Fler funktioner på ett kort! eller flera.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Fler funktioner på ett kort! eller flera.
När man bygger små bilar 1:32 och vanlig slotrace tar man ström via släpskor till en motor.
När man kör digitalt fördelar man strömmen på bilen till motorn via signaler.
Då kommer det ett motorkort in och ett radiokort om mna kör trådlöst!
Men om man vill köra MagRacing så blir det flera enheter!
Batteri och motor ombord.
En Mikroprocessor
Ett motorkort plus vissa reläer kanske
Ett radio eller Bluetoothkort kanske WiFi om det är snabbt nock!.
Om man då tar ett PCB och buntar ihop det hela! Är det vettigt? Kan det vara vettigt att ta funktionerna av dessa kort? och intigrera det i chassit?
Så enkel är frågan.
När man kör digitalt fördelar man strömmen på bilen till motorn via signaler.
Då kommer det ett motorkort in och ett radiokort om mna kör trådlöst!
Men om man vill köra MagRacing så blir det flera enheter!
Batteri och motor ombord.
En Mikroprocessor
Ett motorkort plus vissa reläer kanske
Ett radio eller Bluetoothkort kanske WiFi om det är snabbt nock!.
Om man då tar ett PCB och buntar ihop det hela! Är det vettigt? Kan det vara vettigt att ta funktionerna av dessa kort? och intigrera det i chassit?
Så enkel är frågan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fler funktioner på ett kort! eller flera.
Vad är det du vill åstadkomma i slutändan?
Är det att göra PCBt till en bärande del i chassit som du menar med integrera?
Är det att göra PCBt till en bärande del i chassit som du menar med integrera?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Javisst.
Som synes på den första bilden är plattorna väldigt lika.
Då kan , man väl dra för lyse fram och bak i kretskortet.
Kanske smala av det lite, men få plats för anten och slikt.
Som synes på den första bilden är plattorna väldigt lika.
Då kan , man väl dra för lyse fram och bak i kretskortet.
Kanske smala av det lite, men få plats för anten och slikt.
Självklart är det möjligt att kombinera alla funktionerna i ett och samma kretskort.
Men därifrån och till att använda mönsterkortet som en bärande del känns inte helt vettigt.
Men om jag inte missuppfattar kommer bilen att byggas lätt om varje gång funktionen ändras och då hade jag nog satsat på att ha ett botten-kretskort där man kunde "snäppa fast" ett kretskort med den specifika funktion som behövs. Och då menar jag ett kontaktdon som passar för alla moduler.
På det vis blir det ingen "ändring" som sådan då ledningar sitter på fast plats, det enda som skiljer är modulen. Och med den lösning skulle det kännas mindre besvärligt att ha mönsterkortet som en bärande del av chassit.
Men därifrån och till att använda mönsterkortet som en bärande del känns inte helt vettigt.
Men om jag inte missuppfattar kommer bilen att byggas lätt om varje gång funktionen ändras och då hade jag nog satsat på att ha ett botten-kretskort där man kunde "snäppa fast" ett kretskort med den specifika funktion som behövs. Och då menar jag ett kontaktdon som passar för alla moduler.
På det vis blir det ingen "ändring" som sådan då ledningar sitter på fast plats, det enda som skiljer är modulen. Och med den lösning skulle det kännas mindre besvärligt att ha mönsterkortet som en bärande del av chassit.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Låter som en vettig id'e icecap.
Har du tips var jag finner exempel?
Så har man alla ledningar i Pcb kortet.
Men när funktionen är färdig, skall den nog vara fast.
Har du tips var jag finner exempel?
Så har man alla ledningar i Pcb kortet.
Men när funktionen är färdig, skall den nog vara fast.
- Krille Krokodil
TI har fina små chip med allt som behövs för handkontrollen och bilstyrningen, 2.4 GHz radio &
MCU med AD och PWM m.m.
http://www.ti.com/product/cc2530
MCU med AD och PWM m.m.
http://www.ti.com/product/cc2530
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tack för tipsen.
Grejen är ju lite att folk skall våga komma igång.
Från det att NI ock TI släpp många små duktiga chipshar det gått lång tid.
Kunskapen kring Arduino, och referensmaterial, har ju förändrat synsättet.
Det är ju slikt som gör att jag vågar gå ifrån ett Arduino UNO kort, till nya vägar.
Har ju tid att fundera, nu på avd.44
Grejen är ju lite att folk skall våga komma igång.
Från det att NI ock TI släpp många små duktiga chipshar det gått lång tid.
Kunskapen kring Arduino, och referensmaterial, har ju förändrat synsättet.
Det är ju slikt som gör att jag vågar gå ifrån ett Arduino UNO kort, till nya vägar.
Har ju tid att fundera, nu på avd.44

Förstår jag rätt när jag antar att du funderar på att en bil byggs till ett visst ändamål - och stannar kvar i det ändamål?
I följande antar jag det.
På det vis kommer ett universellt kretskort att skulle bestyckas med specifika funktioner. Så första steg är att identifiera de olika kombinationer (spår, mag, whatever) och vad som är specifikt för var och ett av dessa system.
Ställ upp en tabell över "version" och funktioner som behövs. Då ser du väldigt snabbt vad som är gemensamt och vilka block som kan byggas ihop.
Om själva mönsterkortet ska vara en bärande del anser jag att det inte ska vara komponenter monterat på det - men det hindrar inte att det finns kontaktdon för att klämma fast rätt "funktionskort". Med rätt kontaktdon finns alla kombinationerna tillgängliga.
I följande antar jag det.
På det vis kommer ett universellt kretskort att skulle bestyckas med specifika funktioner. Så första steg är att identifiera de olika kombinationer (spår, mag, whatever) och vad som är specifikt för var och ett av dessa system.
Ställ upp en tabell över "version" och funktioner som behövs. Då ser du väldigt snabbt vad som är gemensamt och vilka block som kan byggas ihop.
Om själva mönsterkortet ska vara en bärande del anser jag att det inte ska vara komponenter monterat på det - men det hindrar inte att det finns kontaktdon för att klämma fast rätt "funktionskort". Med rätt kontaktdon finns alla kombinationerna tillgängliga.