Får ett elektriskt fält rostfritt stål att rosta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Louis de Broglie

Får ett elektriskt fält rostfritt stål att rosta?

Inlägg av Louis de Broglie »

Bifogad bild är ett foto ner i en vattenkokare med en rostfri ("rostfri" (!)) platta som botten. Rost har bildats i en halvmånformad yta "bort från" doppvärmarens anslutning. Längst från doppvärmaren är det alltså ingen rost. Varför uppstår detta fenomen? Får ett elektriskt fält rostfritt stål att rosta? Och varför i så fall?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Får ett elektriskt fält rostfritt stål att rosta?

Inlägg av 13th.Marine »

Det är inte en kalkbeläggning?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sådär ser det ut i mina vattenkokare också efter några år. Man kanske inte får så hög stålkvalitet när hela maskinen kostar 79kr?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Är du säker på att det är rost och inte någon annan sorts beläggning? (Och om det är rost, att den kommer från de rostfria delarna.)

De elektriska fälten i och kring doppvärmaren borde vara fullkomligt försumbara i sammanhanget.

Edit: mrfrenzys förklaring är trolig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns rostfritt och så finns det rostfritt. Vanligt rostfritt i konsumentprylar rostar också. Det tar bara längre tid.
Det skulle ju vara apdyrt om bestick mm var gjort av syrafast stål...

En bra diskbänk t.ex rostar inte, trots repor och i ständig kontakt med vatten. Fastnar en magnet på den? Nej.
Är bestick ferromagnetiska? Ja, i alla fall de jag testat.
Lägg bestick i diskhon och blöt ner dem. Låt dem ligga där några dagar utan att röra dem och låt dem få stänk på sig. På vissa punkter där de legat mot botten av diskhon har det troligen blivit bruna rostringar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det som i vardagen kallas "rostfritt" heter egentligen "rostfast". Det rostar bara långsamt - men det rostar!

"Riktigt" rostfritt är just syrafast stål, kostar en halv förmögenhet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"Riktigt" rostfritt är just syrafast stål
Även detta rostar om det har varit i kontakt med kolstål.
Ännu värre är det vid kontakt med koppar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och svavelföreningar är inte sällan riktigt besvärliga.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att det ser ut som det gör i vattenvärmaren har nog mera med de kemiska villkoren på ytan och eventuella kalkutfällning som blir beroende på temperaturen på plattan under uppvärmning.

aluminium brukar inte korrodera synbart - men får man ett lager med damm och skit ungefär som det ser ut under motorhuven efter några vintrar så börja det korrodera punktvis under smutsen, skräp och löv som samlat sig över rören och ge pinhål på tex. AC-rören och köldmediet försvinner...

Kort sagt under kalket/smutsen så blir det en kemisk mikroklimat som gör att de normala skyddsmekanismerna genom att ytan oxiderar så tätt så att det inte kan arbeta sig vidare in i materialet - är satt ur spel och ytan kan inte reparera sig utan det är sprickor och annat där en jontransport kan fortsätta kontinuerligt och det korroderar

---

18/8-rostfritt i diskbänkar, bestick och matberedningsutrustning har egenskapen att rosta väldigt fort om de är utsatta för starka dragpåkänningar i tex. saltvatten.

Annan sak som också gör hål i diskbänkar med tiden är kvarglömda och intorkade droppar och stänk med ferriklorid med en viss andel koppar efter etsning av kretskort.

När det har torkat och det är ett märke kvar på ytan som inte går att gnida bort senare så har man startat en process som innebär hål rakt igenom diskbänken efter något eller ett par år... och den processen går inte att stoppa!! - fråga inte hur jag vet detta...

med andra ord rostfritt är en högst relativ sak av vad man menar och vilken tidsperspektiv.... och vi är i gott sällskap med denna typ av problem då även kärnkraftverk har/hade problem med detta då hård radioaktiv strålning och neutronstrålning kunde få rostfritt material att börja korridera.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kalciumkarbonat löser sig i vatten + CO2 (luften) till kalciumvätekarbonat. När sedan temperaturen stiger avges CO2 ur vattnet och kalciumkarbonatet fäller ut på de heta ytorna.
Samtidigt löser sig lite järn från stålet och färgar kalken.
Redan vid ppm nivåer får man färg.

Billiga stålsorter som i billiga vattenkokare är på gränsen till ens användbara, troligen har de minskat på nickelinnehållet (nickel kostar >> 10 ggr järnet)

Alla rostfria, eller syrafasta stål rostar förr eller senare och speciellt om salter är närvarande i vattnet. Är materialet under spänning är det extra farligt med klorider, det kan ge spänningskorrosion.

xxargs- pröva m ammoniak som binder till kopparjonerna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Frågan är om man får ut jonerna som redan hunnit gå längst in i etsningen i fläcken på diskbänksytan - den är förmodligen inte i jonform heller utan metallisk till största delen och så har man Fe++ och Fe+++ snurran som ser till att processen fortgår med att lösa kopparen och fälla ut igen i en djupare nivå i etsningen och det arbetar vidare sakta men säkert.

att ammoniak är en bra komplexbildare för koppar känner jag till - men vad händer med komplexet när vattnet försvinner - försvinner då inte ammonium-komplexet då också och kopparen är rörlig igen eller som metall igen ?? att få ut den ur metallsvampen som ytan av etsningen är ser jag som närmast omöjligt.

(koppar kan också vara i två laddningsstadier vilket gör att det kan bli en snurra även där och saltsyra med en bit koppar i en plastpåse (dvs. ganska syrefritt) kan äta på kopparen förvånansvärt fort)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag använder inte vattenkokare men väl äggkokare. Min erfarenhet är att det bildas sunk varje gång man använder en äggkokare, och att man lämpligtvis får bort det med grön disksvamp. (Vardagskunskapstips: det finns en inofficiell men väl etablerad standard i form av att svampar med grön skrubbyta har "aggressivare" yta än svampar med vit skrubbyta. Grön svamp repar om man använder den på fel saker).

Jag antar att man normalt inte torrkokar en vattenkokare, men en äggkokare bygger på att man ångkokar äggen och kör till den punkt att värmeplattan kokar torrt - en termostat på drygt 100 grader bryter då strömmen och slår på ljudsignalen att kokningen är klar. Det gör ju att plattan gärna blir extra sunkig. Jag bryter mot vad som står i instruktionerna och häller direkt på en skvätt vatten där det torrkokat. Det är säkert dåligt att utsätta materialet för temperaturändringschocken men hittills har jag inte kört slut på den delen av någon äggkokare och det är rätt skönt att dels minska beläggningarna man behöver skrubba bort och framförallt slippa lukten av torrkokad platta...
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Ättika löser kalk, det brukar jag använda till äggkokaren. Låt det stå en stund, sedan går det att diska bort ganska enkelt. I TS fall vet jag inte, det ser inte ut som kalk på bilden.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Både vattenkokaren och äggkokaren brukar se ut så efter en tid, och rost är det inte.
Fyll på med vatten, i med lite citronsyra i vattnet och koka upp. Töm och skölj. = Som ny!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag brukar btw låta locket sitta på äggkokaren när jag är färdig, dels efterdunstningen av värmen och dels den allmänna dunstningen blir då i stort sett försumbar varpå det står vatten kvar som ser till att sunk inte torkar in utan blir acceptabelt lättborttaget.
Skriv svar