Frekvens uttryckt i p/s ?
Frekvens uttryckt i p/s ?
Hej!
Jag har en fråga. En frekvens uttryckt i 50 p/s...vad betyder det?
Jag har en fråga. En frekvens uttryckt i 50 p/s...vad betyder det?
Re: Frekvens uttryckt i p/s ?
Om jag försöker googla på "p/s" kommer jag till wikipediasidan för Price/Sales...
Okej! Där ser man att författaren till boken är lite efter i tiden.Nerre skrev:Perioder per sekund, d.v.s. en äldre benämning för Hz.
Tackar för svar

p/s istället för Hz var väldigt vanligt i elektronik och elläraböcker från 60 talet och äldre innan SI-enheterna var genomlanserade i alla delar som idag.
Synd att man inte håller i de gamla beteckningarna så som Ångström osv 
Men jag har en fråga också. om frekvensen är 50, strömmen är 6 A och spänningen 230 volt.
Hur lång tid tar det, efter det att strömen har antagit toppvärdet, tills dess att momentanvärdet 6 A har uppnätt första gången.
Jag förstår inte riktigt frågan. Ska jag kolla differensen i tiden mellan strömmens toppvärde och momentanvärde på 6 A?
Svaret är 2.5 ms, men jag vet inte hur jag räknar ut det.

Men jag har en fråga också. om frekvensen är 50, strömmen är 6 A och spänningen 230 volt.
Hur lång tid tar det, efter det att strömen har antagit toppvärdet, tills dess att momentanvärdet 6 A har uppnätt första gången.
Jag förstår inte riktigt frågan. Ska jag kolla differensen i tiden mellan strömmens toppvärde och momentanvärde på 6 A?
-
Kanske såhär
\(\hat V cos(2\pi f t)=\frac{\hat V}{\sqrt{2}}\)
Lös för första t. (Kan ha fel, är rätt trött)
Edit: Får det till 25ms.
Dubbel edit: Blev i all hast spänning istället för ström men det är sak samma byt bara ut V mot I (Förutsatt resistiv last).
\(\hat V cos(2\pi f t)=\frac{\hat V}{\sqrt{2}}\)
Lös för första t. (Kan ha fel, är rätt trött)
Edit: Får det till 25ms.

Dubbel edit: Blev i all hast spänning istället för ström men det är sak samma byt bara ut V mot I (Förutsatt resistiv last).

Har så dålig formelsamling, får väll skriva in denna i min formelsamling som kursen ska ha. Kursen börjar den 19:e men jag tjuvstuderar innan. Kursen handlar om elementär ellära och det ingår även digitalteknik för PLC.
Jag har en likande formel i min bok, men då är det cos istället för sin. Boken går inte få tag på. Det är speciell uttryckt efter vårt program
*känner mig unik* 
Nu vet jag vad jag hade gjort för fel!
Jag hade tagit
6 = 6*sin(2PI*f*t), men jag skulle ta 6/sqrt(2) = 2*sin(2PI*f*t) och sedan lösa ut t. Jag fick t = 0.0275 sekunder.
Men då vet jag! Tackar!
Jag har en likande formel i min bok, men då är det cos istället för sin. Boken går inte få tag på. Det är speciell uttryckt efter vårt program

Nu vet jag vad jag hade gjort för fel!
Jag hade tagit
6 = 6*sin(2PI*f*t), men jag skulle ta 6/sqrt(2) = 2*sin(2PI*f*t) och sedan lösa ut t. Jag fick t = 0.0275 sekunder.
Men då vet jag! Tackar!
-
Du har förståt frågan rätt.Al_Bundy skrev:Synd att man inte håller i de gamla beteckningarna så som Ångström osv
Edit tog bort en fråga till ts.
Nerre skrev:Om jag försöker googla på "p/s" kommer jag till wikipediasidan för Price/Sales...

med ts rubrik i google hamnar runeberg.org som andra träff
-
Nu blire ju samma svar beroende på om man har cosinus eller sinus i detta fall då
\(\cos(\theta)=\sin(\theta)\) om \(\theta =\frac{1}{\sqrt{2}})\).
Så din formel funkar i detta fall men det är bara "tur". Om det var en godtycklig spänning skulle det vara kört.
Får inte helt pli på värdena du använder heller. Skulle det inte bli 2.5ms?
\(\cos(\theta)=\sin(\theta)\) om \(\theta =\frac{1}{\sqrt{2}})\).
Så din formel funkar i detta fall men det är bara "tur". Om det var en godtycklig spänning skulle det vara kört.

Får inte helt pli på värdena du använder heller. Skulle det inte bli 2.5ms?
Strömmen är väll 6A ( = I_top / sqrt(2) ) varje udda 45 grader? (45, 135, 225 och 315)