Hej,
en fråga som kanske är självklar gällande I/O på AVR...?
Jag har ett system med en digital utgång (0V/5V) skall sammankopplas med en avr på ett annat kort som skall läsa den här signalen.
Problemet är att jag inte har någon serieresistans på min utgång det finns inte heller någon (extern) ingångsresistans på det andra kortet.
Jag ritade en bild som illustrerar detta. Min fråga är alltså. vad händer när jag sätter min utgång låg? Dioden på det andra kortet är inte den som jag har använt i schemat utan en LL4148 med vf ca 0.7V.
om jag tolkar databladet korrekt så har pinnen på min AVR en intern ingångsresistans på ca 22Ohm. Kommer spänningen som flyter genom ingången vara (3.3V-0.7V) /22 Ohm = 118mA när jag sätter utgången låg? eller har jag tänkt fel? AVR nr. 2 har ju sin pinne konfigurerad som en ingång och då bör den ju ha väldigt hög intern inresistans som begränsar strömmen som flyter där?
Har jag tänkt fel någonstans? vågar jag ansluta korten och köra såhär? det bör väl inte vara några problem att det ena systemet körs på 5V och det andra på 3.3V när utgången är hög?
Tacksam för svar.
AVR I/O serieresistans
AVR I/O serieresistans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: AVR I/O serieresistans
aktivera pullup på ingången så fungerar det. Strömmen blir bara det som pullup genererar, har ej kollat databladet men några mikroampere typ.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hur långt bort är "ett annat kort"
Det är inte att rekommendera att dra iväg pinnar oskyddat på det sättet från kort till kort
På ett och samma kort så är det oftast ok.
Swech
Det är inte att rekommendera att dra iväg pinnar oskyddat på det sättet från kort till kort
På ett och samma kort så är det oftast ok.
Swech
Tack för svar.
jag _tror_ att det interna pull-up motstånden är aktiverat. Är det ett krav för att det ska fungera?
jag driver ju signalen på utgången hela tiden med undantag för uppstart när utgången är tri-state.
korten är ansluta med ett kablage på ca 1m.
jag _tror_ att det interna pull-up motstånden är aktiverat. Är det ett krav för att det ska fungera?
jag driver ju signalen på utgången hela tiden med undantag för uppstart när utgången är tri-state.
korten är ansluta med ett kablage på ca 1m.
Med en meter kabel skulle jag absolut sätta någon form av buffer och inte köra "direkt".
Det är inte ett krav att du kör med intern pull up. Den andra AVR:en är som du skriver utgång och kommer med kraft att driva sin utgång antingen hög eller låg. (Förutom vid uppstart när den är ingång och flytande ja, spelar det ingen roll behövs inte pull-up).
Aha nu ser jag vad du har gjort. Ja, du måste ha pull-up aktiverat (internt) eller ha en extern pull-up på ingången för att det ska funka.
Kör du med intern pull-up och sätter utgången låg kommer det gå ytterst lite ström genom dioden. De interna pull-up-motstånden är högohmiga.
Säkert i häraden runt 30kohm iaf.
Men som flera säger så kan det nog vara bra att sätta in lite skydd när man drar iväg ledaren så långt.
MVH: Mikael
Aha nu ser jag vad du har gjort. Ja, du måste ha pull-up aktiverat (internt) eller ha en extern pull-up på ingången för att det ska funka.
Kör du med intern pull-up och sätter utgången låg kommer det gå ytterst lite ström genom dioden. De interna pull-up-motstånden är högohmiga.
Säkert i häraden runt 30kohm iaf.
Men som flera säger så kan det nog vara bra att sätta in lite skydd när man drar iväg ledaren så långt.
MVH: Mikael