Radioapparater
Radioapparater
Två radioapparater har jag fått tag på nu, och då är den ena med inbyggd bandspelare, inbyggd mic, radio som det står att den kan ta emot AM, FM, MW och UKV. Vad UKV är för något har jag ingen aning om fast det är nog FM. Det finns stöd för batterier med storlek "D" eller 220 volt uttag. Det är en lapp på undersidan där det står: 6V = 220V 50 Hz
Kan man koppla en transformator på 6 volt och få igång radion?
Kan man koppla en transformator på 6 volt och få igång radion?
UKW = UltraKurtWelle dvs UltraKortVåg, vanligare förkortning VHF, ännu vanligare term för de som inte kan mycket om radio är FM-bandet (FM är dock inte ett band utan en modulation), dvs rundradio (88-108MHz).
Om den skall ha batterier är det likström som gäller, då måste du också likrikta och glätta spänningen. Billigast (om du inte har delarna i skrotlådan) kommer du undan med att köpa en batterieliminator.
Om den skall ha batterier är det likström som gäller, då måste du också likrikta och glätta spänningen. Billigast (om du inte har delarna i skrotlådan) kommer du undan med att köpa en batterieliminator.
Det var det jag tänkte på. Transformatorn är en AC till DC som levererar 1.5, 3, 4.5, 6, 7.5, 9 och 12 volt likström. Men då kommer min näst värsta mardröm, det är flera batterihållare och då blir det lite kabelkaos när man ska få alla kablar på plats. Det är också hela möjligen fungerande radioapparater.
Du lär iaf. få igång den med den. Men spela max kanske blir svårt beroende på hur kraftig den är.
Jag tror iofs. inte det blir några problem.
Kolla inuti hur blecken är anslutna till batterierna.
Om det är svårt att se så kan du ju alltid plocka fram multimeter och mäta vilka som leder till varandra. Dom 2 som inte leder till någon annan är matning. (+ och -) Den med fjäder är - och den med "platta" är +.
Jag tror iofs. inte det blir några problem.
Kolla inuti hur blecken är anslutna till batterierna.
Om det är svårt att se så kan du ju alltid plocka fram multimeter och mäta vilka som leder till varandra. Dom 2 som inte leder till någon annan är matning. (+ och -) Den med fjäder är - och den med "platta" är +.