Har en laptop där strömkontakten på moderkortet slutat fungera så den varken laddar batteriet eller ger ström till datorn, som därmed inte startar.
Vet att batteriet fungerar eftersom det gick att köra på batteri tills det tog slut, efter att laddkontakten blev skadad. På batteriet står Li-ion, Li-polymer, +7.4Vdc 480mAh , 35Wh. (men det är väl vad det ger ut). Ingen indikation vad det tar in.
Laddaren som ansluts till datorn ger 19Vdc , 2.37A , men den ansluter till moderkortet och jag vet inte om det är kopplat direkt till batteriet eller sker någon transformation i moderkortet innan det går vidare till batteriet. Kan man utesluta det?
Nu är batteriet tomt och därför går det inte att starta alls. Har tagit isär datorn och tagit ut batteriet, som har en kontakt med 8 sladdar. 2 svarta, 2 röda, och 1 vardera vit, blå, grön, gul.
Om jag hade tillgång till en likadan laptop hade jag kunnat sätta in det där, men letar nu efter alternativa sätt att ladda oh tänker att det bör gå om man bara ansluter rätt spänning på rätt sätt.
Någon som vet eller har gjort något liknande?
En annan fråga (men inte huvudfrågan här) är hur man kan ersätta eller laga laddkontakten på moderkortet, men det är inte huvudfrågan i denna post.
Bilder:
https://www.dropbox.com/s/lnz8gdfdkl5f3 ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/7b5s87lh4o444 ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/k35y6znjqc2yb ... l.png?dl=0
Alternativt sätt att ladda laptopbatteri?(Asus zenbook ux21)
Alternativt sätt att ladda laptopbatteri?(Asus zenbook ux21)
Senast redigerad av lecelmse 20 februari 2015, 22:08:55, redigerad totalt 1 gång.
Re: Alternativt sätt att ladda laptopbatteri?(Asus zenbook u
ladda med moderkortet,
dvs sätt spänningen där laddkontakten på moderkortet satt
dvs sätt spänningen där laddkontakten på moderkortet satt
- olalofberg
Smart! Men för att förtydliga: datorn är förmodligen paj, delar av laddaren på moderkortet funkar kanske fortfarande, använd dem.
Är du säker på att det är kontakten på moderkortet som är trasig?
Jag har en Asus Taichi 21 som inte gick att ladda och jag trodde också att det var kontakten på moderkortet som var trasig.
Det visade sig att det var kontakten som kommer från laddaren som var trasig.
Det gick att dela på höljet runt kontakten och löda fast den kabel som gått av.
// Tegel
Jag har en Asus Taichi 21 som inte gick att ladda och jag trodde också att det var kontakten på moderkortet som var trasig.
Det visade sig att det var kontakten som kommer från laddaren som var trasig.
Det gick att dela på höljet runt kontakten och löda fast den kabel som gått av.
// Tegel
Inte 100% men har goda skäl att tro det.
Hade samma problem som du beskriver med originalladdaren, har tagit isär och lödat om den 2 ggr tidigare, så har den erfarenheten. Nu kör jag med en annan laddare som är bättre lödad.
Det som hände när den gick sönder var att sladden var sträckt med laddaren i och den fick ett ryck, varpå datorn stängdes av (troligen nån överspänningsskydd?).
Datorn gick bra att starta om direkt och rullade vidare som om inget hänt (gick nu endast på batteri).
Men det luktade bränt och den lukten kom ifrån moderkortet / laddingången, så jag är rätt säker på att något brann av där inuti.
Edit: ska ta isär laddkontakten och kolla inuti för säkerhets skull. Har ju inget värde av den nu ändå.
Hade samma problem som du beskriver med originalladdaren, har tagit isär och lödat om den 2 ggr tidigare, så har den erfarenheten. Nu kör jag med en annan laddare som är bättre lödad.
Det som hände när den gick sönder var att sladden var sträckt med laddaren i och den fick ett ryck, varpå datorn stängdes av (troligen nån överspänningsskydd?).
Datorn gick bra att starta om direkt och rullade vidare som om inget hänt (gick nu endast på batteri).
Men det luktade bränt och den lukten kom ifrån moderkortet / laddingången, så jag är rätt säker på att något brann av där inuti.
Edit: ska ta isär laddkontakten och kolla inuti för säkerhets skull. Har ju inget värde av den nu ändå.