Driva en 2.2kW kina spindel med Siemens Micromaster Vector
Driva en 2.2kW kina spindel med Siemens Micromaster Vector
Hej!
Jag har fått tag på en Siemens Micromaster Vector som jag tänkte driva min kina-spindel med. Igår gjorde jag ett misslyckat första startförsök. Med fabriksinställningarna gick motorn runt på 5 Hz med ett ständigt klickande i något relä. Högre än så gick inte. Läste i manualen att man måste ställ in motorparametrarna innan man kör igång. Två problem dock; ingen vet vad motorn har för cos(fi) samt invertern går inte att ställa till högre än 9999 rpm. Vad ska jag göra?
Försökte med 50Hz och 3000rpm också, men det gick inte alls. Med dessa inställningar försökte jag göra en autokalibrering av motorresistansen, men då snurrade motorn till och säkringen gick. I manualen står det att om cos(fi) saknas ska detta ställas på 0.
Jag har fått tag på en Siemens Micromaster Vector som jag tänkte driva min kina-spindel med. Igår gjorde jag ett misslyckat första startförsök. Med fabriksinställningarna gick motorn runt på 5 Hz med ett ständigt klickande i något relä. Högre än så gick inte. Läste i manualen att man måste ställ in motorparametrarna innan man kör igång. Två problem dock; ingen vet vad motorn har för cos(fi) samt invertern går inte att ställa till högre än 9999 rpm. Vad ska jag göra?
Försökte med 50Hz och 3000rpm också, men det gick inte alls. Med dessa inställningar försökte jag göra en autokalibrering av motorresistansen, men då snurrade motorn till och säkringen gick. I manualen står det att om cos(fi) saknas ska detta ställas på 0.
Re: Driva en 2.2kW kina spindel med Siemens Micromaster Vect
Oj....
Om du har invertern i V/F-mode så måste du ställa in den så att den KAN ge 400Hz och så att spänningen NÄR den ger 400Hz är vad motorns märkspänning är (normalt 230V för Kina-spindlarna men de finns med andra spänningar också). Om invertern inte kan ge 400Hz måste du räkna baklänges och sätta spänningen vid max frekvens till rätt värde. T.ex, om den kan ge 250Hz sätter du utspänning vid 250Hz till 230/400*250=143, du kommer då såklar bara kunna köra 24000/400*250=15000rpm.
Om du inte ädrar inverterns V/F kurva kommer den ge 230V vid 50Hz vilket är ALLDELES för mycket för den motorn.
Hur man ställer in den för drift i vector-mode har jag ingen aning om
Om du har invertern i V/F-mode så måste du ställa in den så att den KAN ge 400Hz och så att spänningen NÄR den ger 400Hz är vad motorns märkspänning är (normalt 230V för Kina-spindlarna men de finns med andra spänningar också). Om invertern inte kan ge 400Hz måste du räkna baklänges och sätta spänningen vid max frekvens till rätt värde. T.ex, om den kan ge 250Hz sätter du utspänning vid 250Hz till 230/400*250=143, du kommer då såklar bara kunna köra 24000/400*250=15000rpm.
Om du inte ädrar inverterns V/F kurva kommer den ge 230V vid 50Hz vilket är ALLDELES för mycket för den motorn.
Hur man ställer in den för drift i vector-mode har jag ingen aning om

Ok.
Nu har jag den ställd på 50 Hz, 3000rpm, 1A, 28V och 0.2kW. Dessutom ställde jag resistansen till 2,1 ohm (uppmätt).
Det fungerar ungefär som när jag hade 400Hz, 0rpm, 8A, 230V och 2.2 kW... Reläet klickar och invertern drar ner frekvensen. Den orkar alltså inte hålla 20Hz som den är ställd på utan drar ner till ca. 11Hz.
Nu har jag den ställd på 50 Hz, 3000rpm, 1A, 28V och 0.2kW. Dessutom ställde jag resistansen till 2,1 ohm (uppmätt).
Det fungerar ungefär som när jag hade 400Hz, 0rpm, 8A, 230V och 2.2 kW... Reläet klickar och invertern drar ner frekvensen. Den orkar alltså inte hålla 20Hz som den är ställd på utan drar ner till ca. 11Hz.
Exakt vilken modell av omformare är du har? Har du nån länk till manualen?
Kör du den i V/F mode eller i Vector mode?
Kör du den i V/F mode eller i Vector mode?
udda
har kört alla sorters motorer med en 2.2kw sådan frekvensomformare
även 15kw spindelmotorer
och 2-5kw synkronmotorer (servomotorer)
man fick labba lite med inställningarna och det gick inte alltid perfekt men det funkade
så på och prova dig fram lite
har kört alla sorters motorer med en 2.2kw sådan frekvensomformare
även 15kw spindelmotorer
och 2-5kw synkronmotorer (servomotorer)
man fick labba lite med inställningarna och det gick inte alltid perfekt men det funkade
så på och prova dig fram lite
6se3221-0cc40 står det på typskylten. v/f.
Nu har jag visserligen redan fått fart på spindeln, men lite råd och tips skadar inte.
I min rädsla att bränna något vågade jag inte ställa strömmen till mer är 1.0 A. Det visade sig vara för lite. 2.4 A drar den nu på 50Hz. Visst är strömmen den totala som går åt? Inte per fas eller något?
PS. brukar det "knastra" i lagren den första tiden efter uppstart? Spindeln har jag köpt av en tysk som hade bytt till bättre lager och slipat konan.
Nu har jag visserligen redan fått fart på spindeln, men lite råd och tips skadar inte.
I min rädsla att bränna något vågade jag inte ställa strömmen till mer är 1.0 A. Det visade sig vara för lite. 2.4 A drar den nu på 50Hz. Visst är strömmen den totala som går åt? Inte per fas eller något?
PS. brukar det "knastra" i lagren den första tiden efter uppstart? Spindeln har jag köpt av en tysk som hade bytt till bättre lager och slipat konan.
japp, det brukar knastra i lagren
man ska ha koll på hur man kör in fettsmorda lager
med köra in så är det oftast att köra ut fettet
ex, dom stora spindlarna som jag haft att göra med krävdde flera timmars inköring innan dom fick köras med högsta varvtalet
tror jag skrivit det innan här
men ur minnet ungefär såhär
(en 15krpm spindel)
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 halvtimma 2000rpm
1 halvtimma av
1 halvtimma 4000rpm
1 halvtimma av
1 kvart 6000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 10000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 12000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 15000
1 halvtimma av
sedan kunde man köra fullt ut
kör med full ström, annars kommer du aldrig att kunna klara det, ha koll på tempen manuellt när du provar
man ska ha koll på hur man kör in fettsmorda lager
med köra in så är det oftast att köra ut fettet
ex, dom stora spindlarna som jag haft att göra med krävdde flera timmars inköring innan dom fick köras med högsta varvtalet
tror jag skrivit det innan här
men ur minnet ungefär såhär
(en 15krpm spindel)
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 timma 1000 rpm
1 halvtimma av
1 halvtimma 2000rpm
1 halvtimma av
1 halvtimma 4000rpm
1 halvtimma av
1 kvart 6000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 10000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 12000 rpm
1 halvtimma av
1 kvart 15000
1 halvtimma av
sedan kunde man köra fullt ut
kör med full ström, annars kommer du aldrig att kunna klara det, ha koll på tempen manuellt när du provar
Nu har jag kört den ett bra tag på lägre varv och slutligen vågat köra fullt. Det knastrar fortfarande lite, speciellt då den är kall, men inte lika mycket. Nästa steg är att få den att gå i vector-läge och då behövs cos(fi). Någon som vågar sig på en gissning?
varför inte mäta upp den istället?
kan du köra den på trefas direkt så kan du med ett skop kolla fasvinklen mellan ström och spänning och det är cos fi
Rent spontant kör man aldrig en högvarvig motor i vector drift.
Det kommer bara ställa till det för dig.
Har installerat x antal omriktare i olika applikationer och vid höga utfrekvenser kör man alltid v/f.
Vector regleringen kommer motverka och göra att du inte nåt det inställda varvtalet.
Gör som H.O skrev ovan så har du en bra funktion.
Lycka till
Det kommer bara ställa till det för dig.
Har installerat x antal omriktare i olika applikationer och vid höga utfrekvenser kör man alltid v/f.
Vector regleringen kommer motverka och göra att du inte nåt det inställda varvtalet.
Gör som H.O skrev ovan så har du en bra funktion.
Lycka till
Ok. Det blir att försöka få mach3 att reglera varven istället då.
Vad kan ett flux-något (continous?) läge vara för något?
Varför ger invertern bara 161 V på 400Hz då jag har gjort som H.O. skrev? (50 Hz -> 28 V)
Har någon koll på hur man styr frekvensen via Siemens USS-protokoll?
Verkar vara något eget påhitt som går över rs485...
Vad kan ett flux-något (continous?) läge vara för något?
Varför ger invertern bara 161 V på 400Hz då jag har gjort som H.O. skrev? (50 Hz -> 28 V)
Har någon koll på hur man styr frekvensen via Siemens USS-protokoll?
Verkar vara något eget påhitt som går över rs485...