Billig CNC för att göra frontpaneler och kretskort ?
Billig CNC för att göra frontpaneler och kretskort ?
Skulle en sådan här billig 200W maskin klara av att göra frontpaneler till elektronikbyggen samt kretskort ?
http://www.ebay.com/itm/CNC-ROUTER-ENGR ... 4d14c1d3c5
Även om den ev är för svag att göra hålen på en frontpanel skulle den klara av att gravera texter, skalor mm på svarteloxerad aluminium ?
http://www.ebay.com/itm/CNC-ROUTER-ENGR ... 4d14c1d3c5
Även om den ev är för svag att göra hålen på en frontpanel skulle den klara av att gravera texter, skalor mm på svarteloxerad aluminium ?
Re: Billig CNC för att göra frontpaneler och kretskort ?
Det finns lite Youtube clip på CNC-fräsen, den ser ganska OK ut.
Vad jag förstått bör man ha 800W eller 1500W när man jobbar med aluminium, så jag kan köpa att den inte kanske kan göra hålen. Men gravera texter och skalor mm tycker jag den borde klara av, eller ?
Mach3 ingår ju inte heller, men det verkar ju som att man bara får en piratkopierad version även med de dyrare Kina-maskinerna med så det blir ju att handla en riktig licens iaf.
Mach3 ingår ju inte heller, men det verkar ju som att man bara får en piratkopierad version även med de dyrare Kina-maskinerna med så det blir ju att handla en riktig licens iaf.
Finns inget som säger att du måste ha en viss effekt för att fräsa aluminium. Visst, 200W låter lite men med en liten fräs och låg matning/djup så lär det inte vara några större problem att fräsa paneler med den.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vem som helst kan ladda ner ett demo på Mach3, är du säker på att de levereras pirat licenser?bara får en piratkopierad version
Demot är ju begränsad på hur många rader kod det kan ladda. Men det kan ju iof vara demot man får.
carving-cnc.com mejlar en länk till obegränsad piratversion. Men de säger att det enbart är för test och att man ska köpa en riktig licens. Om jag minns rätt innehöll den även W32.Salitytecno skrev:Vem som helst kan ladda ner ett demo på Mach3, är du säker på att de levereras pirat licenser?
Tack för alla svar, har tittat lite mer på detta nu eftersom jag inte har någon erfarenhet av CNC maskiner.
Ett av mina viktigaste krav är att det skall funka bra och jag har inte tid med struliga maskiner och då verkar det vara en dålig ide att köpa något för billigt. Verkar som man får lägga runt 15 000 - 20 000 + frakt, moms mm för att hamna där.
Så det verkar vettigare att spara lite till och/eller så kanske jag kan hitta någon här på forumet som kan köra lite paneler till mig.
Ett av mina viktigaste krav är att det skall funka bra och jag har inte tid med struliga maskiner och då verkar det vara en dålig ide att köpa något för billigt. Verkar som man får lägga runt 15 000 - 20 000 + frakt, moms mm för att hamna där.
Så det verkar vettigare att spara lite till och/eller så kanske jag kan hitta någon här på forumet som kan köra lite paneler till mig.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
elabbe skrev:carving-cnc.com mejlar en länk till obegränsad piratversion. Men de säger att det enbart är för test och att man ska köpa en riktig licens. Om jag minns rätt innehöll den även W32.Salitytecno skrev:Vem som helst kan ladda ner ett demo på Mach3, är du säker på att de levereras pirat licenser?
Om du nu har denna vetskapen och länk så kan du väl berätta om detta till boysen på Machsupport.com så man blir av med piraterna.
Finns ju väldigt lite de kan göra. Som moderatorn Tweakie själv skriver i Hall of shame:
Att man får med piratlicens har stått i princip alla trådar jag läst om min maskin.Unfortunately, licenses purchased with Chinese machines almost all turn out to be pirated
> Vad jag förstått bör man ha 800W eller 1500W när man jobbar med aluminium, så jag kan köpa att den inte kanske kan göra hålen.
Vi har en gravyrmaskin från Italienska Venture på jobbet, den har en spindelmotor på 60W och har inga problem att "fräsa" i aluminium men man får ju anpassa skären därefter. Har gjort mängder med frontpaneler och liknande i den. Kör oftast med 2mm pinnfräs (av bra kvalitet), 10000-12000rpm, <0.5mm axiellt, 90-120mm/min. Det går inte fort men det fungerar. Inget jag skulle vilja göra "större" grejer i.
Med det sagt så ser spindeln på maskinen ut som en motor med "adapter" påstucken på axeln och det tror jag personligen inte riktigt på. Jag kan tänka mig att rungångsnoggrannheten på den där inte är speciellt bra - något som är extra viktigt när du kör med små verktyg. Det står 0.03mm vilket kanske inte kass men jag undrar om de lever upp till det. Ska du isolationsfräsa kretskort med 0.2mm fräs förstår du säkert att mista lilla vibration knäcker en sådan fräs direkt. Och 8000rpm max vilket är lite lågt för små verktyg.
Sen är det trapetsgängad stång och inte kulskruv så det lär finnas en del vändglapp.
EDIT: Exempel på frontpanel som frästs/graverats med maskinen jag nämnde:
Vi har en gravyrmaskin från Italienska Venture på jobbet, den har en spindelmotor på 60W och har inga problem att "fräsa" i aluminium men man får ju anpassa skären därefter. Har gjort mängder med frontpaneler och liknande i den. Kör oftast med 2mm pinnfräs (av bra kvalitet), 10000-12000rpm, <0.5mm axiellt, 90-120mm/min. Det går inte fort men det fungerar. Inget jag skulle vilja göra "större" grejer i.
Med det sagt så ser spindeln på maskinen ut som en motor med "adapter" påstucken på axeln och det tror jag personligen inte riktigt på. Jag kan tänka mig att rungångsnoggrannheten på den där inte är speciellt bra - något som är extra viktigt när du kör med små verktyg. Det står 0.03mm vilket kanske inte kass men jag undrar om de lever upp till det. Ska du isolationsfräsa kretskort med 0.2mm fräs förstår du säkert att mista lilla vibration knäcker en sådan fräs direkt. Och 8000rpm max vilket är lite lågt för små verktyg.
Sen är det trapetsgängad stång och inte kulskruv så det lär finnas en del vändglapp.
EDIT: Exempel på frontpanel som frästs/graverats med maskinen jag nämnde:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.