Bästa sättet att känna av status.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
MagnusK

Bästa sättet att känna av status.

Inlägg av MagnusK »

Hej.

Detta är ett långsamt utveckling av en avkänning av i stort sett allt till pannan som jag någon gång i framtiden
tänkte få till.
Skulle vilja få in signaler från allt i systemet och skicka till datorn, men fastnat för hur man skulle kunna göra när man
ska känna av motorer specellt.

Övergripande:

Jag har ett pelletssystem där jag skulle vilja känna av om/när skruvar går och om de felindikerar
och även i vilken status brännaren är i.
Sen har jag även solpaneler inkopplade och skulle vilja se när den går igång.
Pannan och solpanelerna kör mot en isolerad tank.

Jag har ett Janfire Pellistore där botten är platt och när den inte kan få ut mer pellets så blåser den upp 2 kuddar
så pellets ramlar in över skruven så det kan gå en stund till.

Så här ser det ut i dagsläget:
Skruv i förrådet och luftpumpen styrs från en styrbox (kan kalla den styrbox1) vid skruven och är ca 4 m från där jag vill ha min processor (arduino).
Sen går det en skruv därifrån som matar ett veckoförråd och detta styrs av en likadan styrbox (styrbox2).
Sen går det en skruv från veckoförrådet till brännaren och det styrs från brännaren som är en KMP P21.
Har idag gjort en enkel styrning av brännaren att den inte går förräns tanken går under en viss temperatur, detta för att inte gå i onödan genom att bara värma upp pannan om tanken har bra värme.

Förutsättning:
Styrboxarna har en reläutgång för felindikering och det borde räcka med att skicka ut 5V från arduinon (spänningsagg) och läsa av relästatusen. Det blir ca
8m fram och tillbaka men tror inte det är någon fara för spänningsfall och ev störningar.
Men sen finns ju de 2 motorutgångarna som kan bli lite knepigare.
Dessa styrs av en processor (MCU ST62T00C6) och kan sänka 20mA på 3 utgångar och vad jag kan se går 2 av dessa till de 2 optokopplarna som driver triacs.
Utgångarna går till ett 470 Ohms mostånd och sen till en optokopplare MOC3063 som drar 20mA om jag förstått databladet rätt.

Vad är det smidigaste eller bästa sättet att läsa av motorstatusen?
Ska man 'sno' signalen till optokopplaren och köra till en transistor som i sin tur driver ett litet 5V diprelä? (5 Volt finns lätt tillgägligt)
Då skulle man kunna skicka ut 5 volt från min egna låda och få tre signaler tillbaka.
styrbox1.JPG
Samma sak blir det på brännaren också där jag har 3 leds som talar om statusen, bara frågan hur man lättast tappar dessa på information utan att MCU behöver driva mer än vad den klarar.

Sen det största problemet är solpanelerna. De styrs av en egen styrbox som det bara finns några kablar till.
Utgång för pump, ingång från 2 tempsensorer. Här skulle jag vilja ha någon typ av avkänning utanför styrboxen, antingen sätta en liten låda mellan
och göra någon avkänning i den eller om det går att känna av pumpmotorn direkt på något sätt.

Förslag någon?
Verkar det rörigt? Tja, fråga så kanske jag kan förtydliga.
Det är mycket text för ingenting egentligen men ville ändå ta med för att förtydliga lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Bästa sättet att känna av status.

Inlägg av Icecap »

OM du vill avkänna signalen om ATT motorerna bör gå är det snabbt fixat att ta en optokopplare och "tjuva" styrsignalen. Du behöver inget relä eller liknande, optokopplaren isolerar ju.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

mjo.. det jag funderar på är om det inte blir för mycket ström för MCU'n om man har 2 optokopplare inkopplade på samma utgång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag gissar på strömmen som matar optokopplarna är ca 6mA om den kör på 5v.

En variant du kan göra, förutsatt att styrningen är 5v är att koppa din optokoppare i serie.
Då får du ca 4v spänningstapp över två optokopplare och ändrar 470R till 180R för ha samma ström.

Optokopplarna ligger på ca ~2v spänningstapp.

Edit: led:arna kan du göra samma sak med, köra optokopplare och ändra serieresistansen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En optokopplare har en CTR (Current Transfer Ratio). Om den är t.ex. 50% (dålig optokopplare) betyder det att om du matar in 1mA i LED'n "bottnar" utgången upp till 0,5mA.

Det betyder att du kan just mata den med t.ex. 1mA på LED-sidan och sedan bara se till att belastningen i andra ändan är desto lägre. Fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En avgörande fråga är hur rädd du är om eventuell garanti på grejerna du har. Om du byter motstånd o.s.v. så är risken att tillverkaren skyller på det om det uppstår något annat fel.

Med tanke på att du verkar ha diverse motorer (skruvar, luftpump, vattenpump o.s.v.) som drivs med 230V så vore det kanske bäst att göra något med optokopplare som känner av närvaron av 230V, och koppla detta "utanför".

För solvärmen så gissar jag att du vill känna av temperaturerna. Tänk på att utomhusgivaren är en "magnet" för överspänningar vid åskväder.

I den mån t.ex. 1-wire-termometrar klarar av temperaturområdet så vore det väl smidigast att montera ett helt gäng sådana på rör o.s.v.?

Har du lediga dykrör eller åtminstone smidig möjlighet att ta dig in innanför isoleringen på ackumulatortanken? Här får du givetvis bestämma vad du vill mäta. Gissningsvis kan det kanske vara intressant att mäta temperatur upptill, nedtill och på mitten eller liknande.

Captain Obvious hälsar att det givetvis finns direktkoppling till pannvattnet vid pannans dykrör där det brukar sitta kombinerat instrument för temperatur och tryck. Det verkar med andra ord dumt att lossa det instrumentet för att få in givare där.

Allmänt så är det en bra idé att låta ledningar följa vägar som ger så lite jordslingor som möjligt - även om du inte har galvaniskt förbindelse. En "öppen jordslinga" ger viss ökning av skaderisken vid åsknedslag eller liknande.

Bor du i villaområde med nedgrävd el (och telefon o.s.v.) eller på landet med långa luftledningar o.s.v.?
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Garantier finns väl inga nu.. över 5 år sen det installerades av mig.
Temp vet jag hur jag ska göra, har redan en givare (DS18B20) i ett dykrör och ska koppla in någon mer tror jag.

Men det verkar som det borde gå att koppla in optokopplare parallellt med den som redan sitter där i de 2 styrboxarna ,vilket borde bli
enklast. Att börja böka med att seriekoppla dom när det är ytmonterat verkar lite krångligt.
Och kan man slippa gå in på 230V sidan så är det ju bra.

Det är väl eg då hur man ska känna av pumpen till solpanelen.
Har funderat på en sådan här: http://www.ebay.com/itm/New-design-5A-r ... 2a2605f2b6

Men tror det blir lite hög avkänning, skulle nog haft för 2A som mest.. har iof inte kollat vad pumpen drar men det är nog inte så mycket.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Optokopplare som matas med pumpens 230V-matning. Samma koppling som för att driva en vanlig LED från 230V AC. Nån slags lågpassfiltrering på utsignalen är nog bra för den lär annars "brumma".

Ett alternativ är att parallellkoppla en väggvårta med 230V-matningen till pumpen och känna av utspänningen från väggvårtan...
Skriv svar