Väderutsatt kabel till ADSL

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kallekuling

Väderutsatt kabel till ADSL

Inlägg av Kallekuling »

Det är så att jag beställt ADSL till en fastighet och har nu börjat förbereda för det. Sedan en renovering fyra år tillbaka har änden på inkommande teleledning varit utsatt för fukt etc utomhus. Men den har åtminstone haft visst regnskydd under takfoten.

Tror ni detta kan orsaka problem vid inkoppling av ADSL? tänker då på om fukt kan ha krupit in och ärgat långt upp i kabeln?

När det gäller val av jack antar jag att man fortfarande brukar sätta dit traditionella jack i villor? (ej modular)

Tacksam för svar.

Bild
Användarvisningsbild
matsadona

Re: Väderutsatt kabel till ADSL

Inlägg av matsadona »

Svårt att säga, men hos oss har fukt i teleledningen varit ett stort problem. Så de har grävt upp och ersatt ett antal meter kabel utanför huset.
Problemen kom smygande över tid, med främst sämre prestanda/hastighet som symptom. Extra svårt att felsöka ena gången då även modemet började fallera med samma symptom...
Kallekuling

Inlägg av Kallekuling »

Låter oroväckande, menar du att ledarna ärgat eller att det blev någon slags överslag mellan dem pga fukten?
Vart det bra efter att närmsta metrarna byttes ut? fick betala det själv eller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hade sådant fel tidigare då jag bodde i 08, hela längden ca 45m från skåpet till huset byttes ut. Även kroneplintarna i skåpet var ruttna så min ledning kopplades med fukt täta typ 'musspigg' direkt. Så var noga med att kolla även andra änden av kabeln hur det ser ut där.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En bra idé när ADSL'en är installererad är att lyckas hitta ett ADSL-modem som har någon slags diagnos-webbinterface där man kan få ut olika mätvärden, och sedan köra någon loggfunktion som skapar grafer. Då går det lätt att se om prestandan ändras när vädret ändras.

Men, det är väl leverantören som ansvarar fram till första jacket= Om det där är kabeln före första jacket så är det nog bara att beställa ADSL'en och felanmäla om det inte funkar bra.
Kallekuling

Inlägg av Kallekuling »

Intressanta svar.

Ni som fått ledningen fram till huset utbytt, skriv gärna vem som stått för notan.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hos mina föräldrar har de fått gräva upp ett par gånger då telefon och adsl fallerar vid större mängder nederbörd. Skanova har stått för detta då det har rört sig om kabel ute i gatan, nu har de dock gett upp då problemen fortsätter och hänvisar till 4G nätet för deras internet. De skulle kunna beställa fiber till deras adress då det är "inne i stan" men de har tillsvidare valt att strunta i internet under regniga höstar
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har inte fått nån ledning bytt som är synlig från min horisont, men jag verkar ha fått en "ordentlig" lagning gjord när jag felanmält och bifogat grafer över adsl-perstanda och påpekat att felet kommit ett par gånger under några års tid och verkar vara väderberoende. Efter det blev det bra.

Just att jag påpekade att samma fel kommit flera gånger och att det verkar väderberoende, ihop med faktiska mätvärden och inte "det känns såhär", var väl vad som gjorde att det faktiskt lagades på riktigt istället för att få nån hjälplig lagning.

Synd att jag inte vet vad som gjordes. Man kan ju gissa på att nån skarv byttes ut helt (typ säg t.ex. att mitt par flyttades från en gammal plint till fiskögon eller liknande).

(Sidospår: Min ledning drogs om något av de första åren på 90-talet, detta som "samprojekt" när elmatningen ändå drogs om. Elmatningen drogs i sin tur om efter att förra ägaren klagat på att det varit ca 180-185V istället för 220V i evigheter men det blev praktiskt problem i form av nätbrum i ljudet på en "TV4-parabolmottagare" när elspisen var igång. Flera kilometer kabel byttes, nya stolpar monterades o.s.v. fast det "egentligen" hade räckt med en enkel trafo som höjd nätspänningen ett par procent för just den mottagaren. :wink: Hur som helst så har jag alltså inte hur gammal ledning som helst. Jag har den typen som bara har ett par och har rätt grov isolering, typ en platt grå kabel som man på håll kan missta för 2,5mm2 högtalarkabel men egentligen är nån slags dubbelisolerad platt kabel med kanske 0,5mm2 eller liknande ledararea).
Kallekuling

Inlägg av Kallekuling »

MiaM: Vad har du för modem där det går att fått ut mätvärden?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nu bor jag iofs i lägenhet och har ett uttag för internet och ett för tele så jag satte modularuttag då pga smidigheten att båda får plats i en och samma apparatdosa, dom har sedan färgkodade ramar till uttaget. Ena är grön och andra röd, grön för internet och röd för tele. Vanligt kanske det inte är men smidigt enligt mig iaf. Dessutom många av dagens telefoner kommer med möjlighet att koppla in direkt så varför inte? Nu har jag ingen vanlig telefon heller så därför blir det extra smidigt med uttaget för min del.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ett gammalt Speedtouch 716, de siffror jag loggar går att få via webbinterface.

Med tredjepartprogram kan man fiska upp än mer siffror och t.ex. få frekvensgång som graf. Det loggar inte jag.

Jag loggar attainable och actual hastighet för upp- och nedlänk samt linjedämpning, signalnivå och brusnivå för upp- och nedlänk.

Jag har funderat på att lägga in loggning av mer men detta har räckt rätt bra. Det går även att få ut siffror på t.ex. antal transmissionsfel o.s.v. men då måste loggverktyget confas för att hantera ett värde som räknar upp i modemet och som dessutom nollställs då och då när hela kalaset av någon anledning startas om. (Jag tror att hela modemet startas om ifall adsl-länken går ner eller nåt sånt).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ni som fått ledningen fram till huset utbytt, skriv gärna vem som stått för notan.

Televerket/Telia/Scanova ansvarde/ansvarar alltid för ledningen fram till "första jacket".
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Purre skrev:Nu bor jag iofs i lägenhet och har ett uttag för internet och ett för tele så jag satte modularuttag då pga smidigheten att båda får plats i en och samma apparatdosa, dom har sedan färgkodade ramar till uttaget. Ena är grön och andra röd, grön för internet och röd för tele. Vanligt kanske det inte är men smidigt enligt mig iaf. Dessutom många av dagens telefoner kommer med möjlighet att koppla in direkt så varför inte? Nu har jag ingen vanlig telefon heller så därför blir det extra smidigt med uttaget för min del.
Jag har bara RJ-45 jack i mitt hus. Bestämmer sedan i korskopplingskåpet om det är tele eller ethernet som ska komma i uttaget. Smidigt.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Kallekuling skrev:När det gäller val av jack antar jag att man fortfarande brukar sätta dit traditionella jack i villor? (ej modular)

Det blir mer och mer sällan man sätter upp gristrynen. Vid nyinstallation är det RJ45 för hela slanten...
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Som föregående talare har påpekat - även i mitt fall har telebolaget stått för reparationen/utbytet av kablar. Har skett vid mer än ett tillfälle, så sista gången antar jag att de gjorde det lite mer noggrant, för sedan dess har det fungerat.

Skämrdumpen är vad som syns i webbinterfacet för Telias TG799vn v2 modem.

Man kanske skulle spara ner dessa värden någon dag då allt fungerar fint (bra väder osv) och ha som referens...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar