Det var länge sedan jag först såg denna prototyp av verktygsväxlare, men det verkar som att det aldrig blev något mer än just en prototyp
Under flera år har jag letat efter en ATC lösning som är 'enkel' och 'billig' som jag skulle kunna använda på min 6040. Jag har sett att t ex Sorotec har en luftdriven lösning men bara för Suhner- och Kresspindlar (Som väsnas nåt förj***igt). Dessutom är priset lite högt 500€ för själva 'spindeldelen' och sedan får man nog lägga till nästan det dubbla för att få styrda tryckluftsventiler och några få ER11 verktygshållare plus frakt. Andra alternativ är av typen '2.2kW ATC Spindle from China', dessa verkar bra, men kostar skjortan för en hobbyist...
Den optimala lösningen om jag fick önska vore något som är elektromekaniskt eller helt mekaniskt. Det räcker och blir över med 5 st verktygshållare. Jag har sett sådana system där man använder tryckfjädrar och någon form av hylsa som pressas in i en gaffel för att släppa verktygshållaren från spindeln. Men även dessa verkar ha stannat vid prototypstadiet.
Frågan är då varför det inte finns en billig och tillgänglig lösning? Är det ett svårt problem det här med verktygsväxlare? Eller är det bara det att marknaden är för liten för hobbylösningar för att någon ska vara intresserad?
Jag har en 800W vattenkyld spindel som längtar efter lite automatisk verktygsväxling
Om någon har tips så tar jag gärna emot dem.
/Fredrik