Ungefär hur högt kan man räkna med att komma med externa frihjulsdioder på en IGBT/Mosfet när man switchar.
Säg TO220 kapslar, och ca 1 cm ledningsbana mellan eller så.
Främst då i 3-500V matning, typiskt bryggkopplade, hårdswitchade lösningar.
Eller är det lite föe mycket "hur långt är ett snöre " fråga?
Max switchfrekvens med extern frihjulsdiod
-
Re: Max switchfrekvens med extern frihjulsdiod
Hur långt är ett snöre? 
Hur mycket förluster accepterar du vs hur gärna vill du gå upp i frekvens?
Säg 1MHz kanske om du pressar det?..
Problemet är att du inte direkt kan använda Si-Schottky, utan bara Si-PN.
Detta kan du gå runt med GaN eller SiC dioder, då dessa har mycket liten reverse recovery ström.

Hur mycket förluster accepterar du vs hur gärna vill du gå upp i frekvens?
Säg 1MHz kanske om du pressar det?..
Problemet är att du inte direkt kan använda Si-Schottky, utan bara Si-PN.
Detta kan du gå runt med GaN eller SiC dioder, då dessa har mycket liten reverse recovery ström.
-
Över 100 kHz är inte aktuellt.
I fallet med mosfet måste man ju ha en diod m lägre Vf än parasitdioden, SiC dioder är rätt dyra ännu så det kanske är lättare med en mosfet med snabb parasitdiod, även om den är sämre än en SiC map recoveryegenskaperna.
Det finns IGBTer utan diod i copak, där är det enklare att hitta en lämplig extern diod och det var nog mest en sådan jag tänkte på där det är aktuellt.
När jag funderar lite till så borde det vara enklare ifall man har resonanta omvandlare?
Tror man får klippa till några olika bitar med snöre...
I fallet med mosfet måste man ju ha en diod m lägre Vf än parasitdioden, SiC dioder är rätt dyra ännu så det kanske är lättare med en mosfet med snabb parasitdiod, även om den är sämre än en SiC map recoveryegenskaperna.
Det finns IGBTer utan diod i copak, där är det enklare att hitta en lämplig extern diod och det var nog mest en sådan jag tänkte på där det är aktuellt.
När jag funderar lite till så borde det vara enklare ifall man har resonanta omvandlare?
Tror man får klippa till några olika bitar med snöre...
Det har jag missat, varför då?Problemet är att du inte direkt kan använda Si-Schottky, utan bara Si-PN.
För att du inte kan hitta några Si-Schottky dioder för så höga spänningar.
-