten fixar jag själv...".
Nej, men kommer han på att den gick att hammra på 20 olika spikar, men inte precis den modell han tänkt använda, så är det nog rätt skönt att kunna justera in hammaren än att blindt invänta eventuellt stöd i tillverkarens Hammare 2.0.
Mvh
speakman