Hej, jobbar med ugnar och spisar i storkök som har solid state reläer ofta (SSR).
Hur mäter jag för att se om dem är trasiga/fungerar som dem ska vid felsökning?
Mäta om det är fel på solid state reläer?
Re: Mäta om det är fel på solid state reläer?
Spänningsmät om/när det finns styrspänning till relät och strömmät på kraftsidan.
Spänningsprovare och tångamperemeter kommer man långt med.
Se upp med att om ett SSR är utan last men är matad på kraftsidan brukar man få ut full spänning utan styrspänning så om ex. elementet brunnit av kan man mäta full spänning genom SSR men lägger man på lite last blir det noll.
Spänningsprovare och tångamperemeter kommer man långt med.
Se upp med att om ett SSR är utan last men är matad på kraftsidan brukar man få ut full spänning utan styrspänning så om ex. elementet brunnit av kan man mäta full spänning genom SSR men lägger man på lite last blir det noll.
En glödlampa är en bra grej att ha som belastning. Det ska vara glödlampa, inte LED, lågenergi eller liknande!
Då har man indikering och belastning i samma enhet.
Vissa SSR för AC är i grunden ett par opto-triac och triac behöver en viss minimum belastning för att "låsa" så det kan vara värd att ha i minnet vid val av lampa.
Då har man indikering och belastning i samma enhet.
Vissa SSR för AC är i grunden ett par opto-triac och triac behöver en viss minimum belastning för att "låsa" så det kan vara värd att ha i minnet vid val av lampa.
för många år sedan satt jag och lagade tyristordrivers som ingen hadde velat bemöda sig med
så det låg drivers för en halv mille på hyllan som hadde div fel
vanligast var att själva tyristorerna inte funkade som dom skulle och det slutade med att jag ordnade en testrigg
där man kunde testa dom med, hög spänning, så dom inte tjuvledde ström, en del gjorde det
hadde 600v på 800v tyristorer
både fram och baklänges
hög ström så dom inte hadde för hög spänning vid last
körde med ca 50A på 100A tyristorer
kollade att dom triggade ordentligt vid lagom last
klarade dom det så monterade jag in dom i en fungerande enhet och provkörde med full last, och om dom klarat det ovan så funkade dom i servodrift
så det låg drivers för en halv mille på hyllan som hadde div fel
vanligast var att själva tyristorerna inte funkade som dom skulle och det slutade med att jag ordnade en testrigg
där man kunde testa dom med, hög spänning, så dom inte tjuvledde ström, en del gjorde det
hadde 600v på 800v tyristorer
både fram och baklänges
hög ström så dom inte hadde för hög spänning vid last
körde med ca 50A på 100A tyristorer
kollade att dom triggade ordentligt vid lagom last
klarade dom det så monterade jag in dom i en fungerande enhet och provkörde med full last, och om dom klarat det ovan så funkade dom i servodrift
... och i storköksammanhang så kan det kanske vara bra med två likadana lampor i serie så att de tål 400V.Icecap skrev:En glödlampa är en bra grej att ha som belastning. Det ska vara glödlampa, inte LED, lågenergi eller liknande!
Ähhh... Finns ju mycket rostfritt så någon typ av nolla/jord måste det gå att hitta, då får man också nöjet att lösa ut jfb om det finns.