Planering av CNC Plasmaskärare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Skede
Kontakt:

Planering av CNC Plasmaskärare

Inlägg av Skede »

Vi har fått för oss att vi nu ska bygga en cnc plasmaskärare.
I många år har det dreglats över diverse cnc maskiner och diskussionerna kring att bygga något har vart framme näst intill varje gång man setts.

Men nu har tiden kommit då vi skulle haft en stor nytta av att sätta just plasmaskäraren i en cnc maskin.
Och istället för att dividera om vi klarar av att bygga en eller inte så är det lika bra att testa :D

Gemensamt så har vi lite blandade erfarenheter, allt från PIC programmering till skruva på stora robotar, men i just denna skalan så har ingen av oss stenkoll.
Vi har dock en verkstad med näst intill allt i verktyg som kan behövas för att bygga maskinen och även endel gammalt skrot man säkert kan nyttja till vissa delar.

Målet är att lära sig mer om hur det fungerar och kunna skära ut lite delar till diverse andra hobbyprojekt, får vi en noggrannhet på 0.1mm är vi nöjda då det handlar om en plasmaskärare.
Som alla andra vill vi gärna hålla kostnaderna nere, men det viktigaste är att det fungerar så ingen spikad budget. Våra projekt brukar ändå tyvärr spåra ut i både tid och pengar :)

Här är lite av de funderingar vi har:

Bord:
2000x1000/1500mm
Svetsad stålkonstruktion med vattenbad (huvuddels av material som finns liggandes).
Aluminiumprofiler till X för att hålla vikten nere.

Linjärspår/lager:
Vi har fått tag i riktiga linjärrälsar och lager på 2m vilken är en av anledningarna till att vi tänker oss den längden på Y axeln.
Till X axeln vet jag inte, ska man leta efter något liknande eller räcker det med billigare alternativ som rundstav tex? här har vi inte heller bestämt längden.
För Z axeln borde det räcka med rundstav och lager?

Motorer:
Servo eller Stegmotor?
För ekonomins skull tänker jag mig en stegmotor per axel, förutom Y som får två.
Men duger stegmotorer och vilken storlek på motorer skulle man kunna behöva per axel?
Det blir ju ingen direkt belastning men finns säkert hundra andra saker att tänka på?

Drivning:
En skruvstång på 2m ser ut att springa iväg ganska duktigt i pris.
Målet är ca 0.1mm i noggrannhet då plasman i sig kan vandra runt lite, så skulle man kunna använda tex en rem som är så lång? Eller vad är ett "bra" ekonomiskt alternativ?
Detta gäller troligtvis även X axeln då den blir antingen 1m eller 1,5m.
Till Z kör vi antagligen på skruv?

Elektronik:
Motordrivare får bli något som passar till motorerna, vad det nu blir.
Men vad kan man använda för styrkort? Just nu gissar jag på att vi kommer använda en dator med linuxCNC för att generera data till styrkortet.

Vad har vi missat och vad är viktigt att tänka på?
Alla tips och vägvisningar mycket uppskattat!, och om intresse finns så slänger jag upp en byggtråd när planeringen är spikad och bygget kommer igång.
Planen är att börja bygga maskinen i början av April.

Mvh,
Stefan
Användarvisningsbild
ViktorSigg

Re: Planering av CNC Plasmaskärare

Inlägg av ViktorSigg »

Storleken på bordet är ju bra att ha i en storlek som plåtarna kommer i. 2000x1000 är väl en av de befintliga standards som finns.

Stegmotorer bör räcka, och jag tror att jag hade valt remdrift faktiskt, då längden kan göra det lite komplicerat annars. Maskindelen.se har trapetsstång + mutter, men bara i 1000mm längder tyvärr. Kanske de kan ta hem längre annars??

Om ni tänkte räls till X axeln så kan jag rekommendera att köpa linjärlager på JBCNC och sedan kolvstångsämne hos närmaste hydraulverkstad. Det är mer eller mindre samma sak som JB säljer, fast ni slipper få stängerna krökta i frakten.

LinuxCNC med MESA kort är väldigt smidigt att använda. Rekommenderas varmt. Annars är nog Mach3 det simplaste alternativet om ni skall köra stegmotorer.

Ni borde väl ha en THC för plasman??

Vore spännande att se en bygglogg, har själv funderat på att bygga en CNC för plasmaskärare, men har inte plats tyvärr. Blir läskigt fina snitt...

/Viktor
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kuggstång finns ju oxå.
Pakko

Inlägg av Pakko »

Där är en som jag byggde för ett tag sen. Funkade utmärkt när jag hade köpt en ordentlig plasmaskärare.

Jag röstar på kuggstångsdrivning, det hade jag på den gamla och även på den jag bygger nu. Billigt, snabbt att bygga med och ger bra hastighet på skärningen utan utväxling m.m.

Till z-axel skulle jag köpa en färdigbyggd på ebay. tex denna:
http://www.ebay.com/itm/CNC-Series-Ball ... 3ce331a927

Proma THC, är billigt och bra enl. mig iaf.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Angående storlek så röstar jag på att du bygger för 1500 x 2000, då får du plats med en hel 1000x2000 plåt men även en 1500x3000 plåt går dit om du låter den sticka ut åt ett håll.
ezz

Inlägg av ezz »

håller på att planera en plasma med har den 1200 x 1500 mm har inte plats för en större
kommer köra med servo motorer på alla axlar , remdrift på X Y och kulskruv på Z
planerar fortfarande så ändrar en hel del löpande
bifogar en bild på nuvarande form
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Krauser

Inlägg av Krauser »

Tänk på att ha bra ventilation/utsug. Bara vattenbord går till gas men inte plasma.
Hur tjockt ska den klara? 400A räcker till 60mm... :roll:
Skede
Kontakt:

Inlägg av Skede »

Tack för all input!

Tror ni det räcker med 439oz motorer?

Tänkte på tex liknande kit som nedan:

http://www.ebay.com/itm/3-Axis-CNC-Kit- ... 35e06a5528
Skriv svar