Blir detta för svårt för mig? portabel NSF-spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micket
Kontakt:

Blir detta för svårt för mig? portabel NSF-spelare

Inlägg av Micket »

Hej hej!
Jag har varit lite sugen på att bygga mig en portabel NSF-spelare, men innan jag går in myket djupare på det så tänkte jag rådfråga er på forumet ifall det är någon mening att jag lägger ner så mycket tid på detta.

NSF är en samling musik från NES spel.

Min programmeringsnivå ligger uppskattningsvis så att jag skulle klara av att skriva mig en halvtaskig NSF spelare på datorn med lite tid, men jag kan inte mycket om lågnivåprogrammering (fast det planerar jag att lära mig oavsett hur det blir med detta projekt)
Min elektronikkunskap är dock betydligt .. lägre. Fast jag räknar ju med att lära mig en hel del för att klara detta.

Jag har råd att lägga ut upp mot, tja, 1500 kr ungefär, fast gärna så lite som möjligt :)

Så vad säger ni? Har jag underskattat svårigheten totalt?
Utrustning för att göra allt detta kan jag nog komma åt genom skolan om inte annat.

Tack!
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Låter som en kul grej!

Har du några länkar om ämnet?
Vet du hur man separerar musiken från promet i spelet, eller tar man hem dom på nätet?

/Hampus
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Det borde väl gå att rippa från kasetter eller roms, men man kan hitta alla på nätet gratis.
www.ocremix.org har iaf några.

T.ex. denna
http://www.ocremix.org/songs/original/C ... Songs).nsf

Spelare/plugins hittar du lite varstans med google, jag använder nosefart till linux
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Så onödigt, men ändå så tufft! :D
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Sitter just nu och läser på specifikationen för NSF format, men något jag undrar lite över är vilka komponenter jag kan tänkas behöva för detta

Just hur kraftig är en microkontroller? Behöver jag oroa mig för om cpu'n är för svag för att spela upp ett format som liknar en simpel midivariant, eller kommer alla klara det med god marginal?

Sedan för minnen, vad kan man titta på där? Jag siktar på något runt, säg, 4 mb så bör jag få plats med jättemycket musik. vilka alternativ har jag då? Flash, EPROM?
Vilka fördelar och nackdelar är det.
Jag prioriterar enkelhet och liten storlek framför priser (nåväl till viss nivå)
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Du råkar inte ha en länk till .nsf specen?

Är det inte så att det är en begränsad uppsättning grundljud som modifieras på olka sätt för att skapa nya ljud? Isf kanske man skulle kunna ha någon form av oscillatorkrets som man styr mha av microprocessorn som i sin tur avkodar nsf filerna? Eller kan man generera signalen från processorn direkt? hmm....skriv gärna mer hur du har tänkt.
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

http://www.zophar.net/nsf/
Där finns specen, exempel, och i rippningsguiden finns t.o.m en liten spelare skriven i assembler.

Jag har inte hunnit förstå mig på den helt så jag kan inte riktigt svara på dessa frågor.
Tror jag skall kolla närmare på hur nosefart (opensource spelare för win/linux av nsf filer)
gör för att spela upp ikväll.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Ett mycket intressant projekt, jag hoppas att du lyckas bygga något vettigt av det!
1500kr låter väldigt mycket tycker jag lite spontant, en mikrokontroller (jag föreslår AVR då jag tycker de är väldigt trevliga att jobba med) + programmerare kostar väl runt 200 spänn, och ett minne på 2-4MB kostar väl inte mer än några tior.

Sen är väl frågan hur själva signalen ska genereras också, tänker du låta mikroprocessorn generera detta direkt eller använda något externt chip? Det kanske till och med går att plocka ett chip ifrån ett gammalt nintendo så du får helt rätt ljud.

Ser fram emot att se hur projektet utvecklas! :)
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

En microkontroller med 6502 microprocessor skulle nog bli bäst, (om jag förstått det som jag läst på korrekt). Vad har jag att välja på då?
I rippningsguiden från zophars sida hittade jag även en exempelkod för en spelare kodad i DASM vilket jag hoppa kan komma till nytta.

För övrigt skall jag sikta in mig på de minsta komponenterna jag kan hitta och försöka få plats med allt i en NES-handkontroll. Optimistiskt men coolt som fan :)

Hmm. sitter och plågar mig med nosefarts källkod just nu
det jag antar är 6502 emulatorn är knappt kommenterad alls och på 2500 rader, ouch.

edit: Tack så mycket för all hjälp, men ni kanske aningen överskattar mina kunskaper (nåväl, dom jag har än så länge)
Dock så har jag ganska mycket hjälp från bekanta.
Kodning på lågnive är något jag tyvärr saknar

edit 2:
Hittade nu en detaljerad beskrivning på hur nes apu fungerar! Blir nog en bra start att börja förstå mig på
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

coolt :)
Du får gärna lägga upp alla länkar du hittar så vi andra (jag?) kan läsa lite mera om det :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

6502 är INTE grejen!

Det finns många andra som är oerhört mer vettiga att använda men kan en 6502 greja biffen kan nära nog vilken som helst annat göra det samma...lätt!
Megge

Inlägg av Megge »

Jag tror att NFS-filerna innehåller kod för 6502 och därför vore det enklast med en 6502-kompatibel processor annars måste processorn emulera 6502 i mjukvara.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med det menas alltså att formatet NFS är en källkod!

Ett sånt format tror jag inte på finns! I så fall är det definitivt inget att bygga på, då måste man ju "virusscanna" varenda gång man ska spela en fil!

Skulle det finnas ville jag inte röra det på något vis, hur ska man veta att koden som körs inte raderar allt man har osv?

Ytterligare är den inte portabel på något sätt.
Micket
Kontakt:

Inlägg av Micket »

Rymdninja
http://www.zophar.net/nsf/
har det bästa informationen tror jag. Jag kollar även lite på källkoden till nosefart (finns på sourceforge) men från den tror jag inte jag kan få ut så mycket.

Icecap jag lutar mot att köra på en AVR.

Jag börjar långsamt förstå mig på hur nes APU'n funkar (notera långsamt!)
Men det känns inte som det ger så mycket mer ökad förståelse för hur musikinformationen i NSF'arna är uppbyggd.
:?

Skall nog ta och titta lite närmare på utvecklingsmiljöerna för AVR chip till linux ikväll.

edit: APU specen
http://www.slack.net/~ant/nes-emu/apu_ref.txt

Edit igen:
Ugh. Det spelar ingen roll hur mycket jag läser, fattar inte hur det skall hjälpa mig tolka nsf formatet. Headern går bra men när musikdatan kommer in är det bara en gröt av allt.

Jag börjar faktiskt misstänka att det rör sig om det som Icecap fruktar.
Vilket skulle kräva att jag skriver en nes apu emulator? ugh!
Tror jag skall kolla närmare på hur alla de olika program av alla dess slag fungerar på nsf'ar.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Icecap skrev:Med det menas alltså att formatet NFS är en källkod!

Ett sånt format tror jag inte på finns! I så fall är det definitivt inget att bygga på, då måste man ju "virusscanna" varenda gång man ska spela en fil!

Skulle det finnas ville jag inte röra det på något vis, hur ska man veta att koden som körs inte raderar allt man har osv?

Ytterligare är den inte portabel på något sätt.
Jo det finns, det är inte tänkt att man skull använda "ljud" filen på något annat än NES.

On top. Använd ett SD kort ger mycket lagrins ut ryme till ett billigt pris och har ett enkelt interface (SPI).
Skriv svar