Inget konstigt i det, ställde RA4 som analog ingång, ställde ADC'n till Ch3 och startade den osv.
Försökte läsa analogt värde, men icke!

För det mesta (möjligen alltid, när jag inte förstört något tillfälligt) fick jag ut värdet 1, vid enstaka tillfällen kunde en tvåa dyka upp (tror jag, kan ha varit tillfälliga kod-buggar vid diverse test).
Testade fram och tillbaka i säkert ett par timmar, grävde datablad, konsulterade gammal kod osv, allt verkade rätt, men inget fungerade.
Till slut bytte jag till RA1, ställde om ADC'n till Ch1, och allt fungerade med en gång.
Testade byta tillbaka och testade diverse olika saker, utan skillnad. Inte ett liv på RA4/AN3, och inga problem alls på RA1/AN1.
Har inte specifik kod tillgänglig just nu, men det var inget särskilt.
Körde en klockfrekvens på 32MHz, och ADC-registerna ställdes väl som ADCON0 = 0b00001101 (och bit 1 ändrades naturligtvis för att starta läsning vid lämpligt tillfälle) och ADCON1 = 0b11100000, TRISA.RA4 = 1 och ANSELA = 0xff (Och samtliga har ändrats fram och tillbaka på olika sätt under försöken).
Övriga periferienheter som användes var ECCP(PWM som single output på P1A) och Timer1.
Så, är det någon här som använt AN3 på en 12F1822?
Någon som kan hitta något i databladet, som gör just den kanalen speciell på något sätt?