Dimma dioder? Hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Runn_WS7

Dimma dioder? Hur?

Inlägg av Runn_WS7 »

Jag har byggt den här diodplattan och har den fram på min bil men jag tycker att den lyser för starkt. Hur minskar jag ljuset smidigast? Frekvensmodulator?

Säkert en enkel fråga för er som håller på med det här :wink:

Några bilder...
Bild

Bild

Bild

Bild

Tacksam för hjälp :)

Bild
Senast redigerad av Runn_WS7 31 oktober 2005, 22:12:12, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Skitsnygg bil!

Du kan lägga ett motstånd i serie med lysdioderna. Kom dock ihåg effekttåligheten! Av antalet lysdioder kan jag gissa att de drar en del ström...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

En PWM-krets så att du kan reglera ljuset efter tillfälle kanske skulle förhöja effekten.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

En PWM-krets som styrs av ett LDR-motstånd vore ju toppen! (LDR=ljuskänsligt motstånd)

På så sätt skulle den lysa starkare när det är ljusare ute och dämpas när det börjar mörkna.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Stiligt!

Det kan inte ha blivit så billigt att bygga med alla de dioderna men j*vligt nice och snygg bil!

Hursomhelst så är nog PWM att föredra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Riktigt snyggt! (Bilen som lysdioderna sitter på hjälper förstås till att höjja "imponans-faktorn"...) 8)

Att montera ett LDR-motstånd var en bra idé. Men sätt det inte fram på bilen. Kör man på en mörk väg och möter en annan bil så lär lysdioderna lysa svagare. Är det mycket trafik så kanske de rent av skulle tona upp och ner hela tiden. (Man vill ju inte att lysdioderna ska slockna just när det kommer en annan bil...)
Jag skulle nog sätta LDR-motståndet någonstans på bilen där det inte träffas av ljus från omgivande trafik. Eftersom mötande trafik (förhoppningsvis) kör förbi på förarsidan så skulle man kunna sätta LDR'en någonstans på passagerarsidan. T.ex i "hålet" mellan framhjulet och passagerardörren. Men det kräver förstås att det går att dra sladdar därifrån och fram till lysdioderna...
En annan variant är kanske vid vindrutetorkarna på framrutan. Men sätt den isådana fall inte i mitten (så du slipper att få spolarvätska på den) och rikta den uppåt så den "ser" hur ljus himlen är.

Bara lite tips... Snygg bil, än en gång. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 30 oktober 2005, 19:24:12, redigerad totalt 1 gång.
Runn_WS7

Inlägg av Runn_WS7 »

MicaelKarlsson skrev:En PWM-krets så att du kan reglera ljuset efter tillfälle kanske skulle förhöja effekten.
Satan vad coolt, Då kan den ju tändas automatiskt om det blir mörkt när bilen står parkerad någonstans.

192 dioder gick åt om någon undrar :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

192 dioder! 384 lödningar alltså. :shock:

Hade inget att göra så jag räknade på hur mycket lödtenn det måste gått åt. Låt säga att man gör av med i genomsnitt 2.5mm lödtenn per lödning. Det skulle alltså gå åt ungefär 96cm lödtenn. Nästan en meter! :D
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vad galet mycket!! :shock: :o
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Runn_WS7>> Glömde skriva att du har en snygg bil!! Blev ju lite frestad men tror inte det ser så fränt ut på en Saab 900

JimmyAndersson>> Något roligare än räkna ut åtgång av tenn för att löda dioder måste du väl ha.
Om du har tillgång till Matlab kan du testa mitt MasterMind
Runn_WS7

Inlägg av Runn_WS7 »

Cenorpa skrev:Vad galet mycket!! :shock: :o
Kanske hade rätt med hälften, Det är de starkaste 5mm jag kunde hitta. Så det är därför jag vill dimma ner den lite.

En sådan där PWM var hittar jag den? Och LDR måste ju kollas upp med :wink:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur sitter lysdioderna hopkopplade på kortet?
Vad har du för motstånd?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Aa, släng gärna in ett kopplingschema på hur du har kopplat alla lysdioderna (Du verkar ju ha gjort det själv så du borde ha ett schema skräpandes nånstans) Så vi får se hur mycket ström allt drar osv. Då är det lättare att hitta på en lämplig lösning.

Edit: Måste instämma i allas beröm över bilen :D
Runn_WS7

Inlägg av Runn_WS7 »

MadModder skrev:Hur sitter lysdioderna hopkopplade på kortet?
Vad har du för motstånd?
3st i serie och de tre sitter sedan parralellt med 4 stycken likadana serier, Sedan ett motstånd till varje "klump" på 12 dioder... tror motståndet var på 12ohm...

12 dioder och 16 motstånd = 192 dioder :D
Senast redigerad av Runn_WS7 30 oktober 2005, 20:41:18, redigerad totalt 1 gång.
Runn_WS7

Inlägg av Runn_WS7 »

Har ingen ritning kvar :(

Två bilder, Knappast det proffsigaste jobbet :cry:

Bild

Bild
Skriv svar