Vibrationskänsliga MEMS gyron???
Vibrationskänsliga MEMS gyron???
Jag har läst i någon tråd tidigare att det var stor skillnad i känslighet för vibrationer i vissa MEMS gyron, och att vissa kunde ge väldigt dåliga resultat pga av olinjära effekter och vibrationer.
Nu hittar jag givetvis inte infon igen om vilka gyron som är bra och dåliga. Men har någon bättre koll än jag på vilka trådar det diskuterades i så tar jag tacksamt emot lite tips!
Nu hittar jag givetvis inte infon igen om vilka gyron som är bra och dåliga. Men har någon bättre koll än jag på vilka trådar det diskuterades i så tar jag tacksamt emot lite tips!
Re: Vibrationskänsliga MEMS gyron???
Det var väl generellt vilka som inte uppför sig idealt när de utsätts för vibrationer, dvs driver extra mycket, eller får olinjära egenskaper mm.
Invensense samt STs senaste är bra där upp till ca 20 kHz.
Ska du över det så måste du nog göra lite tester
Ska du över det så måste du nog göra lite tester

Jodå, tror dess resonans låg vid 18 kHz.
Vilka frekvenser är det du siktar på?
Edit: nu när jag funderar kan det ha varit konfidentiellt men hittar inte mailet som säger det...
Vilka frekvenser är det du siktar på?
Edit: nu när jag funderar kan det ha varit konfidentiellt men hittar inte mailet som säger det...
4 x ~1000 kv @ 3S så det blir inte mer än några hundra Hz, övertonerna borde definitivt hålla sig under 18 kHz med god marginal.
Aha, de är ingen fara 
Högsta övertonen jag har mätt i en quad är på 300 Hz. Och de va en dååååålig ram.
Dock, du behöver kanske sampla fort, tex MPU 6050 får vikning i sensorn (dåligt analogt filter i den) så man behöver sampla i ca 1 kHz och sedan filtrera i mjukvara och decimera efter det.
Se upp för sånna effekter!
Edit: Här är spektrumet för den (samplat vid 1 kHz):

Högsta övertonen jag har mätt i en quad är på 300 Hz. Och de va en dååååålig ram.
Dock, du behöver kanske sampla fort, tex MPU 6050 får vikning i sensorn (dåligt analogt filter i den) så man behöver sampla i ca 1 kHz och sedan filtrera i mjukvara och decimera efter det.
Se upp för sånna effekter!

Edit: Här är spektrumet för den (samplat vid 1 kHz):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ah, jag samplar i 470 hz och låter gyrots interrupt trigga rate controllern. Ligger farligt nära gränsen för vikning med full gas och nyladdat batteri. Får hålla lite koll på det.
Okej som jag då.
Jag kör rate kontrollern i 666 Hz och det håller mig precis på rätt sida.
Jag kör rate kontrollern i 666 Hz och det håller mig precis på rätt sida.