För en vecka sedan fick jag hem två golvhögtalare, Celestion F 30. Oerhört bra ljud.
Men när jag höll på och grejade med inkopplingen till förstärkaren rasade en av högtalarna i golvet och basen skräller nu trots korrekt inkoppling´. Då jag observerade att bashögtalaren hade rubbats ur sitt läge så blev ljudet OK när man tryckte in ena sidan.
Jag har nu skruvat loss baselementet men får inte in det igen för jag vet inte hur det ska sitta för att det ska låta bra igen.
Kan någon hjälpa mig? Jag är rudis på sådant här.
Hjälp, basdelen trasig på ny högtalare
Re: Hjälp, basdelen trasig på ny högtalare
Är det konen/membranet som fått sig en smäll så kanske hela elementet behöver bytas??
Skrapar elementet när du har det löst? Kanske har själva lådan fått sig ett smäll och är skev och får elementet att skeva så det blir missljud? Känn också att magneten sitter fast ordentligt. Magneten kan lossna i infästningen av en hård smäll,en del magneter sitt nitade fast i huset till membranet.
Nej, det skräller inte när jag plockar ut det. Elementet har både mellan- och basregister. Det understa elementet är ungefär detsamma. Men huvudsaklig bas utgår från det krånglande elementet.
Magneten vet jag inte var den sitter. Fast det stämmer att det hela sitter lite skevt så jag har försökt att skruva dit det hela med olika tryck sidorna.
Men var sitter magneten?
Magneten vet jag inte var den sitter. Fast det stämmer att det hela sitter lite skevt så jag har försökt att skruva dit det hela med olika tryck sidorna.
Men var sitter magneten?
Hey guys, jag fixade det! Jag tog ut hela elementer och såg att det satt lite snett så jag tryckte lite lätt ihop det hela. Så skruvade jag fast elementet utan kanten på och nu låter det helt ok.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Magneten är den runda klumpen som sitter högst upp/längst bak på högtalaren.