Om ChipKIT Uno32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Om ChipKIT Uno32

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ju nu köpt ett ChipKIT Uno32 för att testa lite olika saker. Bland annat en grafisk LCD med touchskärm.

Det finns ett adapterkort att köpa för att kunna plugga in en GLCD på som passar på toppen av Uno32 men det var inte gratis.

Ok. Ingen ko på isen tänker jag. Jag tillverkar ett adapterkort själv, vitsen med dessa kort är ju att man skall kunna bygga på själv. Lätt som en plätt, jag har experimentkort och stiftlist liggandes i gömmorna så det är bara att sätta igång. :lol:

Men se, där sket sket sig. Någon konstruktör på tillverkningsfabriken någonstan i världen har anat ugglor i mossen och tänkt. "Tänk om någon får den vansinnigt briljanta idén att tillverka sina egna adapterkort av simpla experimentkort från ebay för 2 kr styck, då får vi ju inte sälja våra egna dyra fina adapterkort". Så vad göra. Jo det är enkelt, sabba stiftlistkontakterna så de får fel delning. Då passar ju inte ett experimentkort direkt på Uno.

Så på kortet är alltså de 32 portarna på ena sidan av Uno delade i två block som man monterat med endast en halv hålmodul isär i stället för en hel, om man då delar experimentkortet i två halvor då och sätter en halva i vardera kontaktlisten så funkar det ju, tänker man (utanför boxen). :)

Men då uppstår nästa problem, då passar inte stiftlisten till displayen i stället eftersom den sträcker sig över båda halvorna. Då blir det plötsligt inte lika roligt längre att göra sina kort. Bättre att köpa. :(

Men vänta lite nu. Som många kanske sett så har jag en tråd som handlar om ett STM32 Discovery som jag inte fått att funka. På det företaget har inte den konstruktören varit och härjat, som sabbade för mig på Uno32 fabriken. Där ligger nämligen alla pinnar rätt positionerade så att man kan klämma dit ett vanligt experimentkort.

Så kanske STM32 Discovery nu kommit med i matchen igen efter att jag dömt ut det som icke intressant i min förra tråd. Där ser man man ska inte skrika hej för än man är över bäckenet. :humm:

Har inte bestämt mig ännu, kanske jag gör 2 st adaptrar med flatkabel till Displayen i stället. Men det är ju fler saker jag vill göra och att hålla på med flatkablar i stället för en adapter på kortet är inte lika smidigt. Kanske köper jag ett STM32F4-discovery-kort i stället trots allt. Den mekaniska anslutningen är minst lika viktig som det övriga på ett experimentkort tänker jag. :)
P2270002-1.JPG
Edit: Rättat felstavningar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Om ChipKIT Uno32

Inlägg av MiaM »

För labbuppkopplingar så kan väl en kort kabelsnutt vara lösningen på sånhär halv-stiftdelning-idioti?

Annars kanske man kan ta bort ungefär varannan pinne i nån stiftlist med 1,27-delning, men gissningsvis är pinnarna för klena där...

... eller så kan du skära bort en bit av sidan av varje bana på en del av experimentkortet, och växla vilken sida du skär på på rätt ställe kring mitten, och sen löda fast stiftlisterna på lödsidan istället för på komponentsidan, ett kvarts stiftlistavstånd förskjutet åt varsitt håll. :wink:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det där var ju fullständigt idiotiskt med halv delning på stiftlisterna. När jag designar ett kort så ser jag absolut till att alla stift ska ligga på en gemensam grid. Det tycker jag är en självklarhet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Om ChipKIT Uno32 Nya problem.

Jag har nu testkört lite blink m.m i min ChipKit Uno32 och försöker nu att installera ett lib för en GLCD. Jag har hittat en instruktion om hur man skall gå tillväga när man installerar detta lib, ser ut som följer.
This is an example C++ library for Arduino 0004+, based on one created by
Nicholas Zambetti for Wiring 0006+

Installation
--------------------------------------------------------------------------------

To install this library, just place this entire folder as a subfolder in your
Arduino/lib/targets/libraries folder.

When installed, this library should look like:

Arduino/lib/targets/libraries/Test (this library's folder)
Arduino/lib/targets/libraries/Test/Test.cpp (the library implementation file)
Arduino/lib/targets/libraries/Test/Test.h (the library description file)
Arduino/lib/targets/libraries/Test/keywords.txt (the syntax coloring file)
Arduino/lib/targets/libraries/Test/examples (the examples in the "open" menu)
Arduino/lib/targets/libraries/Test/readme.txt (this file)

Building
--------------------------------------------------------------------------------

After this library is installed, you just have to start the Arduino application.
You may see a few warning messages as it's built.

To use this library in a sketch, go to the Sketch | Import Library menu and
select Test. This will add a corresponding line to the top of your sketch:
#include <Test.h>

To stop using this library, delete that line from your sketch.

Geeky information:
After a successful build of this library, a new file named "Test.o" will appear
in "Arduino/lib/targets/libraries/Test". This file is the built/compiled library
code.

If you choose to modify the code for this library (i.e. "Test.cpp" or "Test.h"),
then you must first 'unbuild' this library by deleting the "Test.o" file. The
new "Test.o" with your code will appear after the next press of "verify"
det är bara det att den installerade mapp-strukturen inte ser likadan ut som i exemplet. Den ser ut så här:
katalogUno.jpg
Jag har lagt in test med dess filer i mappen under libraries:
katalogUno1.jpg
Startar sedan MPIDE-programet men inget händer och inget spår av libray test är att finna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Tror du gjort samma fel som jag. Du skall inte lägga biblioteket i program(x86)\mpide... Utan i din "dokument" mapp skall du ha en mapp som heter "mpide" och där i har du "libraries". Det är i den "libraries" du skall lägga bibliotek du själv laddar ner.

Lägger du dom där bör dom dyka upp efter omstart av mpide.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Japp. Nu funkade det. :)

Edit: Fast ändå inte. Namnet på lib (test) kommer nu upp och det syns i exempel. Men någon build verkar inte ha gjorts, det finns ingen fil som heter test.o.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Jag tror binära filen lägger sig på ytterligare något annat ställe. Tror det var någonstans i C:\Users\xxx\AppData (där xxx = ditt användarnamn)... Men normalt om du kör via mpide så skall den väl kompilera och sedan ladda upp binärkoden direkt till chipkit om du har den ansluten? Det gör den för mig iaf.

Jag vet inte riktigt varför du måste ha tag på .o filen separat?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Glöm det där med o-filen. Det var för att kolla att det var ok installerat. Som det beskrev här:
After a successful build of this library, a new file named "Test.o" will appear
in "Arduino/lib/targets/libraries/Test". This file is the built/compiled library
code.
Det finns inga o-filer men det verkar funka nu i alla fall.

Har just börjar med nästa projekt, att få igång en GLCD. Får se hur det går.
Skriv svar