Hur kan jag koppla lysdioden?
Hur kan jag koppla lysdioden?
Hej, det är såhär att jag håller på o fixar en ultraljudssensor, då jag har lött fast alla komponenter på kretskortet. Det svåra är nu att jag inte vet var jag ska koppla lysdioden till kretsen. Meningen med den är att den ska lysa när ultraljudssensorerna fattar ett visst avstånd. Undrade om någon kunde se var jag kan sätta lysdioden genom elschemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Hur kan jag koppla lysdioden?
Nu är min tyska inte precis på topp, men enligt schemat ska ju kretsen kopplas till en mikrokontroller, har du gjort det?
Om inte, så räcker det inte med en lysdiod. Du behöver något som kan ge ut ett pulståg för att skapa ljudet, och mäta tiden det tar tills den tar emot ekot, lämpligtvis som sagt en mikrokontroller.
Om inte, så räcker det inte med en lysdiod. Du behöver något som kan ge ut ett pulståg för att skapa ljudet, och mäta tiden det tar tills den tar emot ekot, lämpligtvis som sagt en mikrokontroller.
Det är som Klas-Kenny skriver. Den där kretsen kan inte göra något på egen hand. Du skickar ut en signal på en pinne och den sänds ut som ultraljud av den ena högtalaren. Signalen studsar och plockas upp av den andra högtalaren. Signalen förstärks och skickas ut på en annan pinne. Man behöver så en µC som skickar ut en signal och kan se tidsskillnaden mellan signalen som skickas in och den som kommer tillbaka. Så du kan inte få någon funktion med den där och en diod. Men om du har en µC med lämpligt program så kan ju den tända en diod när givna villkor är uppfyllda.
Efter som det här är ett forum tycker jag vi tar frågorna i tråden i stället för via PM.
Punkterna till höger i det första dokumentet är interface punkter till ett annat kort. Bilderna i det andra dokumentet visar ju hur kortet monteras på någon typ av robot med µC. Under punkt 2.3 finns något som verkar vara en testkod för den µC som sitter där. Så ja, det behövs en programmerad µC för att få den där kretsen att funka.ramalex skrev:Jaha okej, var ska mikrokontrollen kopplas i kretsen och vad menar du med lämpligt program? Menar du att den ska programmeras?
Hälsningar
Okej, men själva IC-kretsen som finns, kan inte den fungera som en µC? Eftersom den piper när jag kopplar den till jord?danei skrev:Punkterna till höger i det första dokumentet är interface punkter till ett annat kort. Bilderna i det andra dokumentet visar ju hur kortet monteras på någon typ av robot med µC. Under punkt 2.3 finns något som verkar vara en testkod för den µC som sitter där. Så ja, det behövs en programmerad µC för att få den där kretsen att funka.
Nej, det är en helt analog OP-förstärkare. Det är den som är representerad som trianglarna i schemat.
Okej, men jag förstår inte riktigt vad jag ska ta hänsyn till när jag ska skaffa en µC, var den ska placeras osv?danei skrev:Nej, det är en helt analog OP-förstärkare. Det är den som är representerad som trianglarna i schemat.
-
Om du inte vill löda ett kretskort för µC så kan jag rekommendera en aurduino om du inte har problem med utrymmet. När det gäller inkopplingen av µC så behöver du koppla in µC på OC2 till en utgång på µC där du genererar en puls. Sedan så behöver du en analog ingång på µC som skall kopplas in på ADC2 där du får programmera in vilka nivåer som är godkända för när din lysdiod ska lysa som skall kopplas in på µC. Men detta kräver en del programmering vilket du kan lära dig på internet. Men som sagt jag rekommenderar att använda en Aurduino om du är nybörjare.