Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Allt som rör 3D-skrivare.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

Har äntligen fått min egen byggda delta helt kalibrerad!

Historien från början efter sista ombyggnationen: Skrivaren har står och skrivit ut en provbit på 20x20x20 och ca 10 mm upp så drar skrivaren iväg åt höger ca 20 mm och vänder och sen tillbaka mot biten och fortsätter som inget har hänt? Efter några andra försök börjar extrudern mata tillbaka tråden en bit och hotenden står still över biten sen matar den tillbaka tråden och fortsätter skriva ut som inget har hänt? Kör då kisslicer och en äldre marlin firmware.



Uppdaterar till nyaste Marlin och byter till CURA men nu stannar den över biten under utskrift och börjar trycka ut tråd så det blir en hög med plast på biten sen fortsätter den skriva ut som inget har hänt? även att den drar iväg utanför biten en sväng och tillbaka som inget har hänt med CURA....

ibland gör den inte det och ibland gör den det i bägge fallen!

Blir galen snart galen! vad f*n är det för fel :humm:
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Zkronk »

Jag har varit med om att min MendelMax 2.0 har stuckit iväg från utskriten helt plötsligt för att sedan åka tillbaka och forsätta som om inget har hänt, men det har bara (vad jag vet) hänt någon enstaka gång. Jag har ingen aning om jag har använt Cura eller Slic3r då (brukar växla mellan dem), men jag har Marlin-firmware på styrkortet i alla fall.
hummel
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av hummel »

Jag antar att du skriver via SD-kort och inte USB-anslutning.
Om du tittar i G-koden har du då rörelsen med där eller tror du att det är en störning?
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

Japp använder SD kortet.... Har letat men har inte hittat något än i koden, är en stor bit så det är hel del kod :)

Kom på en till sak jag inte förstår om det har något samband. Köpte en rich bowden gear extruder och står att man ska knappa in 700 steg i Marlin och minska vid behov när man provkör extrudern i printrun om den matar it för mycket filament. Prövade mata ut 30 mm och den matade ut 360 mm :humm: fick ställa ner till 38 steg innan den började mata ur rätt mängd :humm:
hummel
Inlägg: 2278
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av hummel »

Har du ställt in rätt antal steg/mikrosteg för motorerna?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4843
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av gOry »

Du har ju förhandsgranskning av g-koden i Cura, rätt smidigt att gå igenom lager för lagar...
När min maskin gjorde något liknande så har de varit en miss i stl-filen..
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

hummel skrev:Har du ställt in rätt antal steg/mikrosteg för motorerna?
Jumprarna sitter lika på alla fyra drivsteg och ställt på 80, 80, 80 på xyz och E på 38 i Marlin, kanske något är knasigt med kortet....
Senast redigerad av Terho 8 februari 2015, 22:34:45, redigerad totalt 1 gång.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

gOry skrev:Du har ju förhandsgranskning av g-koden i Cura, rätt smidigt att gå igenom lager för lagar...
När min maskin gjorde något liknande så har de varit en miss i stl-filen..
Vart ser man det?
Kulla
Inlägg: 1273
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Kulla »

I repetier du kan ta preview och se lager efter lager eller hela grejen innan du börjar skriva ut. Funkar även om du klistrar in kod som Cura genererade
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Meduza »

Här ser du det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

Nu har jag bytt ramps kort och då funkade det med jumprarna och vart 625 steg för att mata fram 30 mm filament. Nu prövade jag igen men då kom det knappt filamen under utskriften och jag har öka till 200% i flow i cura men räcker inte det heller för att et ska komma tillräckligt, nu står flow iconen på gult i cura. hur mycekt ska man behöva gå upp med en gear extruder?
Kulla
Inlägg: 1273
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Kulla »

Svårt att säga, men jag kalibrerar min varje gång när jag byter plasten.

Markerar exakt 150mm, extruderar 100 och sen skriver resultat av räkning (nuvarande steg per mm * 100)/vad jag fick som ny steg per mm värde.

Efter detta jag kör med 100% flow i cura eller slic3r.
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

Okej. Men förstår ändå inte, läste någon guide och stod att man ska justera stegen så att det att det matar lika mycket filament som man skriver in i printrun att extrudern ska mata men stämmer ändå inte. För att öka mängden filament måste jag sänka E steg men då kommer det inte stämma i printrun sen :humm:
Terho
Inlägg: 1367
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Terho »

Ne nu är det spöken hemma.... Jag försökte igen och tankade över en ny firmware med 625 steg till extrudern och det stod done, kollade i inställninagar på självaste displayen och att det stod 625 steg startade maskin igen och den gav för lite filament.... Gick då in i inställningar igen på displayen och ser att step på E står på 38 steg fortfarande fast jag tankat över firmwaren flera gånger.... Ratatde upp den från 38 till 625 och den verkar funka som den ska.... Fattar nada.... vågar jag stänga av skrivaren inatt :mrgreen:
Eli
EF Sponsor
Inlägg: 1065
Blev medlem: 19 oktober 2005, 12:01:36
Ort: Spånga

Re: Alltså.... 3D skrivare! jag blir galen!

Inlägg av Eli »

Det låter som att du aktiverat eeprom och att variablerna tas därifrån. Gör "store" av rätt värden.
Skriv svar