Strypa hastighet USB (Löst)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Seroster

Strypa hastighet USB (Löst)

Inlägg av Seroster »

Hej.
Jag har ett program som ska kommunicera med en givare.
Problemet jag har är att min USB är, enligt tillverkaren, för snabb för att givaren ska hänga med.

Det fungerar i min gamla dator med RS232.

Så frågan är... Hur i helsike stryper jag min USB så att det blir lagom segt för givaren?
Går det att göra i mjukvaran, eller måste det hårvara till, och i så fall vad? Hundra meter RK? =P
Senast redigerad av Seroster 11 februari 2015, 06:00:03, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Re: Strypa hastighet USB

Inlägg av X-IL »

Låter väldigt konstigt? Om du kör med en USB<->RS232 så går det att sänka hastigheten i egenskaperna för omvandlaren (i Windows iaf).
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

Nu vet jag inte vilken interface använder du från datorn till givare, men eftersom det funkade förut med RS232 då antar jag att det är USB->RS232 så borde inte gå att ändra baud rate till 9600?
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Nej du är förmodligen helt fel ute, det är inte USB interfacet du ska sänka hastigheten på utan på din RS232 enhet vilket du förslagsvis gör i det program som ska användas för att ansluta till RS232-porten. Troligtvis är det något annat fel, t ex att du behöver stänga av FIFO-bufferten för USB->RS232 adaptern vilket du gör i enhetenshanteraren under egenskaper, avancerat.

Jag har hört detta felaktiga resonemang förut att nya datorer är för snabba för att kunna kommunicera med äldre osv.

Titta i programmet usbview som finns gratis att ladda hem från Microsoft så ser du hur i vilken hastighet ditt usb-tillbehör går i. Oftast har de flesta USB-RS232 omvandlare USB1.1 interface.

Vad har du för märke på din USB-RS232 omvandlare? Är det en dålig kina-kopia så kan problemet vara där. Hundra meter RK innebär förstås ännu större problem med kommunikationen så skippa det helt.

Vad kräver din givare för hastighet? 9600 baud eller något i den stilen? Det går även att ställa in hastighet i enhetshanteraren där FIFO-bufferten går att inaktivera.

Har du möjlighet till riktig com-port, kör på det alternativet istället. Har du en laptop med ledig pci-express port så har du ett alternativ där med instickskort.
Senast redigerad av stoffe 5 februari 2015, 14:41:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Vi har haft motsatt problem med gammal utrustning, dvs att på nyare burkar går det för "långsamt".
Dvs det blir någon form av fördröjning när kommunikationen går via USB, vilket inte händer på en RS-232 port.
Även på lite nyare datorer som har en COM-port så är det ett USB interface innanför, dvs inte en "riktig" RS-232 hårdvara, så det gäller inte bara externa "dongles"...

Ja, gammal teknik, gamla applikationer. Men det tar tid och kostar pengar att göra förändringar i stora bolag...
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

matsadona skrev:Även på lite nyare datorer som har en COM-port så är det ett USB interface innanför, dvs inte en "riktig" RS-232 hårdvara, så det gäller inte bara externa "dongles".
Vad har du fått detta ifrån? Jag håller inte med alls. Sitter just nu när jag skriver på jobbdatorn, en i7 3770 på ett ASUS P8B75-V. Kikar jag i enhetshanteraren så ser jag att den inbyggda com-port som finns på moderkortet sitter på "on PCI standard ISA bridge" dvs inte en USB. Du tänker säkert på moderna laptops som kan ha 15-16 com-portar pga av dubbla möss, bluetooth enheter osv osv..

Jag citerar mig själv
stoffe skrev:Har du möjlighet till riktig com-port, kör på det alternativet istället. Har du en laptop med ledig pci-express port så har du ett alternativ där med instickskort.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Jag kanske är ute å cyklar lite men när jag håller på med Arduino IDE i Linux så anger man där i vilken hastighet man
vill ha mot arduinon när man monitorerar data från den.

Borde väl vara liknande i det programmet man kör i windows?
Om inte annat borde det gå att ställa in någonstans i enhetshanteraren?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Fast det är på laptop man behöver riktiga UART när man skall klia gamma elektronik i fält, och PCI-express-serieport är i väldigt många fall just en USB/RS232 konverter i en dyrare förpackning och vad värre är att den inte sitter fastlåst eller kan låsas fysiskt utan åker in och ur och ha sig samt kontakterna blir slitna i EX-porten (alltså datorns kontakt...) eller helt enkelt slås av i bitar för att utsticket på ex-kortet fastnar i precis allting... jag tror att man sköt bort hjärnan med en hagelbrakare innan man började designa EX...

EX är ett alternativ som inte funkar i verkligheten, konstaterad av egen erfarenhet.

Det finns inga riktiga teknikerlaptops med UART inom rimlig pris längre....

det som faktiskt fungerade var PCICMA utan utstick och med adaptersladd, men att hitta sådana på moderna laptop är omöjligt idag.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

stoffe skrev:
matsadona skrev:Även på lite nyare datorer som har en COM-port så är det ett USB interface innanför, dvs inte en "riktig" RS-232 hårdvara, så det gäller inte bara externa "dongles".
Vad har du fått detta ifrån? Jag håller inte med alls. Sitter just nu när jag skriver på jobbdatorn, en i7 3770 på ett ASUS P8B75-V. Kikar jag i enhetshanteraren så ser jag att den inbyggda com-port som finns på moderkortet sitter på "on PCI standard ISA bridge" dvs inte en USB. Du tänker säkert på moderna laptops som kan ha 15-16 com-portar pga av dubbla möss, bluetooth enheter osv osv..
Jag har också hört talas om detta, kanske finns det både och?

Min dator har "riktig" serieport ( IRQ4, 0x3F8 ) för att kunna köra en del gamla program.

Edit: Dell Latitude D820 dvs inte helt ny...
Senast redigerad av Jan Almqvist 5 februari 2015, 15:33:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Jag refererar både till laptops och desktops, främst DELL. Och i vårat fall är det tex programmering av styrboxar (ECU) som går åt helvete pga av detta.
Det är alltså ett problem att byta ut gammal hårdvara när den som säljs idag inte uppfyller kraven.

Min poäng är att bara för att en dator fortfarande säljs med en 9-polig D-sub är det inte säkert att RS-232 trafiken kommer att fungera.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Ett annat problem är väl att dagens USB till seriell oftast (alltid?) är TTL nivåer (0-5V) och inte -12 upp till +12 som det ursprungligen var?
Även laptops har denna TTL nivån fick jag erfara på en Compaq M700 medans stationära oftast har/hade rätt spänningar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MagnusK: har du rökt på eller?

Det finns USB<->seriell adaptrar med 5V nivåer, de är dock alltid "specialbeställda".

RS232 är <garanterade> spänningsnivåer! '1' = -3V till -12V, '0' = +3V till +12V. På USB-RS232-dongels brukar det vara mellan ±6V och ±9,5V!

Det som oftast går fel är FIFO-inställningarna. Standard är 16 men vissa dåligt designade kommunikationsprotokoll ska ha det nivå på 1.
qx5

Inlägg av qx5 »

Seroster, xxargs, matsadona, Hur tunga dvs hur häftig processor och minne krävs det för att dra runt de program som använder RS232 porten?
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Kan inte svara i detalj, men vet att kommunikationen under programmering är väldigt kritiskt i realtid och inte klarar några störningar.
Pga ovanstående problematik är det inte ovanligt att det körs på gamla sunkiga Toughbooks, som inte direkt är några prestanda monster.
qx5

Inlägg av qx5 »

600 MHz P-III med 64 MB RAM i win32 miljö?
Skriv svar