Omvandla 230 volt ac till rimmlig dc
Omvandla 230 volt ac till rimmlig dc
Hej, har precis skissat upp min första krets. Det är en rc krets med en transistor som är tänkt att styra intensiteten av en lampa (kopplad till nätspänning).
Som jag förstått det krävs det likspänning för att kondensatorn ska ladda.
Finns det någon smidigare lösning en att använda något i denna stilen då den är en aning klumpig.
Kretsen är tänkt att likna denna: http://tronixstuff.files.wordpress.com/ ... /pic23.jpg
Sen undrar jag om det går att byta en irf510 transistor mot en sådan här och få liknande effekt på 230 volt?
Edit:
Glömde nämna det, vill bygga mig en sån här fast kopplad till en e27 sockel.
Mitt motstånd ligger för nuvarande på 600kOhm och kapacitansen ligger på 1000uF vilket motsvarar en laddning på 10 min.
Hoppas nämligen kunna få ner allting i en liknande låda
Som jag förstått det krävs det likspänning för att kondensatorn ska ladda.
Finns det någon smidigare lösning en att använda något i denna stilen då den är en aning klumpig.
Kretsen är tänkt att likna denna: http://tronixstuff.files.wordpress.com/ ... /pic23.jpg
Sen undrar jag om det går att byta en irf510 transistor mot en sådan här och få liknande effekt på 230 volt?
Edit:
Glömde nämna det, vill bygga mig en sån här fast kopplad till en e27 sockel.
Mitt motstånd ligger för nuvarande på 600kOhm och kapacitansen ligger på 1000uF vilket motsvarar en laddning på 10 min.
Hoppas nämligen kunna få ner allting i en liknande låda
Re: Omvandla 230 volt ac till rimmlig dc
Välkommen till forumet.
Ritningen du länkar till ger full intensitet på ljuset ett tag varefter det slocknar långsamt. Och det fungerar inte med AC, inte heller vid att byta transistor.
Det du vill bygga är en "Wake-Up Light" som finns i en del tappningar. Det kretslopp du vill använda gör exakt motsatsen.
Då du inte skriver något om vad som ska styra av/på kan jag bara gissa - och jag gillar inte gissa.
Men det är möjligt att bygga enheten, den kommer att kräva en nätdel i någon form samt en del styrelektronik men du kan ganska säkert glömma att pressa det in i den låda - om inte du använder en väggvårta som nätdel.
Men du anger inte vilken styrka på lampor du vill använda och är det 230V ska du alltså bygga en dimmer med automatisk stegning av styrkan.
Detta leder till ett par frågor:
* Kan lampan du vill styra dimmas?
* Har du nödvändig erfarenhet till att utföra detta på ett säkert sätt? Jag är tveksam med tanke på dina frågor.
Ritningen du länkar till ger full intensitet på ljuset ett tag varefter det slocknar långsamt. Och det fungerar inte med AC, inte heller vid att byta transistor.
Det du vill bygga är en "Wake-Up Light" som finns i en del tappningar. Det kretslopp du vill använda gör exakt motsatsen.
Då du inte skriver något om vad som ska styra av/på kan jag bara gissa - och jag gillar inte gissa.
Men det är möjligt att bygga enheten, den kommer att kräva en nätdel i någon form samt en del styrelektronik men du kan ganska säkert glömma att pressa det in i den låda - om inte du använder en väggvårta som nätdel.
Men du anger inte vilken styrka på lampor du vill använda och är det 230V ska du alltså bygga en dimmer med automatisk stegning av styrkan.
Detta leder till ett par frågor:
* Kan lampan du vill styra dimmas?
* Har du nödvändig erfarenhet till att utföra detta på ett säkert sätt? Jag är tveksam med tanke på dina frågor.
Tack tack 
Efter att ha tittat lite nogrannare ser jag att ritningarna ser ganska olika ut.
Jag skulle vilja göra om denna i större skala.
Fuskar nog lite och använder en usb laddare som i guiden
Nu återstår det väll bara att hitta ett alternativ till irf510 tansistorn som klarar 230 volt växelström
Tanken är att ha den som typ sänglampa. När larmet ringer på morgonen slår jag på den trycker snooze (på larmet) och somnar om. Så med andra ord en väldigt primitiv wake up light utan klocka
Kommer till att börja med testa med en vanlig dimbar glödlampa sen om allt funkar köper jag mig en dimbar dagsljus lampa.

Efter att ha tittat lite nogrannare ser jag att ritningarna ser ganska olika ut.
Jag skulle vilja göra om denna i större skala.
Fuskar nog lite och använder en usb laddare som i guiden

Tanken är att ha den som typ sänglampa. När larmet ringer på morgonen slår jag på den trycker snooze (på larmet) och somnar om. Så med andra ord en väldigt primitiv wake up light utan klocka

Kommer till att börja med testa med en vanlig dimbar glödlampa sen om allt funkar köper jag mig en dimbar dagsljus lampa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
det där är fel på så m ånga olika sätt att det är bättre att börja från början
en lagom väggvårta, en krets som kan styra upp belysningen i lagom takt och några bra vita lysdioder ger ljus nog
när det är mer än någon minut i tid så vore det bättre med µc som stegar upp ljuset
men det går att göra analogt med
en lagom väggvårta, en krets som kan styra upp belysningen i lagom takt och några bra vita lysdioder ger ljus nog
när det är mer än någon minut i tid så vore det bättre med µc som stegar upp ljuset
men det går att göra analogt med
OK, vi tar den igen: kretsloppet fungerar inte med 230V ac! OK? Uppfattat?
Det finns två sätt att välja mellan:
1: Glödlampa för 230V. Och då menas verkligen glödlampa! Alltså den komponent som håller på att fasas ut och som snart blir omöjlig att köpa. En besvärlig lösning, kan bli farlig och kommer snart att fasas ut.
2: LED. Den billigaste lösning, mycket enklare att styra, säkrare och energisnålare.
Och en µC (mikroprocessor) lösning är enklast att jobba med - rent teknisk. Sedan tillkommer programmeringen och en del kan ha besvär med den delen.
Det går dock att styra LED-lösningen utan en µC.
Men vill du ta steget en bit vidare kan en µC i lämplig form samt en RTC (t.ex. DS323x) skapa en klocka med väckarefunktion. Den kan dimma upp ljuset innan klockan skriker - vilket är tanken med Wake-Up Light - och DS323x-serien är mycket exakt över tid.
Men visst, det blir en del jobb med att bygga och programmera.
Det finns två sätt att välja mellan:
1: Glödlampa för 230V. Och då menas verkligen glödlampa! Alltså den komponent som håller på att fasas ut och som snart blir omöjlig att köpa. En besvärlig lösning, kan bli farlig och kommer snart att fasas ut.
2: LED. Den billigaste lösning, mycket enklare att styra, säkrare och energisnålare.
Och en µC (mikroprocessor) lösning är enklast att jobba med - rent teknisk. Sedan tillkommer programmeringen och en del kan ha besvär med den delen.
Det går dock att styra LED-lösningen utan en µC.
Men vill du ta steget en bit vidare kan en µC i lämplig form samt en RTC (t.ex. DS323x) skapa en klocka med väckarefunktion. Den kan dimma upp ljuset innan klockan skriker - vilket är tanken med Wake-Up Light - och DS323x-serien är mycket exakt över tid.
Men visst, det blir en del jobb med att bygga och programmera.
finns en rimlig enkel lösning på ett ha en 555'a som spänningsreglarad pwm 0-100%
då klarar man sig på 10m med 1000µf och rund 100k för att få tidskonstanten
koppla allt på en väggvårta och vggvåtrtan i en väggtimer så är det klart
då klarar man sig på 10m med 1000µf och rund 100k för att få tidskonstanten
koppla allt på en väggvårta och vggvåtrtan i en väggtimer så är det klart
- SeniorLemuren
Eller om du nu nödvändigtvis vill dimma en vanlig 220 volts glödlampa kanske du kunde modifiera en sådan här.
Ok efter lite mer omtankte så håller jag mig till LED, såg att det fanns COB LED som gott och väl räcker för mitt ändamål. Hittade desutom denna vidare byggnaden av den första jag länkade.
Wake Up Light 10+ Watt LED
Använder jag en adapter kommer den desutom få plats i lådan
Han verkar dock ha lite små problem med temperatur så får försöka lösa det på nått lämpligt sätt.
Frågan är då vilken färgtemperatur som är lämplig 5000-6500 kelvin kanske? (Dagsljus enligt f.lux på datorn
)
Typ en sån här eller detta monstret
Wake Up Light 10+ Watt LED
Använder jag en adapter kommer den desutom få plats i lådan

Han verkar dock ha lite små problem med temperatur så får försöka lösa det på nått lämpligt sätt.
Frågan är då vilken färgtemperatur som är lämplig 5000-6500 kelvin kanske? (Dagsljus enligt f.lux på datorn

Typ en sån här eller detta monstret

Ta hellre 10 st 1W LED om du ska ha så mycket ljus. De är enklare att kyla och det rör sig inte om att ha en spotlight i nyllet men om att lysa upp en yta som väcker en.
Jo det låter vättigt, skulle annars behövt avskärma dem.
Blev dock lite sugen på att göra det oljekylt i en mindre glaslåda.
Kanske dimma glaset på alla utom en sida så den inte blir så bländande och man fortfarande kan titta in i den.
...och en liten motor med en fisk som rör om oljan
Blev dock lite sugen på att göra det oljekylt i en mindre glaslåda.

Kanske dimma glaset på alla utom en sida så den inte blir så bländande och man fortfarande kan titta in i den.
...och en liten motor med en fisk som rör om oljan

10 st 1W led... Ja det blir ganska ljust. Har en bild på det. Drivna med 300mA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jäklar de lyser verkligen upp hela rummet! Blir perfekt ju 

Ett fota säger inte ett skit om du inte vet hur kameran är inställd, eller en jämförelsebild med samma inställningar på en känd ljuskälla. Du kan ta en sådan bild med en lite 5mm diod också..
Jo det stämmer men antog att han inte mixtrat med bländar och slutartid ser ut att vara ett mobilfoto dessutom. Men det är sant det du säger, får vell vänta och se hur det blir när jag beställt mina grejer.
Jo, men 10W LED lyser en hel del, jag har en COD 10W som lyser på bra, som en 100W's glödlampa typ...