Behöver hjälp med fristående displaymodul som ska monteras

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
spencer sterling

Behöver hjälp med fristående displaymodul som ska monteras

Inlägg av spencer sterling »

Hej, jag har strulat till det ordentligt. Håller på med ett projekt som innefattar ett flertal displayer - typ OLED, LCD, alla drivna med I2C eller SPI, glad i hågen beställde jag flera exemplar av alla möjliga typer och jag har inte haft något problem, idag kom de som jag väntat med spänning på, ett antal 128 x 128 pixel OLED med 16 bit färg.

Men till min fasa, i hetsen av att beställa olika typer av displayer från hela jorden runt så har jag missat att dessa var helt fristående, alltså att de andra displayer jag fått har ett fåtal pins som med väldigt lite arbete kan kopplas till arduino/pi/styrenhet. Idiot! Jag har hållit på med elektronik ett år eller så, men när det kommer till tillverkning av kretskort, och här montering av FPC / ZIF kontakter så är jag helt lost. Jag vet inte ens var jag ska börja.

Dumt värre, nu är det även så att jag är under en ganska tight tidspress, och skulle behöva få det här att funka relativt fort. Det gäller tre stycken till antal för tillfället.

Detta är displayen jag pratar om: http://www.buydisplay.com/default/seria ... le-ssd1351 (datablad till både ZIF/FPC kopplingen och display finns på samma sida)

När jag tittar på databladet (sida 6) för displayen så verkar det inte allt för komplicerat, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra detta? Är det enda alternativet jag har att producera kretskort, eller finns det tillexempel en FPC kontakt som övergår till någon slags flatkabel? Just nu behöver det inte bli varken kompakt, snyggt eller smidigt, det viktigaste är att få liv i displayerna.

Så vad har jag för alternativ, är det görbart det här, eller sitter jag i skiten?

Tusen tack för svar.
Användarvisningsbild
olalofberg

Re: Behöver hjälp med fristående displaymodul som ska monter

Inlägg av olalofberg »

Hej,

Det ser ju ut som om displayen är kapabel till 3-wire SPI (och det reducerar ju svårigheten). Men du måste nog ha nån form
av kontakt som du kan sätta den i (30pin, 0.5mm delning).
Elfas https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... +connector kanske funkar. (Kan inte accessa databladet nu)
Elfa brukar vara snabba på leveranser (1-2 dar).

Efter lite darrfri 0.5mm lödning (till exempelvis flatkabel) och SPI-konfig ser det görbart ut.
Ser ut som om du måste använda runt 10pinnar (clk,data,cs,gnd,vss,vdd,bs0,bs1,vcc?,vci?), nån kondensator där också.

Kollade bara lite snabbt nu, dubbelkolla gärna själv. Hoppas det hjälpte.
spencer sterling

Jag har en ZIF-kontakt, som följde med beställningen, den ser ut såhär http://www.buydisplay.com/media/catalog ... pl-1_1.jpg

Okej, så det skulle alltså kunna funka att löda mot en kabel? det är ju riktigt litet alltså.. gäller o va stadig på handen, hehe

Har läst databladet några gånger igen och fått lite mer koll, några saker är fortfarande oklara. Men jag får känslan av att det går om man bara läser noggrant. Om någon som läser det här känner för att göra ett kopplingsschema som exempel för 12V och 3-wire SPI så är jag jätteglad, men jag tror jag kan få det att funka själv i annat fall. :)

Just nu så är tanken att göra kretsen på ett experimentkort, sen köra en kort flatkabel mellan displayen och kretsen..
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Ok,

Med 12V behöver du nån stab-krets (typ 7803) som tar ner det till nåt som passar arduinon.
Du har ett exempelschema (såg jag nu) som länk på samma sida:
http://www.buydisplay.com/download/inte ... facing.pdf
Nere till höger. 4 linor plus matning och jord, mellan display och controller.
Ser ju ut som om displayen ska ha 13V på schemat (kanske går med 12),
men det var lite mer komponenter än vad jag trodde.

Använd veroboard (experimentkort) det funkar fint.
spencer sterling

Har idag köpt alla komponenter som behövs och ett experimentkort, jag köpte en flatkabel, men det smalaste rastret som fanns var 1.75mm, att koppla den till displayen är ett litet mysterium, ska ge det ett försök, men det känns inte helt smidigt det här hehe.

Så display till kort känns fortfarande svårt. Det bästa vore väl att beställa små kretskort. Finns det något lämpligt program att använda för att göra sådana ritningar? Eller ja, detta står säkert här på forumet någonstans, får leta lite.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Smidigaste hade kanske varit ett sådant här kort, eller göra ett sånt själv.

http://www.ebay.com/itm/0-5mm-To-1-2mm- ... 20dd2e4b13
spencer sterling

Det där ser inte alls dumt, men hur skulle man fästa fpc-kontakten till kortet?

Har tittat på displayen och det är ju alldeles för tight för att löda nån slags flatkabel till, så ett sådant här kort, eller att göra ett eget, verkar få bli lösningen.

Gud, stressigt. Med det får gå. Ska leta och se om jag hittar något som ligger närmare Sverige, blir svettigt med leveranstiden.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Löder fast kontakten direkt på kortet på den delen där delningen stämmer.

Alternativt löda flatkabeln från LCD'n direkt på det kortet utan kontakt.
spencer sterling

Tackar för alla svar jag fått hittills, har varit mycket hjälpsamt!

Nu har jag suttit och försökt knåpa ihop en ritning i Eagle. Jag hamnade i läget att jag kände att det bästa vore att göra ett komplett mönsterkort, och montera komponenterna direkt på det, om jag nu ändå ska beställa ett sådant..

Om någon har tid, ta gärna en titt och se om jag missat något fundamentalt här, har baserat det på ritningen för 3-wire SPI.

Baserat på exemplet som synes längst ner till höger.

Ritning krets

Ett par funderingar; skulle det funka att köra en voltage regulator, typ 7803, för att ge 3V från 13V, eller finns det något problem med det? Skulle det vara bättre med en LM317? - I databladet står det att det är en kondensator som är "tantalum", jag tror jag i ritningen placerat ut den rätt (C4), men har jag förstått rätt att det bara är den (4.7uF, 25V) som är av typen tantal?

Har även gjort en ritning för ett mönsterkort, jag tror att jag eventuellt blev lite väl girig med att göra kortet så litet som möjligt, fick lite varningar på avstånden, men får höra där korten ska göras om det..

Ritning PCB

Och ja, vart ska man vända sig? Swechtrading läste jag om att dom skulle vara hjälpsamma, och kasta ett öga på ritningen innan produktion, och det låter ju nödvändigt. Just nu känner jag att det skulle vara en jäkla tur om jag fick det här att funka. Vatten över huvudet alltså..
Skriv svar