Blåtand SPP profs?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gripner

Blåtand SPP profs?

Inlägg av gripner »

Hej

Finns det någon Bluetooth hejjare här?

Har en enhet som talar SPP över blåtand. När man parar en SPP enhet med PC:n (W7 och W8) skapas en Standard Serial port over bluetooth link (COMx)
Dessa finns alltid "tillgängliga" om man kollar i enhetshanteraren. Även om Blåtandslänken är nere/avstäng.

Detta tog jag för givet var by design. just för att applikationer skall kunna koppla sig till/vara kopplade till den virtuella serieporten när Blåtandslänken är inaktiv/nere etc.

Dock i min applikation kan jag inte öppna serieporten om blåtandslänken ej är öppen ?? vafför?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Re: Blåtand SPP profs?

Inlägg av Jan Almqvist »

Serieporten sitter ju på blåtandsmodulen så jag tycker att det låter rimligt att det inte går att öppna.
gripner

Inlägg av gripner »

Blåtandsmodulen sitter i PC:n och är alltid igång.

Vad som inte alltid finns är länken till utrustningen. Dock för att förtydliga, när en länk är nere etc finns alltid virtuella serieporten. Som jag sade tidigare, detta bör ju vara vara enligt design. dock funkar det ju inte.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag menar den andra blåtandsmodulen, inte den i PC:n utan den på andra sidan länken. Där sitter serieporten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag gissar att du inte kan "öppna" porten eftersom den inte är "redo". Kan du "öppna" en vanlig oansluten serieport?

Det jag kan tänka mig är att drivern kräver vissa statussignaler för att porten ska anses vara "öppningsbar".
gripner

Inlägg av gripner »

Tar man en "normal" serieport kan du öppna / skriva till / och läsa från den utan att någonting är anslutet till den om man kör utan hårdvaruhandskaking
givetvis när man skriver till den försvinner ju datan i tomma intet
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

RTS, CTS etc spelar ingen roll för om du ska kunna öppnar serieporten.

Dock kommer du inte att kunna att öppna en port i PC:n om du fysiskt har tagit bort hårdvaran.
gripner

Inlägg av gripner »

Det som är grejjen med Blåtand SPP. Det finns ingen fysisk port. det är en virtuel port. Därav finns det alltid under enhetshanteraren.
Prexis som om man installerar en virtuel comport driver för test etc.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag ger upp...
xxargs

Inlägg av xxargs »

gripner skrev:Tar man en "normal" serieport kan du öppna / skriva till / och läsa från den utan att någonting är anslutet till den om man kör utan hårdvaruhandskaking
givetvis när man skriver till den försvinner ju datan i tomma intet
Jo men där har du ett fysisk UART-chip _i_ datorn och alltid finns där som programmet kan arbeta emot och lagt gränsen på just det chipet - men i BT finns inte serie-chippet fysiskt tillgängligt förrän externa BT-enheten är påslaget och kommunikation är etablerat, tills dess är det bara en stubbe som inte kan öppnas för att skriva och läsa. Och tekniskt sett borde den inte vara tillgängligt eller synlig alls förrän det hela är etablerat - precis so USB/R232 omvandlare inte syns förrän adaptern är ansluten till USB-porten - men det kan vara någon abrovink som är gjort i BT att logiska enheten som är inlagda och godkända finns men inte accessbar förrän länken till den fysiska delen är upprättad. - de kan gjort abrovinken för att en ruta skall öppna och med önskan om start, synkning eller parning mot BT skall göras så fort ett program börja accessa aktuella virtual port men inte är redan öppen.
Skriv svar