Jag har inte fått nån ledning bytt som är synlig från min horisont, men jag verkar ha fått en "ordentlig" lagning gjord när jag felanmält och bifogat grafer över adsl-perstanda och påpekat att felet kommit ett par gånger under några års tid och verkar vara väderberoende. Efter det blev det bra.
Just att jag påpekade att samma fel kommit flera gånger och att det verkar väderberoende, ihop med faktiska mätvärden och inte "det känns såhär", var väl vad som gjorde att det faktiskt lagades på riktigt istället för att få nån hjälplig lagning.
Synd att jag inte vet vad som gjordes. Man kan ju gissa på att nån skarv byttes ut helt (typ säg t.ex. att mitt par flyttades från en gammal plint till fiskögon eller liknande).
(Sidospår: Min ledning drogs om något av de första åren på 90-talet, detta som "samprojekt" när elmatningen ändå drogs om. Elmatningen drogs i sin tur om efter att förra ägaren klagat på att det varit ca 180-185V istället för 220V i evigheter men det blev praktiskt problem i form av nätbrum i ljudet på en "TV4-parabolmottagare" när elspisen var igång. Flera kilometer kabel byttes, nya stolpar monterades o.s.v. fast det "egentligen" hade räckt med en enkel trafo som höjd nätspänningen ett par procent för just den mottagaren.

Hur som helst så har jag alltså inte hur gammal ledning som helst. Jag har den typen som bara har ett par och har rätt grov isolering, typ en platt grå kabel som man på håll kan missta för 2,5mm2 högtalarkabel men egentligen är nån slags dubbelisolerad platt kabel med kanske 0,5mm2 eller liknande ledararea).