Någon som har denna lödstation, duger den?
Någon som har denna lödstation, duger den?
Hej,
Syftar på denna lödstation: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 8-w-p40065
Någon som har den? Är den bra? Är den värd priset?
Syftar på denna lödstation: http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 8-w-p40065
Någon som har den? Är den bra? Är den värd priset?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Någon som har denna lödstation, duger den?
Är det ens värt att ställa en fråga till det priset? 

- Klas-Kenny
Den har effektreglering, snarare än tempreglering.
Dvs. du kan lika gärna köpa en "lös" lödkolv och en dimmer, och få samma (taskiga) resultat.
Se till att köpa en med temperaturreglering istället, så blir det väldigt mycket bättre om du tänker göra annat än att typ, löda ihop ett par sladdar i en gammal bil någon gång ibland eller så.
Dvs. du kan lika gärna köpa en "lös" lödkolv och en dimmer, och få samma (taskiga) resultat.
Se till att köpa en med temperaturreglering istället, så blir det väldigt mycket bättre om du tänker göra annat än att typ, löda ihop ett par sladdar i en gammal bil någon gång ibland eller så.
Jag har använt en sån där här på Universitetet, visserligen med lite halvtaskig spets men den var ändå inte speciellt mycket att hänga i granen...
Jag har en sådan. Den fungerar bra.
Jag skulle dock önska att sladden till "pennan" var lite mjukare.
Jag skulle dock önska att sladden till "pennan" var lite mjukare.
Nej, köp inte den. Den har inte temperaturinställning trotts att det står det.
Det står tydligt att den har "Effektreglering" vilket är skit! Inte värd pengarna!
I beskrivningen står det
"Ställbar temperatur: 150 till 450°C
Enkel och prisvärd lödstation på 48W med manuell temperaturinställning. "
Jag köpte föregångaren till den, och gick tillbaka med den när jag upptäckte mitt misstag.
"Ställbar temperatur: 150 till 450°C
Enkel och prisvärd lödstation på 48W med manuell temperaturinställning. "
Jag köpte föregångaren till den, och gick tillbaka med den när jag upptäckte mitt misstag.
Den för dessutom ett väldigt oväsen. Åkte ut med en gång... 

Fan, han redan beställa den. Så den reglerar inte temp utan endast effekt? Om jag ställer ner effekten så blir det mindre än de 48w?
Är nybörjare på detta.
Är nybörjare på detta.
Sen tar spetsarna slut på ingen tid alls, dålig kvalitet på dom.
Trots det så har jag nog köpt 2-3st såna, när jag behövt en slit-och-släng grej att ha med mig på nåt event där jag inte velat ha med mig dyrare saker.
Trots det så har jag nog köpt 2-3st såna, när jag behövt en slit-och-släng grej att ha med mig på nåt event där jag inte velat ha med mig dyrare saker.
Så länge du inte prövar något annat tänker jag att den är helt okej för de priset.
Köp en bra tunn lödtråd och hitta en lämplig temperatur. Sedan så skaffar du något bättre när du kommit igång.
Du har ju inte förlorat så mycket pengar
Köp en bra tunn lödtråd och hitta en lämplig temperatur. Sedan så skaffar du något bättre när du kommit igång.
Du har ju inte förlorat så mycket pengar

Finns det ens en ej inkopplad temperatursensor i lödkolven på denna lödstation?
Eftersom den är gjord för att vara billigast möjlig så skulle jag inte tro det.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Klart den inte går att jämföra med bättre stationer. Men det går att reglera temperaturen (om ej så exakt). Det går att löda bra med den, det finns hållare och avtorkningssvamp. Köpte min när det var rea (124,50) och tycker den är helt ok för hobbybruk.
Man kan ju inte dissa grejer bara för att de är billiga. Denna station duger fint för hobbylödning.
Man kan ju inte dissa grejer bara för att de är billiga. Denna station duger fint för hobbylödning.