Uppstartsproblem för en LCD-TV Techwood LT32W

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MagnusK

Uppstartsproblem för en LCD-TV Techwood LT32W

Inlägg av MagnusK »

Hej.

Jag är en färsking på forumet men har hållit på med elektronik i många år.
Kan väl de mesta grunderna och lite till men går helt bet på detta problemet på en LCD-TV som jag fått.

Det är en Ivision Techwood TL32W med Mainboard 17MB11-6, inverter 17PW11-2 och en PSU (230VAC till 12V och 24V)

Här är de elschema,bilder på korten och en förteckning på alla spänningar på inverterkortet 17PW11-2 som jag mätt fram med en vanlig DMM.
http://goo.gl/BJGlOI

Problemet:

Vid uppstart med strömbrytaren går TV till standby, vilket är normalt misstänker jag, en röd standby-led lyser.
Oftast om man nu startar upp den antingen från knappsatsen eller från fjärrkontrollen så tänds grön led på framsidan
och bakgrundsbelysningen och ljud kommer men ingen bild, helt svart.

Då räcker det oftast att stänga av till standby och sen sätta på igen för att bilden ska komma fram.
Men det kan också vara så att man får göra detta flera ggr innan bild kommer fram.

Har gått in i servicemenyn och ändrat så man får en blå bild när det är bild så man lätt kan se om bild är på eller inte vid uppstart.

Har haft isär den 3 ggr nu och efter varje gång jag trott att den är ok och satt ihop den så har den startat upp på första försöket efter påslag med strömbrytaren och sen med knappsats/fjärr när den står i standby, men efter några dagar så måste man stänga av till ständby och sen sätta på den igen.

Problemet förekommer både när den är varm och kall.

Det jag har gjort:

Lött om alla lödningar utom de som sitter på jordplanet då min lödkolv inte räcker till, på Mainboard, inverterkortet och spänningsmodulen.
På spänningsmodulen (PSU) har jag även bytt alla kondensatorer även om de såg rätt så bra ut så gjorde jag det i förebyggande syfte mest.
Synat alla kondensatorer på både mainboard och inverterkortet utan att se en tillstymmelse av dåliga kondensatorer, men de kan ju vara dåliga i vilket fall.
Har provat att värma med värmepistol och kylt med kylspray på diverse saker som på mainboard, inverterkortet och T-Con kortet men hittar inget mönster.

Har även provat att ta ur EEPROMet (24C32WP) och startat upp och även initierat det i servicemenyn utan framgång.

Jag har svaga misstankar om att det kanske är någon konding, som inte vill vara med riktigt, som styr bildsignalkretsen på mainboard till T-Con kortet på något sätt.
I förteckningen jag gjorde över spänningarna så har jag inte med mätningarna till T-Con kortet men de mätningarna visar 4,8V till kortet där det ska gå 5V spänning både när
det inte är bild och när det är bild.

Någon som har någon ide eller tips?
Skulle vilja haft elscheman med spänningsnivårer inskrivna.. hade underlättat lite vid felsökning iaf.

/Magnus
Kilroys

Re: Uppstartsproblem för en LCD-TV Techwood LT32W

Inlägg av Kilroys »

En gissning
Jordningen.
Lossna skruvarna som håller korten på plats och skruva fast de på nytt.
Spänningarna ser riktiga ut, några 10 delar upp eller ner spelar ingen roll.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Tror nog tyvärr det är något annat då jag har haft loss de ett flertal ggr nu.

Men kom på att jag har ju ett oscilloscop ståendes så jag ska kolla senare om jag får några värden på
signalutgångarna från mainboard till T-Con kortet när den inte vill visa bild, problemet är att nu fungerar den sen i går kväll igen.
Den har fått stå utan ström i natt och även stått ett par timmar med standby och gått igång riktigt.

Ett lite lätt irriterande problem.
Kilroys

Inlägg av Kilroys »

Jag ser att du har 4.8 V till tcon, om du mäter på säkringen F1 på tcon.
Hur mycket har du där ?
Ett knep för att se om signalerna går fram till pixlarna på lcd skärmen
är att släcka backlighten PL101.
I ett mörkt rum skall du då kunna se en svag bild på skärmen,
behöver kanske en lampa och lysa på skärmen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MagnusK

Inlägg av MagnusK »

Nä.. nu har jag givit upp för idag.
Den fungerade felfritt från i går kväll till i kväll så då tänkte jag att jag skruvar ihop den och ställer upp den.
Men tji fick jag.. den var lila (misstänker lite glapp i kontakten på T-con kortet, räcker att röra den så ändrar det färg) och jag fick starta upp den 2 ggr med fjärren innan den startade.

Då tog jag ner den igen och mätte lite med oscilloskop och kan ju säga att så där jätte haj på det är jag inte men jag såg något som såg ut som
pulståg på ett par utgångar (olika utseende) både när det var bild och inte.

Däremot tycker jag det är lite konstigt att kontakten på mainboard till kabeln som går till T-Con har inga direkta låsningar som alla andra kontakter så
den sitter inte så där jättebra.

Har inte orkat ta bort plåten för T-con kortet och kolla spänning efter F1 (säkringen), men har mätt tidigare den och en hel del andra 0 ohms motstånd på det kortet
och det verkar ok.

Nu står den nere i källaren igen och fungerar så bra så.. :(
Den får stå å kallna under natten så ska jag gå å testa att starta den lite då och då i morgon.
Vet inte riktigt vad man ska hitta på.
Hade varit bra om man kunde testat med ett annat T-con kort, men men..
Skriv svar