I många år har det dreglats över diverse cnc maskiner och diskussionerna kring att bygga något har vart framme näst intill varje gång man setts.
Men nu har tiden kommit då vi skulle haft en stor nytta av att sätta just plasmaskäraren i en cnc maskin.
Och istället för att dividera om vi klarar av att bygga en eller inte så är det lika bra att testa

Gemensamt så har vi lite blandade erfarenheter, allt från PIC programmering till skruva på stora robotar, men i just denna skalan så har ingen av oss stenkoll.
Vi har dock en verkstad med näst intill allt i verktyg som kan behövas för att bygga maskinen och även endel gammalt skrot man säkert kan nyttja till vissa delar.
Målet är att lära sig mer om hur det fungerar och kunna skära ut lite delar till diverse andra hobbyprojekt, får vi en noggrannhet på 0.1mm är vi nöjda då det handlar om en plasmaskärare.
Som alla andra vill vi gärna hålla kostnaderna nere, men det viktigaste är att det fungerar så ingen spikad budget. Våra projekt brukar ändå tyvärr spåra ut i både tid och pengar

Här är lite av de funderingar vi har:
Bord:
2000x1000/1500mm
Svetsad stålkonstruktion med vattenbad (huvuddels av material som finns liggandes).
Aluminiumprofiler till X för att hålla vikten nere.
Linjärspår/lager:
Vi har fått tag i riktiga linjärrälsar och lager på 2m vilken är en av anledningarna till att vi tänker oss den längden på Y axeln.
Till X axeln vet jag inte, ska man leta efter något liknande eller räcker det med billigare alternativ som rundstav tex? här har vi inte heller bestämt längden.
För Z axeln borde det räcka med rundstav och lager?
Motorer:
Servo eller Stegmotor?
För ekonomins skull tänker jag mig en stegmotor per axel, förutom Y som får två.
Men duger stegmotorer och vilken storlek på motorer skulle man kunna behöva per axel?
Det blir ju ingen direkt belastning men finns säkert hundra andra saker att tänka på?
Drivning:
En skruvstång på 2m ser ut att springa iväg ganska duktigt i pris.
Målet är ca 0.1mm i noggrannhet då plasman i sig kan vandra runt lite, så skulle man kunna använda tex en rem som är så lång? Eller vad är ett "bra" ekonomiskt alternativ?
Detta gäller troligtvis även X axeln då den blir antingen 1m eller 1,5m.
Till Z kör vi antagligen på skruv?
Elektronik:
Motordrivare får bli något som passar till motorerna, vad det nu blir.
Men vad kan man använda för styrkort? Just nu gissar jag på att vi kommer använda en dator med linuxCNC för att generera data till styrkortet.
Vad har vi missat och vad är viktigt att tänka på?
Alla tips och vägvisningar mycket uppskattat!, och om intresse finns så slänger jag upp en byggtråd när planeringen är spikad och bygget kommer igång.
Planen är att börja bygga maskinen i början av April.
Mvh,
Stefan