Vad är detta för mackapär?
- )ExecutoR(
Vad är detta för mackapär?
Fick denna av mina morföräldrar, är det någon som har en aning om vad det kan vara?
På ovansidan finns ett vattenpass, ställer man basen i våg efter vattenpasset så balanserar den lilla spegeln i ett läge där den kan vippa lite fram och tillbaka. Det finns också kabelterminaler med märkningen "Ca 55 Ω". Den tredje skruven mellan terminalerna möjliggör att man kan skjuta hela rör-delen ut ur basen. Det ser ut som, och känns som, att det är magneter som sitter på sidorna av röret. Det kan också vara så att det är basen som är magnetisk. På vänstra sidan av basen, sett framifrån som i första bilderna, finns det stansat ett N. (Nord för magnet?) Vredet på framsidan märkt "arr" justerar spegeln i höjdled. I botten ser det ut som det sitter en jättetunn tråd som jag antar har gått av och egentligen ska gå ända ner i botten, kanske är justeringen för att spänna tråden? Vad som döljer sig i övre delen av röret är ett mysterium, vågar inte öppna med risk för att förstöra nån inställning, sitter ju ganska många ställskruvar och sånt, samt att det ser ut som nån gammal svart packning eller lim eller något som säkert inte går att återsluta ordentligt. Har inte testat att mäta över terminalerna med multimeter än för att se om det är några 55Ω där men gissar att det kanske inte är det nu när tråden i botten är av.
På ovansidan finns ett vattenpass, ställer man basen i våg efter vattenpasset så balanserar den lilla spegeln i ett läge där den kan vippa lite fram och tillbaka. Det finns också kabelterminaler med märkningen "Ca 55 Ω". Den tredje skruven mellan terminalerna möjliggör att man kan skjuta hela rör-delen ut ur basen. Det ser ut som, och känns som, att det är magneter som sitter på sidorna av röret. Det kan också vara så att det är basen som är magnetisk. På vänstra sidan av basen, sett framifrån som i första bilderna, finns det stansat ett N. (Nord för magnet?) Vredet på framsidan märkt "arr" justerar spegeln i höjdled. I botten ser det ut som det sitter en jättetunn tråd som jag antar har gått av och egentligen ska gå ända ner i botten, kanske är justeringen för att spänna tråden? Vad som döljer sig i övre delen av röret är ett mysterium, vågar inte öppna med risk för att förstöra nån inställning, sitter ju ganska många ställskruvar och sånt, samt att det ser ut som nån gammal svart packning eller lim eller något som säkert inte går att återsluta ordentligt. Har inte testat att mäta över terminalerna med multimeter än för att se om det är några 55Ω där men gissar att det kanske inte är det nu när tråden i botten är av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av )ExecutoR( 3 februari 2015, 12:45:45, redigerad totalt 2 gånger.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Vad är detta för makapär?
Snygg är den ju.
Ett elektriskt motståndsperiskop för stillastående ubåtar!
Ett elektriskt motståndsperiskop för stillastående ubåtar!
- )ExecutoR(
Det är kanske det roligaste jag fått på länge. Det är ju ganska simpla funktioner på den, hur det är tänkt att de ska samverka och till vilken nytta är ett riktigt mysterium. den sexsiffriga koden, 501490, hjälper föga att googla på. Samma nummer finns på undersidan av basen också, säkert för att man ska veta vilka två som hör ihop då jag antar att man ställt vattenpasset på basen efter spegeln i röret. Någon som vet vad symbolen kan vara? Den som ser ut som ett S?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
S över H är Siemens & Halske
Senast redigerad av tecno 3 februari 2015, 10:42:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att det är meningen att man ska koppla en signal till ingången. Ingången tror jag är kopplad till (den elektriskt ledande) tråden. Tråden går genom magnetfältet och kommer utsättas för en kraft proportionell med strömmen. Antagligen får kraften spegeln att röra på sig. Om en tunn ljusstråle träffar spegeln kommer den vinklas beroende på strömmen. Så jag tror det är en spegelgalvanometer.
På Wikipedia finns en bild på en gammal spegelgalvanometer som har en del likheter med din mackapär.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_galvanometer
Är basen magnetiskt ledande, d.v.s kommer magnetflödet från permanentmagneterna ledas "varvet runt"?
EDIT:
Med hjälp av Tecno's tydning av märket kunde jag hitta bilder på liknande grunkor genom att söka på:
Siemens & Halske spiegel galvanometer
På Wikipedia finns en bild på en gammal spegelgalvanometer som har en del likheter med din mackapär.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mirror_galvanometer
Är basen magnetiskt ledande, d.v.s kommer magnetflödet från permanentmagneterna ledas "varvet runt"?
EDIT:
Med hjälp av Tecno's tydning av märket kunde jag hitta bilder på liknande grunkor genom att söka på:
Siemens & Halske spiegel galvanometer
Jag ber dig, snälla lägg bilderna direkt i tråden istället för att krångla med extern bilduppladdningssite. Om ett halvår eller år eller så kommer bilderna att vara raderade från imgur, och då försvinner dom härifrån också. Det vore ju tråkigt med tanke på att det är en riktigt snygg apparat!
- )ExecutoR(
Coolt! Det kan alltså ha använts antingen för att läsa ut meddelanden eller kanske för att mäta upp långa kablar vid produktion/utplacering?
EDIT
Walle: fixat!
EDIT
Walle: fixat!
I princip används den väl som en slags förstärkare. En liten liten rörelse på spegeln ger ett stort utslag i änden av en ljusstråle som reflekteras mot spegeln. Man kan se det som ett visarinstrument där man kan ha en flera meter lång visare för att få ett stort utslag vid små förändringar.
Ja, blir som ett "endimensionellt oscilloskop". Antagligen en föregångare till oscilloskopet, när jag tänker på det. Om man skulle göra spegeln rörlig i en till ledd, och skulle svepa den ledden, då har man ju nästan ett sveposcilloskop.
Tror inte den är en så bra absolut mätare. Dels är den ju beroende av att alla avstånd är rätt för att få en korrekt absolut mätning. Dels ändras magnetismen (långsamt) med tiden. Så om den används som absolut mätare måste nog skalan kalibreras inför varje mättillfälle.
Tror inte den är en så bra absolut mätare. Dels är den ju beroende av att alla avstånd är rätt för att få en korrekt absolut mätning. Dels ändras magnetismen (långsamt) med tiden. Så om den används som absolut mätare måste nog skalan kalibreras inför varje mättillfälle.
- )ExecutoR(
Från wikisidan om spegel galvanometrar:
Moving coil galvanometer was developed independently by Marcel Deprez and Jacques-Arsène d'Arsonval about 1880. Deprez's galvanometer was developed for high currents, while D'Arsonval designed his to measure weak currents. Unlike in the Kelvin's galvanometer, in this type of galvanometer the magnet is stationary and the coil is suspended in the magnet gap. The mirror attached to the coil frame rotates together with it. This form of instrument can be more sensitive and accurate and it replaced the Kelvin's galvanometer in most applications. The moving coil galvanometer is practically immune to ambient magnetic fields. Another important feature is self-damping generated by the electro-magnetic forces due to the currents induced in the coil by its movements the magnetic field. These are proportional to the angular velocity of the coil.
Känns ju som det är den varianten då de permanenta magneterna ser ut att sitta på sidorna och inte på spegeln.
Troligen är det något som Morfar plockat med hem från arbetet efter att modernare instrument tagit över dess roll.
Moving coil galvanometer was developed independently by Marcel Deprez and Jacques-Arsène d'Arsonval about 1880. Deprez's galvanometer was developed for high currents, while D'Arsonval designed his to measure weak currents. Unlike in the Kelvin's galvanometer, in this type of galvanometer the magnet is stationary and the coil is suspended in the magnet gap. The mirror attached to the coil frame rotates together with it. This form of instrument can be more sensitive and accurate and it replaced the Kelvin's galvanometer in most applications. The moving coil galvanometer is practically immune to ambient magnetic fields. Another important feature is self-damping generated by the electro-magnetic forces due to the currents induced in the coil by its movements the magnetic field. These are proportional to the angular velocity of the coil.
Känns ju som det är den varianten då de permanenta magneterna ser ut att sitta på sidorna och inte på spegeln.
Troligen är det något som Morfar plockat med hem från arbetet efter att modernare instrument tagit över dess roll.
Fast din har ju inte någon "coil"(spole). Det är ju bara en rak ledare som går genom magnetfältet. Ledaren påverkas av en kraft vinkelrät mot både strömmen och magnetfältet. F = Bil.
- )ExecutoR(
Okej, får kolla mer noga när jag kommer hem.
Tror ni det är någon idé att ens tänka på att försöka laga tråden längst ner som är av? Skulle vara kul om den var fungerande samtidigt känns det dumt att börja meka med något så gammalt.
Tror ni det är någon idé att ens tänka på att försöka laga tråden längst ner som är av? Skulle vara kul om den var fungerande samtidigt känns det dumt att börja meka med något så gammalt.
Re: Vad är detta för mackapär?
Jag kan ha fel. Det kan ju faktiskt vara en spole mellan magneterna.
Re: Vad är detta för mackapär?
Min första tanke var att tråden skulle sitta fast i en led/arm som överför rörelse i djupled till rotering av spegeln. Men beskrivningen från Wikipedia låter ju rimligare. En spole i magnetfältet vrids ju "automatiskt", d.v.s. kan fästas direkt i spegeln. Dessutom ökar ju känsligheten med flera varv i spolen.
Det är nog bara goda nyheter, för det innebär att det inte är så noga med trådens fästpunkt, d.v.s borde gå att reparera utan att funktionen påverkas. Dock kan det vara så att magneterna behöver laddas upp. De magnetiska materialen var inte lika bra förr som nu. Magneter av äldre konstruktion brukar tappa en del av sin styrka varje gång de tas ur sin slutna magnetiska krets. Samt tappar som sagt magnetism med tiden.
Det är nog bara goda nyheter, för det innebär att det inte är så noga med trådens fästpunkt, d.v.s borde gå att reparera utan att funktionen påverkas. Dock kan det vara så att magneterna behöver laddas upp. De magnetiska materialen var inte lika bra förr som nu. Magneter av äldre konstruktion brukar tappa en del av sin styrka varje gång de tas ur sin slutna magnetiska krets. Samt tappar som sagt magnetism med tiden.