2 snabba frågor.
Ska beställa lite RGB lysdioder, men så uppstod det ett val mellan RGB common "cathode" eller RGB common "anode" ? Vet att anode är + och cathode är - men varför ligger det som val (http://www.ebay.com/itm/4Pin-5mm-Diffus ... 566652bd47)?
Sedan, vad styr jag bäst dessa dioder med? Färgval, mönster etc. Är det Arduino samt programmering som gäller då? Har nämligen en Arduino mega 2560 men inga kunskaper inom programmering (dock ska jag lära mig det förr elr senare, håller på med c++ just nu).
ok ok. Tänkte till en början få tag på ett par dioder, testa olika kombinationer. Parallell eller serie ej bestämt, men siktar mot parallell då jag skulle vilja kunna styra varje enskild diod var för sig.
När jag fått grepp om detta ska det införskaffas optiska fibertrådar för vidare projektutveckling.
/*
Blink
Turns on an LED on for one second, then off for one second, repeatedly.
This example code is in the public domain.
*/
// Pin 13 has an LED connected on most Arduino boards.
// give it a name:
int led = 13;
// the setup routine runs once when you press reset:
void setup() {
// initialize the digital pin as an output.
pinMode(led, OUTPUT);
}
// the loop routine runs over and over again forever:
void loop() {
digitalWrite(led, HIGH); // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
delay(1000); // wait for a second
digitalWrite(led, LOW); // turn the LED off by making the voltage LOW
delay(1000); // wait for a second
}
Glediator gör allt det tråkiga åt dig. Dvs du väljer ett par lämpliga effekter som sedan kam mixas och programmeras i olika sekvenser (lite som att jobba med videoredigering) och sedan används egentligen Arduinon till att översätta detta till ett språk som styrkretsarna i lysdioderna förstår. I praktiken blir lysdioderna en väldigt lågupplöst bildskärm.
Nackdelen är att du måste ha igång datorn och ha den inkopplad. Fördelen är att du kan påverka i realtid, med tex ljud osv (VU meter m.m.).
Vill du ha en helt fristående lösning får du titta på andra alternativ - men tror iaf det är en bra start för att experimentera med adresserbara lysdioder.