Fräsbord / fastspänning till CNC-maskinen.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MSV

Fräsbord / fastspänning till CNC-maskinen.

Inlägg av MSV »

Byggde mig en CNC fräs för några år sedan, i kraftiga aluminiumprofiler och med en arbetsyta på 500x1000mm. Maskinen funkar utmärkt, men när det går åt skogen beror det oftast på fastspänningen :)
Jag har provat med vakuumbord, men det passar inte alltid till tyngre grejor. Dessutom väsnas pumpen något enormt! Funderar nu på något alternativ:
1. T-spårsbord i aluminium = dyrt som krut, någon som har tips?
2. Fräsa en massa hål i en mdf-skiva, och slå i islagsmuttrar.
3. Fräsa spår och montera någon typ av t-spårsprofiler i aluminium.
Vore tacksam för alla erfarenheter, tips och idéer hur ni löst era bord. Material som jag använder mest är mdf och akryl, men aluminium förekommer givetvis också.
Användarvisningsbild
säter

Re: Fräsbord / fastspänning till CNC-maskinen.

Inlägg av säter »

Jag har ett stålbord liggande med gängade M12 hål.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Här kan du köpa T-spårsbord i stål eller aluminium: http://www.vakuumtisch.de/index.php?pag ... abc93bbfb9

De gör även specialtillverkade bord på förfrågan. Jag har handlat ett T-spårsbord där och det verkar vara en seriös firma.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Lider lite av samma problem som TS.

Just nu är bordet MDF med skruvstycke fastsatt på en del och offerskiva på annan.

Alltid problem att spänna samt att offerskivorna måste planas beroende på årstid/väder. Dom sväller i kanterna alltid.

Jag har kikat på den länken tidigare, men det drar ju iväg rätt rejält i pengar, när man talar om bord i storlek 1000 X 500 som i TS fall. 13000:- utan frakt (vilken antagligen blir en del på den vikten).
Min yta är ännu större :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

bord i storlek 1000 X 500 som i TS fall. 13000:- utan frakt
Nja, 433 EUR tycker jag det står.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja precis, knappt 4100 SEK + frakt på 30 kg. Frakten var förvånansvärt överkomlig, så vitt jag kan minnas.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kollade på stål...Men det kanske är overkill
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

För att komma ner i pris kanske ni kan använda HPL skiva, billigare än aluminium skulle jag gissa och sen kan ni fräsa gängade hål med gängfräs i skivan på plats.
HPL är riktigt hårt och tål vatten samt går att gänga.
Har det som fixturplatta i min fräs och det har fungerat helt OK även med mängder av kylvätska.
Lillhannus

Inlägg av Lillhannus »

MDF eller plywoodskivor och slagmuttrar har jag bra erfarenheter med. Det alternativet är enkelt att tillverka och överkommligt pris. T-spårsskiva kan ju tillverkas så att du fräser raka djupa spår i en plywoodskiva och skruvar fast flatjärn ovanpå som delvis från varje sida täcker över de frästa spåren.

Lycka till och ladda gärna upp bilder

JL
MSV

Inlägg av MSV »

Aluminiumbord är givetvis det som hade varit bäst. Men dels med tanke på priset, men även det smidiga med att underlaget även kan tjäna som offerskiva. En mdf med muttrar är ju bara att byta ut när den ser för j---ig ut tänker jag....

Lillhannus: du har inte lite bilder på din skiva / fastspänning :) ?
Lillhannus

Inlägg av Lillhannus »

Bifogat en bild från en bekants hembyggda fräsbord som är installerat på en garagevägg. Han gjorde så att han fräste ut hålen för slagmuttrar på ena sidan, installerade slagmuttrar, installerade skivan, planade skivan. Varteftersom skivan slits kan den alltid planas pånytt ända tills slagmuttern kommer emot. Så länge fräsen finns i ett uppvärmt garage så har jag förstått att skivan inte lever så mycket heller.

Nu kan jag inte uttala mig med säkerhet men har för mig att plywood (eller faner som vi säger i finland) inte ändrar form med luftfuktigheten alltförmycket

JL
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar