RCA-kontakt fast med tre poler
RCA-kontakt fast med tre poler
Knepig ärenderad, men jag är ute efter en anslutningskontakt (hane + hona) som är ungefär enkel att hantera som en RCA-kontakt. Den måste ha kapacitet för tre ledare. Strömuttaget kommer i snitt att ligga på runt 50mA per ledare, max 150mA.
Vilken kontakttyp vill jag titta på?
Vilken kontakttyp vill jag titta på?
Re: RCA-kontakt fast med tre poler
Vad menar du med "ungefär enkel att hantera som en RCA-kontakt".
Chassi eller kabelkontakt eller båda delarna, vilken del är då alltid spänningsförande?
Samt det viktigaste, vilken spänning?
Vad menar du med tre ledare, är det två spänningar och nolla eller tre spänningar och nolla?
Fysisk storlek är ju också intressant
Chassi eller kabelkontakt eller båda delarna, vilken del är då alltid spänningsförande?
Vad menar du med tre ledare, är det två spänningar och nolla eller tre spänningar och nolla?
Fysisk storlek är ju också intressant
Senast redigerad av TomasL 6 januari 2015, 21:06:36, redigerad totalt 1 gång.
mini-XLR
(den till höger på bilden, den till vänster är en normal XLR)

(den till höger på bilden, den till vänster är en normal XLR)

Chassi och kabel. 12V, två ledare har spänning och den tredje är gemensam jord.TomasL skrev:Chassi eller kabelkontakt eller båda delarna, vilken del är då alltid spänningsförande?
Med "enkel" menar jag nog - i den här kontexten - billig. Jag är inte ute efter kontakter som kostar skjortan och hans moster. Jag ska köra 12V likspänning och behöver inget specialskärmat eller något sådant. Tänk apparatintag C6. Enkel och billig kontakt, men lite för skrymmande.
Vilken del är spänningsförande jämt, chassi eller kabelkontakten?
Skjortans moster är en dyr fan
Ja, då faller mini-XLR,
en vanlig hederlig DIN (3D/5D) låter ju kalas för ditt bygge, har du tur så hittar du nån som kastar dom efter dig annars går de att köpa rätt billigt.
Jag gissar att det rör sig om +/- 12V till opampar eller så?
http://www.electrokit.com/din-hane-3pol.45201

Ja, då faller mini-XLR,
en vanlig hederlig DIN (3D/5D) låter ju kalas för ditt bygge, har du tur så hittar du nån som kastar dom efter dig annars går de att köpa rätt billigt.
Jag gissar att det rör sig om +/- 12V till opampar eller så?
http://www.electrokit.com/din-hane-3pol.45201
Kvarts tum TRS?
EDIT: 1/8 skulle väl t.o.m. räcka i detta fall
EDIT: 1/8 skulle väl t.o.m. räcka i detta fall
- frownlayer
3.5mm audioplugg? enkel att ansluta, har 3st ledare, bör klara 150mA.
DIN hade jag nästan glömt bort. Suveräna kontakter, och de lär passa utan problem.slurry skrev:en vanlig hederlig DIN (3D/5D) låter ju kalas för ditt bygge,[/url]
3.5" phono är nog inte så dumt heller. Den får jag ha på reservlistan.
Återstår nu bara att hitta billig kabel i häraden 60 meter.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag har dåliga erfarenheter av 3.5 mm (eller om det var 2.5 mm) audiopluggar för strömförsörjning. Det krävs inte mycket för att man skall kortsluta något om man kopplar i och ur under spänning (och speciellt bra sitter de inte heller).
3-polig DIN låter som en bra kompromiss.
3-polig DIN låter som en bra kompromiss.
Det hela beror på, som jag frågat flera gånger i tråden, vilken del är strömförsörjning, chassi eller kabel
Vad spelar det för roll?
Båda kan ses som strömförsörjare, beroende på hur man ser det: styrenhet (chassi) -> kabel -> mottagare (chassi).
Båda kan ses som strömförsörjare, beroende på hur man ser det: styrenhet (chassi) -> kabel -> mottagare (chassi).
Det spelar antagligen roll ur kortslutningssynpunkt (om kontakten hamnar mot en plåtyta t.ex.).
Av den enkla anledningen att det är lämpligt att spänningsförande delar är försedda med hon-kontakt, precis som nerre skrev.