Fixa led lampa.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Halge

Fixa led lampa.

Inlägg av Halge »

Hej!

Ny här på forumet :) Jag har en LED pannlampa som inte funkar som den ska. När man trycker igång den så lyser dioderna på första läget jättelite. Sen andra läget så lyser 2 dioder starkt och resten svagt och på sista (högsta) läget så lyser 3 dioder starkt och resten svagt.

Är det någon som vet om det går att fixa? Är ny på sånt här så svara simpelt :D
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fixa led lampa.

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Utan att veta vilken lampa det rör sig om och/eller hur den är kopplat internt är det omöjligt att svara. Många Kina-LED-lampor har LED'na parallellkopplat och det är ju en mycket dålig idé av en del orsaker som är beskrivna i våran wiki. Men fyll på med information och evt. kort på grunkan, det ger mycket bättre möjlighet för att få svar.
Halge

Inlägg av Halge »

Här är lite kort p "grunkan". Vet själv inte något om den egentligen ska se om jag kan få lite info ifrån dom jag köpte den av. Ni som kan hur ser det ut? Totalt kaos? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är svårt att veta utan att analysera kretsloppet - men omedelbart ser jag 3 induktanser. Detta säger mig att det finns 3 st SMPS-regulatorer som styrs enl. ett mönster.

Detta passar med att ledningarna till LED'na visar att de är kopplat i 3 par som är parallella två och två.

Du skriver att det är en pannlampa - och jag funderar på om du använder den när du springer? Detta kan nämligen (även utan att du springer med den) orsaka att induktanserna - som inte verkar sitta fast i annat än deras ledningar trots deras tyngd - kan gå av pga. mekaniska rörelser.
Halge

Inlägg av Halge »

Ja det är en pannlampa/cykellampa. Använder den även när jag kör enduro i skogen. Och egentligen var det huvudsyftet med den.
Kan jag själv laga induktanserna? Nu när jag kollar på dom så ser jag inget brott på trådarna. (tror jag kollar på rätt grej)

Det enda jag lägger märke till är att det är långt emellan koppartrådarna.
Halge

Inlägg av Halge »

Så här ser dom olika lägena ut som det är nu.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Induktanserna i sig lär inte vara trasiga, men det finns ju risk att dess lödning på kretskortet gett sig av vibrationer.
Så kolla lödningarna, värm om dom är ett tips.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det inte är brott på trådarna är det OK - med dom.

OM du får lagat felet vill jag kraftigt rekommendera att du fixerar induktanserna på något vis, annars är det "bara" ett fel som väntar på att komma.

Men i grunden betyder det - som jag ser det - att lampan i grunden består av 3 st switch-mode regulatorer som kan slås på i olika kombinationer.

Men jag har ett problem med din beskrivning, helt exakt med "så lyser 3 dioder starkt". Detta betyder att minst 1 LED är trasig och för mig betyder det att det nog är fler LED som är trasiga och att det är grundproblemet.

Lite teori: en diod har ett framspänningsfall (Vf, Voltage forward) som beror på diodens exakta dopning, temperatur och ström.
Om man då kopplar två dioder parallellt är sannolikheten för att de har exakt samma egenskaper inte så värst hög om inte de sitter på samma kiselskiva.

Detta betyder att om man tar två LED (som tål 20mA vardera) som exempel och parallellkopplar dom ska denna parallellkoppling matas med 40mA.
Men då LED'na inte är identiska kommer(!) den ena att dra mer ström än den andra.

Detta sliter på den LED och risken ökar kraftigt för att den lägger av för att den bränns av helt enkelt. Detta kommer då att betyda att den andra LED då får fulla 40mA och det klarar den inte länga innan den dör en smärtsam död.

Slutresultat: två döda LED - och bara för att de inte är identiska i alla parameter och att de är kopplat fel.

Och när du då beskriver att 3 LED lyser bra betyder det att minst en LED i ett par är trasig och att den LED som lyser bra snart kommer att dö om du inte lagar felet innan.

Man kan såklart trixa lite med LED'na så att deras parameter blir mindre olika - men det kommer till en kostnad av en lägre verkningsgrad: montera ett litet (lågohmigt) motstånd i serie med varje LED innan man parallellkopplar dom.

Det definitivt bästa är om man seriekopplar LED'na - men i ditt fall betyder det att du måste designa om själva switch-stegen och såklart bygga in det nya och det kan kanske vara lite mycket att begära?
Halge

Inlägg av Halge »

Det låter lite för avancerat för mig att bygga om tyvärr.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Närå, inte brända - men gammaldags fluss istället.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Alla tre grupperna ser ut att lysa lika starkt på båda sina två dioder, så alla LED är nog hela. Lampan är inte alls vriden på samma sätt på alla bilderna. Ett av sladdhålen har en enda röd sladd och den gör det ganska lätt att se hur den ligger.

Min gissning är att någon trissa eller likriktardioder är finito. Är det en step-up så kan de svagt lysande LED möjligtvis bero på att strömmen bara går rakt igenom denna.
Vad står det för något på IC-kapslarna? Vad är det för drivspänning till lampan.

En sådan här sak är svår att felsöka utan att ha den framför sig och ha tillgång till oscilloscop. Det bästa för Dig är nog att försöka hitta någon elektronikintresserad i Din närhet som har kunskaper och instrument. Det behövs även lödutrustningn och lödvana för att ha en chans att åtgärda. Risken är stor att det är svårtillgängliga kretsar eller, ännu värre, microkontrollers. Då är enda chansen att byta ut det trasiga mot egen konstruktion.
Halge

Inlägg av Halge »

Vad är IC? Och på vad för kapslar? (är ny på allt detta) batteriet som driver lampan är på 8,4Volt
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

IC är "integrated circuit" (integrerad krets) och på kretskortet är dessa de svarta rektangulära komponenterna med många ben. Exempelvis den i mitten på denna av dina bilder:
image.jpg
Med "kapsel" avses själva den svarta plastkropp som omsluter ICn och ur vilken dess ben sticker ut.
Skriv svar