STM32 discovery-board, lämplig programvara?
- SeniorLemuren
STM32 discovery-board, lämplig programvara?
För länge sedan fick jag ett STM32 discovery-board som demo.
Detta blev liggande och bortglömt tills nu idag när jag städade gömmorna. nu ligger det här på bordet och blinkar. Är det någon som gjort något användbart av detta kort. Vad skall jag använda för programvara för att hantera det osv...
Detta blev liggande och bortglömt tills nu idag när jag städade gömmorna. nu ligger det här på bordet och blinkar. Är det någon som gjort något användbart av detta kort. Vad skall jag använda för programvara för att hantera det osv...
Re: STM32 discovery-board, lämplig programvara?
Emblocks som IDE/kompilator/debugger och STM32CubeF4 som "lågnivå" bibliotek. Det mesta i cube verkar vara välskrivet, finns undantag, men paketet är under utveckling. Rekommenderas.
- SeniorLemuren
Hittade en bra nybörjartutorial på youtube för coocox så det får bli den.
Bra val, fastnade själv för CooCox även om Em:Blocks också var enkelt att använda.
Om du får för dig att senare gör eget kort med stm32f4 så kan du använda discovery-kortet som ST-Link/V2-programmerare:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1054786
Om du får för dig att senare gör eget kort med stm32f4 så kan du använda discovery-kortet som ST-Link/V2-programmerare:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 6#p1054786
Jag tittade just igenom utube-tutorialen.
Känner inte närmare till varken CooCox eller just denna processor,
så jag kan ha fel, men vill ändå påpeka en sak:
Han nämner headerfilen
#include "stm32f0xx.h"
Det bör finnas fler liknande filer, och letar man i dessa
hittar man ett antal funktioner avsedda att initiera processorns register.
Om man letar bland dessa så fattar man förhoppningsvis snart galoppen.
Att göra som han, att titta i hårdvarumanulen och sätta registren
för hand på den informationen, är hopplöst tidsödande.
Hårdvarumanualen behöver man ändå för att förstå många saker.
Känner inte närmare till varken CooCox eller just denna processor,
så jag kan ha fel, men vill ändå påpeka en sak:
Han nämner headerfilen
#include "stm32f0xx.h"
Det bör finnas fler liknande filer, och letar man i dessa
hittar man ett antal funktioner avsedda att initiera processorns register.
Om man letar bland dessa så fattar man förhoppningsvis snart galoppen.
Att göra som han, att titta i hårdvarumanulen och sätta registren
för hand på den informationen, är hopplöst tidsödande.
Hårdvarumanualen behöver man ändå för att förstå många saker.
Coocox kan verka enkelt och fint på ytan, men det är ingen höjdare. Jag hann använda coocox ett halvår eller så tills jag fann emblocks. Men valet är förståss ditt.
- lillahuset
- Gått bort
Körde Atollic några år innan jag bytte till CoIDE. Absolut inte sämre, men billigare. Efter ett par år till känns det lite halvkasst, alldeles för mycket Java och Eclipse (Kaffe och Förmörkelse) för min smak. Kanske skulle testa emblocks...
Kör bara EmBlocks numera
, körde Crossworks innan.

- SeniorLemuren
Jag väntar på leverans av chipKIT Uno32™ Prototyping Platform och PICkit3. (Denna länk) Så mitt experimenterande med STM32 blir inte så långvarigt. Jag är bara intresserad av att testa lite medan jag väntar, för skoj skull eftersom jag har den liggandes till ingen nytta.mri skrev:Coocox kan verka enkelt och fint på ytan, men det är ingen höjdare. Jag hann använda coocox ett halvår eller så tills jag fann emblocks. Men valet är förståss ditt.

Edit: Kollade lite på information om emblocks för skoj skull. Där nämns att den även kan användas till andra µC. bl. annat till PIC32. Då blir det ju lite mer intressant. Kanske skulle ta och testa lite med den då i alla fall, så var beredd på lite frågor om denna senare.

- SeniorLemuren
Så nu kommer första frågan: På mitt experimentkort sitter det en STM32F100, det är väl då STM32CubeF1 och inte STM32CubeF4 som skall användas antar jag?mri skrev:Emblocks som IDE/kompilator/debugger och STM32CubeF4 som "lågnivå" bibliotek. Det mesta i cube verkar vara välskrivet, finns undantag, men paketet är under utveckling. Rekommenderas.
Aha, jag trodde du hade F4. Jo, ditt antagande stämmer. De generiska delarna av cube's API skall vara lika oberoende processor. Själv har jag bara använt F4. Portade nyligen ett relativt stort projekt från deras (äldre) Standard Peripheral Library till cube.
- lillahuset
- Gått bort
mri: Vad var anledningen till att du portade till cube?
- SeniorLemuren
Så där, nu har jag installerat Emblocks och STM32CubeF4 ock kikat i "Getting started with STM32CubeF1 for STM32F1 Series" efter exempel på projekt, men finner inga projekt för Emblocks. Jag har kollat på youtube men hittar inget matnyttigt för att komma igång med grunderna. Däremot finns det kilometer med allehanda skrivet material som jag inte fått ut ett skit av.
Man brukar säga att det alltid är en tröskel att ta sig över i början på någonting nytt och nog har jag klivit över ett antal trösklar på min irrfärd i µC-djungeln och alltid utan för stora problem tagit mig över.
Den här skiten däremot är ingen tröskel, det är en hel satans vägg av armerad betong att klättra över. Hoppas jag får mina PIC32-grejor snart så jag kan glömma detta gigantiska träsk av manualer bara för att få en lysdiod att blinka. Grattis till er alla som har kämpat er igenom skiten och kommit ut på andra sidan.
HURRA för Microchip Länge leve!!

Man brukar säga att det alltid är en tröskel att ta sig över i början på någonting nytt och nog har jag klivit över ett antal trösklar på min irrfärd i µC-djungeln och alltid utan för stora problem tagit mig över.
Den här skiten däremot är ingen tröskel, det är en hel satans vägg av armerad betong att klättra över. Hoppas jag får mina PIC32-grejor snart så jag kan glömma detta gigantiska träsk av manualer bara för att få en lysdiod att blinka. Grattis till er alla som har kämpat er igenom skiten och kommit ut på andra sidan.

HURRA för Microchip Länge leve!!