Montera LCD i panel

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Montera LCD i panel

Inlägg av PacMan »

Tjena!
Jag har en alfanumerisk LCD-display från Sharp, med 16*2 tecken som jag skulle vilja montera i en låda. Har sett att t.ex. Elfa har ramar för panelmontage, men jag hittar ingen ram som passar min display. Har ni några tips på hur man kan lösa det snyggt? Helst ska det bli vattentätt också.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Helst" vattentätt ?
Det är väll en väldig skillnad på montering om det skall vara vattentätt eller inte, är det inte ? Sen finns det ju olika grader av "vattentätt" också, allt från att det skall tåla lite stänk någon gång, till att det skall användas under vatten.

Ett sätt kan vara att montera det hela bakom en bit plexi (klar eller tonad) som limmas på insidan av ett "hål" i fronten. Är det bara LCD'n eller är det knappar och liknande också ?
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

OK, det hela måste tåla vanligt svenskt regn eftersom prylen ska sitta på min motorcykel. Det ska vara ett par knappar på fronten också, och det har jag inte funderat på än men jag tar gärna emot tips på vattentäta lösningar för det också. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag monterade just en 16*2-display i en videokassett (!)
Inte vattentätt, men ganska kul. Silverfärgad dessutom... :)

Bild
(Bilden blev lite konstig vid jpg-komprimeringen, den är lite "renare" i verkligheten.)

edit: Såg inte inlägget om att din ska sitta i en motorcykel, så detta inlägg kanske verkar lite felplacerat... :roll:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

PacMan skrev:OK, det hela måste tåla vanligt svenskt regn eftersom prylen ska sitta på min motorcykel. Det ska vara ett par knappar på fronten också, och det har jag inte funderat på än men jag tar gärna emot tips på vattentäta lösningar för det också. :)
Ska du bygga färddator till bågen ?

Det har jag på gång här till min. En 3310-display och ett par bra riktigt dyra tryckknappar för manövreringen.

För min del så blir det varianten med heltätt uppepå där displayen ska sitta. Plexi eller liknande som limmas på insidan av lådan där det är uppkapat för displayen. Tryckknapparna är IP67 eller nåt liknande med gummmipackning. Mycket trevliga, men som sagt dyra.

På undersidan av lådan kommer jag inte att ha heltätt. Det ska ju helst inte gå att spola in massor av vatten utan vidare, men det är också bra om kondens kan komma ut. Kabelintaget blir på undersidan.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

I första versionen är det bara en accelerometer som visar acc på en display samt max och min-värden, men förmodligen kommer den att uppgraderas med fler funktioner senare. Dock är det tänkt att jag lätt ska kunna flytta över den till kompisars hojar och bilar för att kunna jämföra prestanda, så det ska inte vara någon alltför kompliserad integrering med hojen.

Jag tar gärna emot tips på bra knappar. Var fick du tag i dina? Dom ska som sagt tåla vatten och kunna tryckas på utan problem även med handskar.

Hur kapar man föresten upp ett fint rektangulärt hål i en plastlåda? Är en Dremel bra till det eller finns det nåt bättre?

EDIT: Hittade knapparna på Elfas hemsida ju. Dyra var dom ja!! :shock:
Senast redigerad av PacMan 29 oktober 2005, 23:55:29, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du mäta accelerationen så är inte en accelerometer den bästa lösningen.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

danei skrev:Ska du mäta accelerationen så är inte en accelerometer den bästa lösningen.
OK 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan ju ta och läsa reglerna
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Rent spontant skulle jag (kommer jag) att bygga med en hjulgivare för mätning av sträcka som sedan tillsammans med tiden räknas om till hastighet och acceleration. Detta tycker jag verkar både enklast och noggrannast.

Skall man ha den lätt flyttbar så är ju en accelerometer helt klart enklare vad gäller handhavande. Frågan är bara hur komplicerat det blir och vad noggrannheten blir.

Danei> Vad menar du med "bäst"? Det finns ju så många olika sätt en pryl kan vara bra på. Är den enklast, billigast, noggrannast etc.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var mest prestanda jag tänkte på. Men även pris och framförallt komplexiteten talar för hjul givare eller liknande. Men det blir ju enhet som är lätt att flytta. Även om man lycka bygga en ideal mätare så kommer den inte att mäta helt rätt. Ett fordon är inte helt horisontellet under en accceleration.
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Min accelerometer kommer att kunna mäta både längs och tvärs fordonets färdriktning, och jag kommer mycket enkelt att kunna flytta den till olika fordon. Visst är sidkrafter ganska ointressant att mäta på en hoj, men i en bil kan det ju faktiskt vara kul att se. :)

För övrigt är prylen i prinicp färdig, förutom att den bara är uppkopplad på labplatta än så länge.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Låter som ett kul projekt, har själv funderat på att bygga desamma några gånger men det har inte blivit av :(
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

PacMan skrev:Min accelerometer kommer att kunna mäta både längs och tvärs fordonets färdriktning, och jag kommer mycket enkelt att kunna flytta den till olika fordon. Visst är sidkrafter ganska ointressant att mäta på en hoj, men i en bil kan det ju faktiskt vara kul att se. :)

För övrigt är prylen i prinicp färdig, förutom att den bara är uppkopplad på labplatta än så länge.
Bygger du på artikeln i Circuit Cellar för ca ett år sedan?
Har funderat på det själv, och även kommit en bit på kretskortsdesignen.
Busenkel hårdvara, mjukvara i PBP. Killen byggde den i en kaffemugg!
Användarvisningsbild
PacMan
Kontakt:

Inlägg av PacMan »

Nej, det känner jag faktiskt inte igen. För tydlighetens skull så bygger jag ingen egen accelerometer, utan jag sätter helt enkelt ihop en färdig accelerometer från Memsic med en PIC och en LCD-display. Det enda som har tagit lite tid är egentligen att lära mig programmera PIC, men så har jag aldrig gjort det förut heller.

Bygga i en kaffemug alltså? Låter jobbigt att fästa på hojen tycker jag. :D
Skriv svar