Tvättmaskinsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tobiasjarnstrom

Tvättmaskinsmotor

Inlägg av tobiasjarnstrom »

Hej! köpte en ny tvättmaskin av märket Hoover för ca en månad sedan. en dag hade den inte centrifugerat ordentligt, så jag körde igång en centrifugerin. Då började den smälla och ha sig så jag stängde av den. Märkte också att tvättmaskinen låter konstigt när den snurrar vanligt. Tog och skruvade upp den och såg att det var bränt på ett ställe vid rotorn. Det var ju förstås lite ojämnt där (varav oljudet) nu undrar jag om någon vet vad detta kan bero på och om det går att fixa? vill ju inte skicka den på garantisevice förrän jag vet om det är ett garantijobb!

Tacksam för svar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tvättmaskinsmotor

Inlägg av danei »

Om du inte gjort något konstigt med den så är det ett garantijobb oavsett vad felet är.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att öppna maskinen kanske inte var så bra dock. Bröts några plomberingar? I.a.f. med konsumentelektronik så hävs garantin normalt om man själv skruvar upp och pillar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nja den hävs inte om inte tillverkaren kan göra det troligt att du orsakat skadan. Men det kan absolut bli bråk om det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Oki, bra att veta. Så lapparna "Warranty void if seal broken" har ingen bärighet i Sverige alltså?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Inte per automatik, men du kan nog räkna med att det medför visst strul.
tobiasjarnstrom

Inlägg av tobiasjarnstrom »

Öppnade bara plastlocket under den, den som man lägger dit själv när man monterar den. Pratade med service tidigare idag och de tyckte jag skulle föra dit maskinen, för om det inte är ett garantijobb blir det lika dyrt att de kommer ut och fixar den som att köpa ny maskin. Så man blir ju lite fundersam, tänkte bara ifall det kan ha orsakats av någon överbelastning eller dylikt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är väl om du glömt att öppna vattenkranen eller dylikt. Kolla så att installationen är som den ska och eventuell felsökning enligt manualen. Här det inte något sådant så är det garantifel.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Känns som ett solklart garantiärende om en ny maskin börjar bråka efter bara en månad. Man måste troligtvis plåga motorn ordentligt innan skadan du beskriver uppkommer, så slutsatsen kan bara bli att den måste ha haft en "medfödd" defekt.
Bra att det visade sig nu dock, och inte om tre år eller så.

Självklart så lär de komma hem och utföra reparationen! Hålla på och släpa runt en tvättmaskin som väger närmare 100 kg, och som alldeles säkert kommer få div. repor och skador av hanteringen, är inte rimligt.
Du får väl säga att du redan har slängt bort transportsäkringarna tillsammans med emballaget.

Skulle det trots allt visa sig att det inte är ett garantiärende, så borde hemförsäkringen kunna gå in kan man tycka. :humm:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä, om det inte är ett garantiärende så är det ju ett fel av typen "glömt att ansluta vatten" då lär ingen hemförsäkring ta på sig kostnaden för att ta ut en tekniker. Är det maskinfel så är det ett garantiärende. Så vida du inte brukar tvätta tegelsten eller något liknade.
thomasloven
Kontakt:

Inlägg av thomasloven »

Jag ber om ursäkt för OT, Tobias.
Walle skrev:Oki, bra att veta. Så lapparna "Warranty void if seal broken" har ingen bärighet i Sverige alltså?
För min del har jag mycket svårt att tro på "Warranty void" sedan jag packade upp ett nytt ADSL-modem från Telia för ett tag sedan...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Finns det maskiner som inte är skyddade mot att försöka köra utan vatten? Det lär väl vara rätt vanligt med avstängningskran och hemförsäkringarna är säkert glada om man använder en sådan kran. Maskinen måste ju tåla att man glömmer slå på vattnet (och för den delen att det blir fel på vattenanläggningen).

Min lilla erfarenhet är att åtminstone de äldre maskinerna med mekaniskt programverk bara står stilla på "fylla på vatten"-fasen om de inte får vatten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men de tvättar inte utan vatten utan visar i allmänhet någon felkod. Tar man ut en tekniker för att fixa det felet så är det inte ett garanti ärende.
opampen

Inlägg av opampen »

Jag har en tvättmaskin som är mer än tio år gammal och den startar inte om vattnet är avstängt. Tror att det är så på alla nya/ganska nya maskiner. Så det behöver du inte tänka på.

Det är ju så som sagts tidigare att så fort du öppnar locket kan det bli problem med garantin men det borde ju å andra sidan synas vid felsökningen att du inte kunnat orsaka detta. Det är troligen fel på motorn. Att du inte märkte något innan du använde centrifugering kan bero på att motorn har olika lindningar för normal/höghastighet.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Nivåvakten låter inte programverket gå om det inte finns tillräckligt med vatten i maskinen. Skulle det ändå hända pga. att nivåvakten är kass så är det enda som händer är att överhettningsskyddet för elementet löser och då stannar maskinen. Jag har varit med om maskiner som centrifugerat med maskinen full med vatten pga. kass tömningspump men inte heller det dödar en motor, det där är fabrikationsfel och ett garantiärende som ska åtgärdas fritt på plats.

Teknikern - som började laga vitvaror för mer än 40 år sen.
Skriv svar