Frågor om pausning av 3D skrivare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Frågor om pausning av 3D skrivare

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Det här är väl egentligen något jag bara kan prova mig fram till, men tänkte nu så här mitt i "natten" att någon kanske har mer erfarenhet av detta än vad jag har..

Så, tanken är alltså att pausa en utskrift mitt i, flytta skrivarhuvudet och sen göra något med det som skrivs ut exempelvis att sätta dit en mutter på en skruv som skrivs ut, för att sen återuppta utskriften.

Vad händer vid en "paus"? Jag vet att jag har tryckt på paus någon gång tidigare, men kommer inte ihåg varför. Men går det att pausa och sen flytta utskriftshuvudet och sen när man kör igång igen, går det tillbaka till där den var eller måste man positionera in huvudet över utskriften?

Behöver man köra igenom mer material innan man fortsätter utskriften? Det kanske bara behövs om det tar lång tid så det försvinner en del material medan man har paus på den. Men om man som exemplet ovan, bara skruvar dit en mutter så borde det ju inte "försvinna" något material från extrudern?

Era tips, idéer och erfarenheter tas emot med öppna armar! :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Frågor om pausning av 3D skrivare

Inlägg av Bonehead »

Man måste sätta tillbaka skrivarhuvudet precis där det var. Skrivaren fortsätter bara skriva ut där den där, så har du flyttat den blir det pannkaka.
Tro mig, jag vet av erfarenhet. :lol:

Men är skrivarhuvudet på rätt plats så är det bara köra 'resume' så ska allt lira såvida inte extrudern "läcker" eller pyser ut plasten.
Jag har haft en utskrift pausad ca 5 minuter medan jag fixade en grej, satte tillbaka skrivarhuvudet där det sist var och körde vidare utan problem.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Kör man Repetier-Host så går den tillbaka till rätt ställe av sig självt efter en "paus".
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Borde vara bäst att i förväg lägga in några lämpliga rader med t.ex dwell , G1 mm i G- koden.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns ett plugin för detta i Cura! Man pausar på en bestämd höjd!

Här kan ni se att jag har pausat på 5mm höjd och skrivarhuvudet går bort från utskriften!
Skärmklipp.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Den finessen i Cura brukar jag använda när jag ska byta till en annan färg i en utskrift.
När jag börjar få slut på plasttråd på rullen mitt i en utskrift så brukar jag pausa skrivaren (MendelMax 2.0) och flytta huvudet med LCD-kontrollern i XY-led.

Flyttar man det i Z-led så måste man manuellt hitta tillbaka till rätt höjd, men XY-koordinaterna hittar den tillbaka till automatiskt när man trycker "resume".
hummel

Inlägg av hummel »

I nya Cura till Ultimaker är den lösningen förbättrad!
Skriv svar