MG34 automateld med Propangas
MG34 automateld med Propangas
En kompis till mig vill bygga ett maskingevär typ MG34 för att skjuta med med hjälp av propan/syrgas.
Vad för tändsystem och vilka magnetventiler behöver man ha till det?
Funderat på en enkel timerkrets baserat på NE555 och en N-FET transistor ihop med en tändspole till en bil.
Batteriet kan kanske vara ett MC batteri på 12volt/7amp.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Exempel på automateld med 150 skott i minuten!
Vad för tändsystem och vilka magnetventiler behöver man ha till det?
Funderat på en enkel timerkrets baserat på NE555 och en N-FET transistor ihop med en tändspole till en bil.
Batteriet kan kanske vara ett MC batteri på 12volt/7amp.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Exempel på automateld med 150 skott i minuten!
Re: MG34 automateld med Propangas
Jag skulle ha valt att göra en lösning med valfri microcontroller som då ger dig möjlighet att justera timingen mellan ventilerna och tändningen på ett smidigt sätt.
Det är iallafall så jag planerar att göra när jag fortsätter med mitt M2 bygge.
Som jag hittade ett par ventiler på Ebay som jag tyckte verkade bra, men om dom fungerar som tänkt vet jag inte än.

Det är iallafall så jag planerar att göra när jag fortsätter med mitt M2 bygge.
Som jag hittade ett par ventiler på Ebay som jag tyckte verkade bra, men om dom fungerar som tänkt vet jag inte än.

Ja, kanske en Arduino NANO kan göra jobbet lättare just för intrimmningen 

Det tror jag är ett rätt bra val, även lättare att få till justerbar eldhastighet utan att öppningstiderna hos ventilerna påverkas samtidigt.
Behöver man styra Gnista, Propan, Syrgas var för sig?
Alltså behöver jag då en utgång och N-FET Transistor för varje ingrediens?
Jag funderade på två "trigger" så att man kan välja enkelskott eller automateld.
Alltså behöver jag då en utgång och N-FET Transistor för varje ingrediens?
Jag funderade på två "trigger" så att man kan välja enkelskott eller automateld.
Hmm, det gäller att vara försiktig i anläggningar med ren syre och butan/propan - dvs. marginalerna är mindre för klanteri som tex. att syrevägen måste hållas helt olja och fettfri, i teflon och/eller helt i metall i ventiler för att inte få obehagligheter. I ren syremiljö kan många saker självantända (oljor och fetter) och gasblandningar detonera vilket aldrig skulle ske med uppblandning med vanlig luft - fråga NASA angående den detaljen...
Jag skulle nog kört med separata ventiler för syre/butan och gnista - modulera ventiltid kan behövas för rätt blandning och mängd och gnistan separat när det skall smälla -
det behövs också blandningsrör (pipan?) och tid så att gaserna hinner bli homogen innan gnistan tänds.
Jag skulle nog kört med separata ventiler för syre/butan och gnista - modulera ventiltid kan behövas för rätt blandning och mängd och gnistan separat när det skall smälla -
det behövs också blandningsrör (pipan?) och tid så att gaserna hinner bli homogen innan gnistan tänds.
Hm... här har jag missat en sub-hobby inser jag nu. Vad är syftet, någon form av reenactment eller?
Eller om man har någon gammal militär jeep som skall vara mer autentisk kanske...
Lite offtopic: Har skjutit med en MG42 ett par gånger, och det är nog det värsta jag sett i eldhastighet. KSP58:an känns ganska trött i jämförelse
Eller om man har någon gammal militär jeep som skall vara mer autentisk kanske...
Lite offtopic: Har skjutit med en MG42 ett par gånger, och det är nog det värsta jag sett i eldhastighet. KSP58:an känns ganska trött i jämförelse

är det där en låda till en M2?
är det inte lite vanskligt att skriva om sådant på ett forum?
då man kan få påhälsning av farbror blå och bli av med allt..
eftersom det är licensplikt på just lådor till vapen.
om man nu inte har licens på en sån..
är det inte lite vanskligt att skriva om sådant på ett forum?
då man kan få påhälsning av farbror blå och bli av med allt..
eftersom det är licensplikt på just lådor till vapen.
om man nu inte har licens på en sån..

Nja, den ser ut som en M2- låda, men den avviker internt väldigt mycket från en fungerande.
Finns inte en möjlighet att få dit ett slutstycke eller att modifiera den att skjuta skarpt.
Även pipan är en tvådelad "dummy" som inte ens är borrad hela vägen igen.
Den har också ett helt annat fäste mot lådan och saknar helt patronläge.
Så det bör inte vara några problem med lelegaliteten.
Edit: Ska tillägga att både lådan och pipan är tillverkade från grunden för att bli en replika och är alltså inte ett deaktiverat riktigt vapen då även ett deaktiverat vapen kräver tillstånd.
Finns inte en möjlighet att få dit ett slutstycke eller att modifiera den att skjuta skarpt.
Även pipan är en tvådelad "dummy" som inte ens är borrad hela vägen igen.
Den har också ett helt annat fäste mot lådan och saknar helt patronläge.
Så det bör inte vara några problem med lelegaliteten.
Edit: Ska tillägga att både lådan och pipan är tillverkade från grunden för att bli en replika och är alltså inte ett deaktiverat riktigt vapen då även ett deaktiverat vapen kräver tillstånd.
ok, bara dumt av mig att tro att inte du tänkt på det:
sorry...
sorry...

Själv är jag väldigt imponerad av folk som lägger ned väldigt mycket jobb på att göra replikor i princip från början för olika assessorer i cosplay mm. och det är lite synd att folk reagerar mot sådana saker om de liknar för mycket ett riktigt vapen då att bli skadad eller skjuten av ett skjutvapen är så himla mycket mindre risk rent statistiskt än att det är förskäraren från köket inblandat... ...då förskäraren och andra köksknivar, saxar mm. är absolut de vanligaste mordvapnen.
Man bör alltså använda tre utgångar på Arduinon för att få det hela optimalt?
En för Syrgas, en för Propan och en för gnistan.
Det enda jag ser som lite jobbigt är om man måste ha dator med sig i "fält".
Kanske enklare att bygga traditionellt med 555;or och potentiometrar att justera med.
Tre 555;or och tre N-FET är ju inte hela världen även om det förmodligen hade blivit
billigare och (på skrivbordet) enklare med en Arduino NANO.
En för Syrgas, en för Propan och en för gnistan.
Det enda jag ser som lite jobbigt är om man måste ha dator med sig i "fält".
Kanske enklare att bygga traditionellt med 555;or och potentiometrar att justera med.
Tre 555;or och tre N-FET är ju inte hela världen även om det förmodligen hade blivit
billigare och (på skrivbordet) enklare med en Arduino NANO.
Ser inga problem med att ha tre potentiometrar kopplad till var sin analog ingång på arduinon om du känner för det.
Men du behöver nog inte ändra alla inställningar i fält när du har fått allt att lira, för att trimma in det sista så är nog det smidigast att bara justera trycket på gaserna.
Så då behöver du kanske bara en potentiometer för att justera eldhastigheten i fält.
Men du behöver nog inte ändra alla inställningar i fält när du har fått allt att lira, för att trimma in det sista så är nog det smidigast att bara justera trycket på gaserna.
Så då behöver du kanske bara en potentiometer för att justera eldhastigheten i fält.
Nåja, att ha med sig en "dator" i fält är väl inte helt korrekt. Det finns ju PIC kretsar som har samma storlek som en 555:a 
Det borde ju iofs vara möjligt att knöka ner en Arduino i lådan, eller varför inte i en bandlåda? En fördel med denna lösningen är ju att man även kan ha en liten LCD display som visar den exakta timingen (ms) i klartext osv.

Det borde ju iofs vara möjligt att knöka ner en Arduino i lådan, eller varför inte i en bandlåda? En fördel med denna lösningen är ju att man även kan ha en liten LCD display som visar den exakta timingen (ms) i klartext osv.
Med Arduino eller motsvarande lösning kan ni ju även bygga in pauser efter x antal avfyrningar, tex motsvarande för att byta magasin (eller vad det kallas vid bandmatat)
Eller slumpmässiga eldavbrott
Eller slumpmässiga eldavbrott