Jag håller på med ett luxeon projekt som innehåller en konstantrömsdrivare:
http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/443
Det hade varit smidigt rent designmässigt om jag hade kunnat ha strömbrytaren mellan konstantrömbrytaren och luxeon leddarna. Men detta innebär ju att det kommer ligga spänning över drivaren även när leddarna inte lyser.
Spontant så känns det som en bättre lösning rent elektriskt att ha strömbrytaren mellan batterierna och konstantströmskretsen...
Vad händer om jag kopplar som jag först föreslår?
/Jonas
Strömbrytare före eller efter konstantströmskrets?
Har du en brytare på leddarna kommer kretsen antagligen konstant dra en gnutta ström, bara för att "hålla igång sig", vilket ju inte är bra vid batteridrift.
Slår vad om att det finns en enable/disable-pinne på kretsen, men jag kan inte utifrån bilden bedöma vilken krets som används så det är ju omöjligt att vet säkert. Har du en sån pinne tycker jag det är snyggast att använda den. Du får läsa i databladet till kretsen hur mycket ström den drar i viloläge, men det rör sig troligtvis om mikroampere, om ens det.
Slår vad om att det finns en enable/disable-pinne på kretsen, men jag kan inte utifrån bilden bedöma vilken krets som används så det är ju omöjligt att vet säkert. Har du en sån pinne tycker jag det är snyggast att använda den. Du får läsa i databladet till kretsen hur mycket ström den drar i viloläge, men det rör sig troligtvis om mikroampere, om ens det.