Jag tror att jag råkat ut för ett problem som helt enkelt kommer av att jag belastar ett SSR för lite. Detta efter att ha läst Icecaps inlägg i tråden om att felsöka Solid State Reläer
När jag har testat med andra lampor har det fungerat klockrent, men nu med min LED-belysning så lyser den svagt även när SSR:et inte skall leda. I just den här applikationen kan man se det som en feature att jag får "månljus" i akvariet, men jag undrar två saker:
1. Finns det någon risk att jag förstör SSR:et eller att det blir varmt?
2. Förutom att koppla in en dödlast eller byta SSR, finns det något jag kan göra åt det?
SSR-strul med för låg belastning(?)
Re: SSR-strul med för låg belastning(?)
Det är läckströmmen som är problemet då LED lyser vid väldigt lite ström.
SSR'n skadas inte.
Du kan testa att parallellkoppla en mindre kondensator över det som SSR'n driver.
SSR'n skadas inte.
Du kan testa att parallellkoppla en mindre kondensator över det som SSR'n driver.
Det jag inte skrev var att det alltså är 230VAC jag bryter, och LED-belysningen har alltså inbyggd nätdel.
Rådet var givit utifrån den förutsättning. Men det är nog inte värd mycket när jag tänker efter, du har ju redan den belastning iom. nätdelen.
Men det finns ju SSR för låg belastning, de kostar dock mer än det du ska lägga ut för att behålla det du har nu.
Men det finns ju SSR för låg belastning, de kostar dock mer än det du ska lägga ut för att behålla det du har nu.